Auteur Topic: verzadiging aanpassen op RA-4 kleuren papier  (gelezen 279 keer)

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
verzadiging aanpassen op RA-4 kleuren papier
« Gepost op: 25 april 2020, 09:25:31 »
Hallo, Ik heb het kleurenpapierontwikkelen weer een beetje opgepakt, nu was ik benieuwd, weet er ook iemand of het mogelijk is om de verzadiging van papier aan te passen? Met name naar beneden toe, minder verzadiging.. is dat wellicht  onderbelichten en over ontwikkelen, of juist andersom... of is het toch echt een kwestie van papierkeuze, (zoals reala op film lekker onverzadigd was..) ben benieuwd.

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
Re: verzadiging aanpassen op RA-4 kleuren papier
« Reactie #1 Gepost op: 25 april 2020, 14:12:04 »
Ik heb jaren ervaring met een digitaal mini lab, er is een keer iets voorgevallen waardoor wij de ontwikkelaar moesten vervangen.
De ramp was nog niet opgelost want de starter was op, nu is het zo je begint altijd met een repleniser

daarna een tank voorraad met de starter (dat is een oudmaker).
Wat ik gedaan heb om dat er geen starter meer was nog meer de het tank volume verdund met water.
Ik kreeg toen hele mooie zachte beelden, dat ontdekte ik door uit het archief na printjes te maken die minder hard en zacht van kleur waren

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #2 Gepost op: 25 april 2020, 14:24:27 »
of is het toch echt een kwestie van papierkeuze, (zoals reala op film lekker onverzadigd was..) ben benieuwd.

Ik neem aan dat je bedoeld filmkeuze?

RA4 papier wordt zover ik weet momenteel maar in 1 soort verzadiging/contrast geleverd maar wat spelen met de chemie zoals Wim omschrijft lijkt een optie.

Een manier die ik zelf heb gezien om minder contrast in analoge kleur te krijgen is een oude lens zonder coating te gebruiken - bijv. van een vooroorlogse Rolleiflex of Rolleicord.

Dit is dus ook in feite het aanpassen van je negatieven.

Jon

Offline Miller

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 25 april 2020, 14:53:28 »
Zelf helemaal geen ervaring mee, maar misschien heb je hier iets aan. Gaat over gebruik van chemicaliën om het contrast te verhogen en verlagen.
https://youtu.be/q_TpHwYAxto
Groet, Frans

Altijd uitontwikkelen …

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #4 Gepost op: 25 april 2020, 16:39:02 »
ha, cool, ik heb zojuist het filmpje even bekeken, was precies wat ik nodig had. bedankt!