Auteur Topic: Mini sigma wide non vignetting  (gelezen 241 keer)

Offline Steven Mols

• Nieuw
  • *
Mini sigma wide non vignetting
« Gepost op: 10 april 2020, 11:09:24 »
Hoi allemaal,

Ik heb met wat geluk een zeldzame mini sigma wide Non vignetting "Nikon mount" kunnen bemachtigen.
Bij ontvangst zag ik echter flink wat schimmel aan de binnenzijde van de lens zitten :s

Heeft een van jullie toevallig ervaring met het uit elkaar halen van een mini sigma wide. Ik heb al flink wat zitten Googelen, maar krijg maar geen duidelijke filmpjes foto's o.i.d. gevonden.

Hopelijk kunnen jullie mij uit de brand helpen :D

Groetjes,

Steven

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Mini sigma wide non vignetting
« Reactie #1 Gepost op: 10 april 2020, 11:55:44 »
Ik heb met wat geluk een zeldzame mini sigma wide Non vignetting "Nikon mount" kunnen bemachtigen.

Geen geluk dus en volgens mij ook niet zo heel zeldzaam, laat staan bijzonder. Wat trok je zo aan in deze lens?

Wbt schimmel weghalen - het hangt er heel er vanaf waar het zit. Sms kan je vrij gemakkelijk een achter element eraf schroeven en soms zelfs een front element. Als ik afbeeldingen van deze lens zie dan lijkt het front element me in ieder geval lastig.

We hebben het hier al eens eerder gehad: https://www.analoogfotoforum.nl/index.php?topic=17994.0

Weinig tips over uit elkaar halen toen. En als je het niet vindt op het Internet dan denk ik dat de meeste mensen het de moeite niet waard vinden. Er zijn zat 28 mm lenzen in omloop. Ik zou voor een echte Nikkor gaan. Een 28mm 3.5 of een e-serie kost waarschijnlijk net zo veel als deze.

Jon

Offline Steven Mols

• Nieuw
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 10 april 2020, 13:19:45 »
Hoi Jonnie,

Bedankt voor je reactie. De standaard sigma mini wide en versie 2 wat inderdaad niet heel speciaal (deze had ik al eentje in mint conditie), maar via onderstaande website kwam ik erachter dat van de versie "NON VIGNETTING" er blijkbaar niet veel van gemaakt zijn aangezien deze term destijds niet bekend wat.

https://www.sigma-sein.com/en/ohsone/28mm_1/

Verder heb ik niets kunnen vinden over deze versie en heb er maar 1 plaatje van kunnen vinden op het internet.
Ik zal eens een foto maken om te laten zien :)

Mocht hij toch niet zeldzaam zijn, dan laat ik het voor wat het is ;)

Groetjes,

Steven

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #3 Gepost op: 10 april 2020, 13:42:29 »
Dit vind ik wel een mooie uitspraak:

"Although its price was on the expensive side, the lens became an extremely popular item with lens maniacs and photography enthusiasts."

In de jaren '80 keek volgens mij niemand er zo tegenaan. Sigma was toen nog echt een B-merk - of dit nou terecht was of niet. Het feit dat er nu zo weinig van te vinden zijn tov de normale uitvoering zegt mij genoeg.

Eind jaren 80-begin jaren 90 kochten wij als fotograferende studenten wel een Sigma om mee te beginnen - maar zodra we wat meer geld hadden wilden we toch een Nikon lens :D

Jon

Offline Steven Mols

• Nieuw
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 10 april 2020, 14:07:38 »
haha ja inderdaad. Zelf schiet ik tegenwoordig met een CARL ZEISS 28MM F2.8 DISTAGON T*, een fijn lensje maar het is toch leuk om nog om deze sigma te hebben voor in de vitrine :).

Bedankt Jonnie!

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #5 Gepost op: 10 april 2020, 15:15:06 »
Overigens is die website "Sein" gewoon een door Sigma gesponsorde website.

Jon