Auteur Topic: Glanspers  (gelezen 563 keer)

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Glanspers
« Reactie #15 Gepost op: 9 april 2020, 22:50:48 »
Ik vind de benaming "glanspers" iets te veel eer voor deze apparaten. Ik gebruik ze alleen om barietpapier te drogen met de emulsie kant naar boven - dus krijg ofwel eiglans ofwel mat afhankelijk van het papier. Bij grote formaten wil het nog wel eens gaan golven - het papier wordt dus blijkbaar niet mooi vlak "geperst".

Glanzende barietafdrukken vind ik meestal niet mooi - het mag van mij zo mat mogelijk zijn.

Jon

Offline Mr.Schneeball

• Nieuw
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 17 mei 2020, 19:20:23 »
Ik heb een oude glans pers gekregen en probeer er nu ook fiber papier mee te drogen. Dat is me tot nu toe niet goed gelukt.

Ik vroeg mezelf af of je de glanspers moet voorverwarmen of kun je het papier er koud in kunt leggen.?

Offline L.Cavalier

• Analoog liefhebber
« Reactie #17 Gepost op: 17 mei 2020, 20:34:00 »
Ik heb een oude glans pers gekregen en probeer er nu ook fiber papier mee te drogen. Dat is me tot nu toe niet goed gelukt.

Ik vroeg mezelf af of je de glanspers moet voorverwarmen of kun je het papier er koud in kunt leggen.?
Bij de grote doorloop cilinder glans (droogtrommels) werden deze eerst op temperatuur gebracht vooraleer de foto's met de beeld zijde of andere zijde op het lopende doek gelegd werden.