Auteur Topic: balg vervangen op Cambo  (gelezen 180 keer)

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
balg vervangen op Cambo
« Gepost op: 2 april 2020, 11:22:25 »
De balg op mijn cambo 5x7 is danig versleten, met op diverse plekken kleine scheurtjes.
Tot nu toe heb ik dit succesvol opgevangen door het verduisteringsdoek over de camera te hangen.
Gisteren wilde ik echter een opname maken waarbij de camera verticaal naar beneden moest worden opgesteld. Toen ging de truc niet meer op en wil ik toch de balg vervangen.
Ik heb al enige tijd een vervangende balg in huis maar dit klusje steeds uitgesteld.
De originele balg zit gelijmd op de aluminium frames en dus zal de nieuwe balg op de zelfde wijze moeten worden vastgelijmd.
Welke lijm kan ik het best gebruiken zodat dit sterk genoeg en vooral ook lichtdicht is. Sommige lijmen zijn nl transparant van kleure en kunnen op die manier een ongewenste lichtsluis naar binnen creeren.
Iemand die hier ervaring mee heeft?
Alvast bedankt  :)

Offline Erik van der Harst

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: balg vervangen op Cambo
« Reactie #1 Gepost op: 2 april 2020, 19:16:59 »
Ik zou denken Bison Tix of epoxy. Bison Tix heeft het voordeel dat je het op beide kanten aanbrengt, wacht 5 minuten tot het droog is en dan duw je het vast, epoxy is wel heel erg stevig maar moet aangedrukt uitharden wat met een balg moeilijk kan zijn. Je zou eerst de ene helft kunnen doen, plat op een tafel met de balg boven met een boek er op en dan de andere kant. Maar als je dan te veel lijm gebruikt lijm je je balg aan elkaar. Wat betreft doorzichtig zou ik me geen zorgen maken. Dat er veel licht door een dun laagje lijm heenkomt over een breedte van een halve tot 1 cm geloof ik niet. Je zou desnoods wat koolstofpoeder door de lijm kunnen mengen. Norit of zo iets? Koolstofpoeder wordt wel gebruikt met epoxy om het UV zonlicht resistent te maken. Bison heeft trouwens een epoxy in 2 gekoppelde tubes naast elkaar die metaalkleurig is dus zal wel geen licht doorlaten. Ik zou ook de metalen delen wat schuren met 100 of 200 schuurpapier, de krassen zorgen dat de lijm beter houdt.
If it ain´t broke don´t fix it

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 2 april 2020, 22:32:30 »
Dankjewel Erik,
Hier kan ik wel iets mee.
Dat de balg aan elkaar gelijmd wordt daar maak ik me geen zorgen om. Heb aan beide zijden een kartonnen plaatje dat de lijmresten tegenhoudt.

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 6 april 2020, 11:28:02 »
ik heb toch maar besloten de 5x7 inch optie te laten varen en heb een 4x5 achterwand en 4x5 balg weten te bemachtigen.
5x7 inch gebruik ik maar sporadisch vooral omdat ik geen 5x7 vergroter heb vanwege ruimte gebrek.
De 4x5 inch raam zat de laatste tijd bijna permanent op de 5x7 inch achterwand.

Ik denk dat ik die 5x7 spullen maar te koop zet voor een handige Harry.