Auteur Topic: Doka met uitzicht  (gelezen 1376 keer)

Offline Doka1956

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Doka met uitzicht
« Reactie #30 Gepost op: 9 november 2020, 19:15:34 »
Citaat
En dat allemaal op 1 april  8)

Whahahah, mijn eerste dag op het forum en er hopeloos ingetuind. Dat krijg je als je op een ouder topic reageert en niet naar de datum kijkt. :(

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #31 Gepost op: 9 november 2020, 19:58:33 »
Reacties # 1 en 2 waren van mij. En die waren bloedserieus hoor.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Roepers

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Een galerij met voornamelijk analoge foto's
« Reactie #32 Gepost op: 17 november 2020, 21:14:24 »
Oké, het schijnt dus wel te kunnen.

Zie deze antwoorden uit een ander draadje.
Zal best.

Bij mij werkte het ook op de andere 364 dagen.

En deze:

Daarvoor moet men bij Droomplek zijn.

Hoe dan ook, het werkt prima de luxe. in ieder geval met vaste-gradatie-papier.
En ik heb hetzelfde systeem in een drukkerij gezien. Zo ben ik er ooit aan gekomen.

Ik ben in ieder geval vooral in verwarring. Ook omdat ik denk dat het toch behoorlijk donker moet zijn, ook op zonnige dagen.  En het lijkt mij ook ervan te hangen welk raam je rood verduistert. Op het noorden lijkt mij veiliger dan die kanten waar de zon op staat te branden.
Groet,

Marco

www.roepers.net

Offline Doka1956

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #33 Gepost op: 20 november 2020, 22:03:44 »
Citaat
Oké, het schijnt dus wel te kunnen.

Heel vroeger (toen ik nog jong en niet kaal was :P) maakte ik tekst negatieven op grafische film, dat deed ik bij het licht van een tl balk waar een soort rode panty om heen zat   ^D Een puist licht en nooit sluier.

Citaat
Ook omdat ik denk dat het toch behoorlijk donker moet zijn, ook op zonnige dagen.  En het lijkt mij ook ervan te hangen welk raam je rood verduistert. Op het noorden lijkt mij veiliger

Tja, de twijfel blijft. misschien moet ik maar een stukje folie bestellen. de kleinkinderen kunnen het altijd nog gebruiken om te knutselen. :P Met gradatiepapier gebruikte ik altijd het roodfilter onder de lens om het papier randloos te positioneren. Met een 150 watt lamp in de vergroter en nooit sluier. Maar ja die datum van het topic blijft toch 1 april

De doka in de badkamer krijgt steeds meer vorm. plaatmateriaal is besteld. voor het raam (op het noorden) komt een plaat die ik zo in het kozijn kan schuiven en de boel lichtdicht afsluit. En het stukje glas boven de deur vervang ik door een plaatje lakboard.

Allemaal niet echt spannend, alleen zit in de deur een ventilatie rooster waar ik nog iets voor moet bedenken. Door de sponning van het kozijn komt nauwelijks licht.

Nou ja, eerst maar eens een paar filmpjes volschieten. Kunnen we daarna lekker klooien in de doka.  :)

Offline droomplek

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #34 Gepost op: 20 november 2020, 22:30:37 »
Het werkt nog steeds prima. Het raam is op het noorden en op heel zonnige dagen doe ik het "gewone" verduisteringsgordijn half dicht omdat het dan anders wel heel erg licht wordt. En ik heb een zwart verduisteringsgordijn tussen vergroters en het raam omdat anders het rode licht van het raam zo sterk is dat ik het beeld op het vergrotingsbord niet meer goed kan beoordelen. Film inspoelen moet natuurlijk in totale duisternis dus dan gaan er 2 verduisteringsgordijnen voor het raam. Maar het werkt verder fantastisch!

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #35 Gepost op: 21 november 2020, 11:41:14 »
Het werkt nog steeds prima. Het raam is op het noorden en op heel zonnige dagen doe ik het "gewone" verduisteringsgordijn half dicht omdat het dan anders wel heel erg licht wordt. En ik heb een zwart verduisteringsgordijn tussen vergroters en het raam omdat anders het rode licht van het raam zo sterk is dat ik het beeld op het vergrotingsbord niet meer goed kan beoordelen. Film inspoelen moet natuurlijk in totale duisternis dus dan gaan er 2 verduisteringsgordijnen voor het raam. Maar het werkt verder fantastisch!

Gepost op 20 november.

Waarvan akte.

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
« Reactie #36 Gepost op: 22 november 2020, 12:36:47 »
Ik zat even te zoeken en vond rood plexiglas.
Vroeger zag je zoiets ook in doka’s bij grafische bedrijven.
Misschien dat ik daar eens een proefstukken van vraag om te zien in hoeverre dit sluiert.
Vriendelijke groeten, Hans

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #37 Gepost op: 22 november 2020, 13:26:12 »
Ja, dat gebruikte ik dus.
Geen folie.
Massief rood plexiglas.
Ik heb het nog en het is na dertig jaar nog steeds rood.

Offline Doka1956

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #38 Gepost op: 22 november 2020, 22:30:40 »
Citaat
Film inspoelen moet natuurlijk in totale duisternis dus dan gaan er 2 verduisteringsgordijnen voor het raam. Maar het werkt verder fantastisch!

Ik geef je graag het voordeel van de twijfel maar kies toch voor volledige verduistering van de badkamer zonder uitzicht op de tuin. :P Ook al omdat ik zelf weer films wil ontwikkelen en voor het verduisteren dan maar 1x kosten heb.

De hardware heb ik inmiddels compleet, de bestelling van papier en chemie is gedaan en komt deze week binnen. Nog wat klusjes afwerken en dan kan het feest beginnen.