De Digitale Doka > Scanners

Negatieven scannen met behulp van een OPEMUS 4

(1/4) > >>

Dykstraw:
Digitaliseren met een OPEMUS 4, een NIKON D300 en een AF-S Micro Nikkor 40 mm 1:2.8 G

Een poosje terug as ik een artikel op het internet van iemand die zijn vergroter gebruikte om negatieven te “scannen”. Aangezien dat technisch een behoorlijke inspanning vergde, zette het mij aan het denken om zoiets te kunnen realiseren met een wat gemakkelijker proces.
Na wat geëxperimenteer is het mij gelukt om met een oude vergroter en mijn digitale camera heel acceptabele resultaten te krijgen. Het zal nooit de kwaliteit halen van een professionele scanner, maar voor het archiveren en presenteren op een laptop is dit een prima oplossing.

Hoe heb ik dit aangepakt?

Via Marktplaats ( of een kringloopwinkel) een oude OPEMUS 4 vergroter aangeschaft . Ze zijn voor minder dan € 20,= wel te krijgen op dit moment.

•   Objectief met objectiefdrager van de OPEMUS losschroeven en aan de kant leggen,
•   Condensor- en lamphuis verwijderen door de twee schroeven geheel los te draaien,
•   Nu kun je dit component makkelijk verwijderen.
•   De condensor met een kwartslag los draaien en voorzichtig verwijderen.
•   Links van de vergroter zit een knop die je helemaal moet uitdraaien en even aan de kant moet leggen,
•   Je kunt de negatiefhouder nu draaien en van de verschuifbare mof afnemen
•   In de negatiefhouder zit een uitstekende stalen nok die je gemakkelijk weg kunt zagen.
•   Nu kun je in omgekeerde volgorde het toestel weer in elkaar zetten, objectiefring en objectief kun je achterwege laten. Die ga je niet meer gebruiken.
•   Je kunt het toestel na montage 180 graden draaien , en deze staat nu op de kop!
•   Op de plek van de objectiefring heb ik nu een matzwart geschilderd pvc hulpstukje gemonteerd , het dunne verloop kan met een knelschroefje van de objectiefhouder worden vastgezet op de vergroterzuil. Niet de lang doordraaien!
•   In de andere kant past precies het NIKON 40 mm objectief, deze stelt automatisch scherp en dat is een groot voordeel.
•   In het raster van de zoeker van mijn camera kan ik goed zien of ik mijn toestel goed boven het negatief heb gepositioneerd.
•   Negatiefhouder ( ik gebruik houders voor klein beeld en 6x6 negatieven) met de bolle kant naar beneden in de houder schuiven.
•   Scherpstellen op je negatief door middel van het camera objectief of knop voor het scherpstellen van de OPEMUS.
•   Nikon D300 stel ik de camera bij zwart-wit negatieven in op monochroom.
•   In Adobe Premiere Elements 2019 zijn de gefotografeerde negatieven eenvoudig “om te keren” en enigszins te corrigeren.
•   Het is geen uitzondering dat ik op één dag wel 3 negatief  kleinbeeld films op die manier kan archiveren en kan presenteren.
•   Het betere resultaat is nog met oude 6x6 negatieven, het is een groot plezier om die te kunnen omzetten in een positieve zwart-wit prent op mijn monitor.

Foto's hoe e.e.a is uitgevoerd kan ik toezenden op aanvraag.

Erik van der Harst:
Leuk gemaakt maar het is me niet helemaal duidelijk. Je hebt de camera waar eerst de lens van de vergroter zat? en de negatieven in de negatiefhouder? Maar is dat dan een macro lens? en hoe belicht je de negatieven?

Groeten, Erik.

Dykstraw:
http://https://www.facebook.com/willem.dijkstra.90    voor enige foto's over dit project

Erwin TF:
Geen foto's op FB te zien, waarschijnlijk alleen voor vrienden zichtbaar.

Dykstraw:
Ga proberen foto's hier naar toe te krijgen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie