Auteur Topic: Jobo ATL1000  (gelezen 268 keer)

Offline MoFoPictures

• Vaste bezoeker
Jobo ATL1000
« Gepost op: 24 maart 2020, 18:26:03 »
Iemand ervaring met deze machine?

Naar mijn idee zou deze machine zelf z'n producten, en het bad waar de tank in ligt, op de juiste temperatuur houden.

Er zit een waterpomp op en ik heb ook een los warmte element (thermofee 37) dat water tot 37-38° zou moeten kunnen brengen, zijnde enorm langzaam.

Het reinigingsprogramma loopt perfect, maar daar moet het water natuurlijk niet noodzakelijk op de juiste temperatuur zijn. Het ontwikkelproces start dus niet zolang er geen juiste temperatuur is, dat probeer ik straks eens opnieuw met water op de juiste temperatuur.

Ik had gedacht dat de machine zich zelf zou vullen met water om de tank mee op temperatuur te houden, door middel van de waterpomp, maar dat is tot nu toe geen succes. Daaom moet er dus waarschijnlijk een bron stromend water op aangesloten zijn. Die mogelijkheid heb ik momenteel niet.

Ik heb daarnet eens water in alle tanks gedaan om te kijken of de machine deze inderdaad zelf opwarmt, maar ofwel heb ik te weinig geduld, ofwel werkt dat niet.

iemand die een ervaring kan delen?

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
Re: Jobo ATL1000
« Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2020, 19:23:14 »
Ik heb er ook één maar ben er mee gestopt, als er veel aanbod is dan is de machine het waard, ik heb een matig aanbod en de kwaliteit van C41 is niet te halen om dat je te weinig films te ontwikkelen hebt, en het is dan ook veel te duur.
Er is ook nog een defect aan de deksel hij gaat dicht met een klik, dat doet de sluiting niet ik heb dat opgelost door hem dicht te plakken met duc tape dit moet perfect sluiten want de machine trekt de tanks vacuüm.
Machine kan weg er zit ook nog een Jobo inspoel apparaat bij en wat tanks.
M.a.w. het werkt goed bij veel aanbod.
Wim Willemse

Offline MoFoPictures

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2020, 20:33:21 »
Intussen op internet toch nog wat info gevonden!

-blijkbaar moet er dus wel een watertoevoer aangesloten zijn onder druk om het bad te vullen en om de chemietanks met de slang te kunnen vullen bij het reinigen van het toestel.

-de thermostaat werkt pas vanaf er water in het bad zit, waarmee de chemie dan ook op temperatuur gebracht wordt!

gelukkig werkt dit allemaal op mijn toestel, het is momenteel de baden aan het verwarmen om dan automatisch te starten, momenteel dus nog met water ipv echte chemie.
Hopelijk, als alles goed gaat, ga ik morgen m'n eerste rolletjes kleur gaan ontwikkelen.

Offline dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2020, 21:06:29 »
In de gebruiksaanwijzing van mijn JOBO CPA2 wordt het advies gegeven de temperatuur van het mantelbad te controleren.
Instelling op het apparaat garandeert nog niet eenzelfde temperatuur van het mantelbad. Controleer met een goede thermometer of thermometer en temperatuurregelknop dezelfde waarde aangeven. Omdat ik altijd op 20 graden C. ontwikkel, moet ik mijn exemplaar op 21,5 instellen. Om per ongeluk de knop te verdraaien, heb ik deze knop met tape in die stand gefixeerd.
Veel plezier met je aanwinst!
...geaccepteerde onscherpte is nog geen scherpte...

Offline MoFoPictures

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2020, 23:57:49 »
met de ATL1000 is er geen mogelijkheid om de temperatuur te regelen/bij te stellen.
Dit is allemaal elektronisch geregeld.

Heb het mantelbad gemeten met een degelijke thermometer en dat zit goed, ook de containers voor de chemie komen op een correcte temperatuur, het lijkt mij dat ik dus kan gaan ontwikkelen!

Het enige wat mij nu nog wat tegenstaat is de hoeveelheid chemie gebruikt moet worden.
Ik heb een kit van tetenal gekocht voor 2,5l chemie, daar heb ik per 5 rollen 650ml oplossing nodig, wat dus wil zeggen dat ik met wat geluk slechts 20 rollen zal kunnen ontwikkelen, terwijl deze kit bedoeld is voor 30-40 rollen kleinbeeld.
Dat is toch veel minder dan de bedoeling zou zijn.

Is het mogelijk om de oplossing verder te verdunnen zodanig dat ik op 30 rollen uit kom?

dus laten we zeggen dat ik 2500ml/30= 83,3ml/rol
Tank heeft max 5 spoelen, dus wordt dat 83,3mlx5=416ml (laten we daar 420ml van maken)
dus als ik dan die 420ml aanleng met water tot de benodigde 650ml, kloppen de ontwikkeltijden dan nog?

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #5 Gepost op: 25 maart 2020, 18:02:26 »
Het lijkt mij dood eng om zo veel films tegelijk te ontwikkelen, denk aan stroom storing, een stomme fout, enz.
Ik ga altijd voor één voor één.
Zelfs op de zaak met een aanbod van soms wel 50 á 60 films per dag, was ik zeer voorzichtig per twee aan de leader kaart gingen ze door de C41 machine.
Wim

Offline MoFoPictures

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2020, 11:54:40 »
Ik snap wat je bedoelt, maar zo komt het toch ongelooflijk duur uit? De ATL heeft geen optie om de producten opnieuw te gaan gebruiken?

Offline L.Cavalier

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 26 maart 2020, 13:16:24 »
Het lijkt mij dood eng om zo veel films tegelijk te ontwikkelen, denk aan stroom storing, een stomme fout, enz.
Ik ga altijd voor één voor één.
Zelfs op de zaak met een aanbod van soms wel 50 á 60 films per dag, was ik zeer voorzichtig per twee aan de leader kaart gingen ze door de C41 machine.
Wim
Ik deed wel grote hoeveelheden (zwart wit) in verticale baden daar kwam geen electricteit aan te pas.
Later hadden wij een automatisch ontwikkel systeem, waar wel op een keer alle films in de lucht hingen en die waren nog niet gefixeerd......
Groot gelijk dus van per stuk te ontwikkelen!
zelfde verhaal bij het maken van een grote omelet ze eerst in een tas of kopje breken en dan pas in de grote kom doen om ze los te kloppen.
anders één slecht ei verpest de rest, en je kan alles weggooien :'(