Auteur Topic: Scherpstelling Durst M605  (gelezen 243 keer)

Offline Lammersja

• Regelmatige bezoeker
  • **
Scherpstelling Durst M605
« Gepost op: 20 maart 2020, 23:19:02 »
Onlangs een M605 gekregen. Had 35 jaar op zolder gestaan. Mechanisme voor de scherpstelling zat muurvast. De balg loopt met twee metalen stiften door een aluminium behuizing. Dat geeft corrosie. Na reiniging en voorlichting schuren lopen die stiften nu weer soepel. De bediening blijft echter slippen. Het afstelwiel (foto 1)  zit tegen op een zo’n stift gemonteerd dmv een verend plaatje met een blokje vilt vast gezet met een stelschroefje ( foto 2) . Het is metaal op metaal zonder enige vertanding, dit kan volgens mij ook niet goed werken wegens gebrek aan grip. Of mis ik iets ? Ontbreekt er wellicht een onderdeel ?

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
Re: Scherpstelling Durst M605
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2020, 23:27:15 »
Lijkt mij dat er om het dunne deel van de as iets van een rubber ring zou moeten zitten.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline Lammersja

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2020, 11:17:18 »
Lijkt mij dat er om het dunne deel van de as iets van een rubber ring zou moeten zitten.
Ja, dat lijkt idd logisch. Ik heb bij de demontage hiervan geen spoor terug gevonden, maar kan natuurlijk al eerder aan geklooid zijn. De stelschroef is behoorlijk beschadigd zoals te zien op de foto. Hopelijk weet iemand op dit forum hoe dit precies zit. Onderdelen zijn natuurlijk niet meer leverbaar voor deze oudjes.

Online cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2020, 12:16:09 »
Kan mij niks herinneren van rubber. Heel misschien vilt, maar dat denk ik ook niet. Gewoon metaal op metaal dus. Dit odnerdeel werkt hetzelfde als de Meopta Axomat (of Opemus) hoogte en scherp-stel mechaniek. Kun je niet even spieken bij Meopta die ergens staat ?
Alles goed schoon en dun laagje vet en dan bladveer instellen met enige druk zodat het voldoende ligt loopt maar niet uit zichzelf gaat lopen. Dat is m.i. het format.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2020, 15:10:09 »
Ik heb het even bij twee Durst vergroters nagekeken en het is gewoon metaal op metaal. De aandrijving wordt ook niet gedaan door het dunne asje maar door de twee dikkere zijkanten die tegen een rechthoekige metalen staaf drukken die achter die dikke ronde metalen buis zit op de grote foto.

Dat metalen plaatje bepaalt deels hoeveel druk erop komt te staan.

Als die twee dikkere zijkanten of de metalen staaf versleten zijn kan je hem wat harder aanschroeven maar als de slijtage te groot is lukt dat niet meer.  Ik heb dat bij een M800 al eens gezien en dan kan je er weinig meer mee.

Jon

Offline L.Cavalier

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 21 maart 2020, 16:33:23 »
Heb even gecontroleerd met mijn M 800 , en gezien dat er niets van rubber of iets dergelijks tussen zit, dit had Jonnie88 in de vorige post ook al gemeld.

Maar heb jij die stift verwijderd?
 en wel terug juist geplaatst er zit namelijk een groef in en deze moet als de vergroter gemonteerd is naar achter wijzen.
Bij mij gaat dat scherpstellen nog steeds zonder frictie zelfs wat stroef; maar de scherpstelling blijft dan wel gehandhaafd.

Nogmaals gekeken de stift zit er fout in de groef moet naar de stelvijs gericht zijn, of zit er helemaal geen groef in ?
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2020, 16:40:37 door L.Cavalier »

Offline Lammersja

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 21 maart 2020, 17:16:26 »
Dank voor alle reacties. Het is inderdaad staal op staal. In mijn M605 zijn de pennen zuiver rond zonder groef.
Ik heb de oorzaak gevonden. Er was een te korte schroef gemonteerd waardoor er veel te veel druk op het stelplaatje  komt te staan. Ik heb nu een langere schroef gemonteerd met een contramoertje. Met dat contramoerje kun ik de druk nu afstellen. Er hoeft helemaal niet zo veel druk op. De stiften geschuurd met staalwol en dun laagje vet erop.
Voila, de scherpstelling draait weer soepel en nauwkeurig  :)