Auteur Topic: Rolleiflex en Kodak Retina.  (gelezen 569 keer)

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
Re: Rolleiflex en Kodak Retina.
« Reactie #15 Gepost op: 23 maart 2020, 19:51:09 »
Heb je de indruk dat de film is veranderd en/of sneller paars wordt?

Ben wel benieuwd of de UV-behandeling gaat helpen. Maar je houdt ons op de hoogte neem ik aan.  :)

Kan misschien ook chemisch? Maar als het niet hoeft.

Het is een mooie film die ik ook nog wel eens weer wil gaan gebruiken. En scannen zelfs.  oO

scannen is geen probleem met de juiste software. wat er meestal wordt meegeleverd met scanners is vaak laagdrempelig en "volautomatisch". die maken fouten. je zou kunnen kijken of een ander scan programma als vuescan of xsane het wel doet met jouw scanner.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
« Reactie #16 Gepost op: 23 maart 2020, 23:52:00 »
Mijn financiële situatie laat op dit moment even geen grote aanschaffen toe maar ik heb begrepen dat de software voornamelijk zijn werk doet na het scannen en het opdelen van 6 x 6 negatieven gebeurt tijdens het scannen.

Ik weet in ieder geval dat de kleur van de drager hier mede schuldig aan is want als ik een Fomapan film scan dan is er geen probleem, die heeft ook een helderder drager.

Wat ik inmiddels wel heb gemerkt behalve de licht getinte paarse drager van de Ilford Pan F+ is dat de film eigenlijk niet beter is dan Fomapan 100, in het verleden waren de Ilford films toch een stuk beter, ik schreef al eerder dat de film ook zwarte stippen in de emulsie heeft die vooral in de lichtgrijze gedeeltes zichtbaar zijn, dit kwaaltje schijnen meer mensen te hebben met Pan F+ en niet alleen degene die met Rodinal ontwikkelen, Fomapan ontwikkel ik ook met Rodinal en daar heb ik geen zwarte stippen.

Is de emulsie van Ilford Pan F+ anders dan die van 20 jaar geleden?

Als we weer vrij de straat op mogen dan zal ik eens de twee FP4+ kan uitproberen, die zullen ook wel een getinte drager hebben.
Mijn voorlopige conclusie is dat Pan F+ geen blijver is bij mij.

Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #17 Gepost op: 24 maart 2020, 09:10:30 »
Is de emulsie van Ilford Pan F+ anders dan die van 20 jaar geleden?

Da's een goeie vraag.
Maar wie gaat het antwoord geven?

En dan die F. Waren F-emulsies oorspronkelijk niet wat roodgevoeliger, om de ouderwetse blanke flitslampjes (lage kleurtemperatuur) efficiënter te maken? Dat is al meer dan een halve eeuw achterhaald natuurlijk. Kunstlicht in het algemeen dan weer niet.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #18 Gepost op: 24 maart 2020, 11:09:40 »
Mijn financiële situatie laat op dit moment even geen grote aanschaffen toe maar ik heb begrepen dat de software voornamelijk zijn werk doet na het scannen en het opdelen van 6 x 6 negatieven gebeurt tijdens het scannen.

dat verschild per programma. een scanner is een heel dom ding die precies verteld moet worden wat ie moet doen: scan xy-x1y1 met resolutie z en bitdiepte v. dat soort dingen. xsane doet een preview waarop ik kan aangeven welk gedeelte ik wil scannen "voor het eggie". bij mijn coolcsan LS-30 werkt dat ook zo tot maximaal kleinbeeldformaat, dus voor mijn panorama shots moet ik twee scans combineren in gimp of een andere scanmethode gebruiken.

de meeste meegeleverde programmas weten ook niets van de bij de Robot gebruikelijke 24x24 formaat of half kleinbeeld. daarvoor moet i echt xsane gebruiken (of vuescan, als het niet zo'n draak van een interfarce zou hebben)
--

Offline Cor

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 24 maart 2020, 11:54:59 »
Fred,

Heb je misschien "Hypo Clear" staan ? (gebruik je om sneller de fixeer uit (bariet) papier te krijgen, wist jij natuurlijk al wel), bij Tmax helpt het om die roze anti-halo "dye"er uit te krijgen. Hangen in UV helpt ook, of de film ongeveer 15 minuten in demi water  weken, en drogen.

groet,

Cor

Gebruik zelf voornamelijk Ilford FP+ en HP5 +, heb daar geen last van een kleurtje

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 24 maart 2020, 13:41:42 »
Fred,

Heb je misschien "Hypo Clear" staan ? (gebruik je om sneller de fixeer uit (bariet) papier te krijgen, wist jij natuurlijk al wel), bij Tmax helpt het om die roze anti-halo "dye"er uit te krijgen. Hangen in UV helpt ook, of de film ongeveer 15 minuten in demi water  weken, en drogen.
Gebruik zelf voornamelijk Ilford FP+ en HP5 +, heb daar geen last van een kleurtje

Hypo clear heb ik dus niet en ook nooit gebruikt, normaal heb ik geen moeite met een getinte drager maar mijn scanner kennelijk wel.
Ik heb geen idee of de 135 film dezelfde drager heeft, in het verleden was de drager van Ilford meer grijs getint.
De Blacklight heeft na een uur of 6 niet veel gedaan, deze heeft misschien niet de juiste UV component.

Wat de zwarte stippen betreft in de film dit schijnt niet voor te komen als de film in Ilfosol of ID11 wordt ontwikkeld, helaas wordt Ilfosol niet meer in 125 ml verpakking verkocht en van de 500 ml zou ik 80 % weg kunnen gooien i.v.m. de slechte houdbaarheid.
In de tijd dat er nog minstens 5 films per maand doorheen gingen was HP5+ en FP4+ met ilfosol-S mijn favoriete combinatie.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #21 Gepost op: 24 maart 2020, 17:46:14 »
Ik heb Silverfast gedownload, als eigenaar van een Epson V550 mag je een gratis versie downloaden, even registreren en je krijgt een activatie code toegestuurd.

Ik moet alleen nog even kijken of het echt beter is dan de standaard Epson software, wel kun je bij films scannen opgeven welk merk en type film je gebruikt.

Maar ik denk dat de beste scanmethode is niet met tumbnails maar steeds een los frame selecteren en die scannen, het beste is om geen omzetting naar positief te selecteren maar later het negatieve beeld omzetten in een foto bewerking programma,

Dus de scanner alleen maar laten scannen en de rest zelf doen.

Offline ruub

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 24 maart 2020, 18:19:21 »
Ik heb Silverfast gedownload, als eigenaar van een Epson V550 mag je een gratis versie downloaden, even registreren en je krijgt een activatie code toegestuurd.

Ik moet alleen nog even kijken of het echt beter is dan de standaard Epson software, wel kun je bij films scannen opgeven welk merk en type film je gebruikt.

Maar ik denk dat de beste scanmethode is niet met tumbnails maar steeds een los frame selecteren en die scannen, het beste is om geen omzetting naar positief te selecteren maar later het negatieve beeld omzetten in een foto bewerking programma,

Dus de scanner alleen maar laten scannen en de rest zelf doen.

Ik heb ook een Epson v550. Heb XSane gebruikt, maar in praktijk is het standaard meegeleverde programma beter. Ik ben nu overgestapt op Vuescan en dat vind ik nog makkelijker werken.
Ik heb geen ervaring met Silverfast, dat schijnt dezelfde mogenlijkheden te hebben als Vuescan alleen is de interface wat makkelijker misschien.

Dat die frames worden afgesneden komt inderdaad door de automatische thumbnail functie, voor mij werkte die 50% van de tijd wel en voor de rest werden er inderdaad frames afgesneden.
Die uitzetten dus en zelf het rechthoekje slepen om je frame (die kun je dan weer verslepen naar het volgende frame).

Ik zou eerlijk gezegd de scanner de omzetting naar positief laten doen (zeker als je een andere keer kleurfilm wil scannen) en dan de laatste tweaks in een fotoprogramma doen.
Als je ervoor zorgt dat er niks afgesneden wordt in het histogram, behoud je alle informatie en zit je al veel beter in de goede richting dan dat je zelf de omzetting zou doen.

Maar voor zwart-wit is het natuurlijk iets makkelijker om het handmatig goed voor elkaar te krijgen, dus is het misschien minder een issue.
Groeten, Ruben

Flickr | Website

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #23 Gepost op: 24 maart 2020, 18:24:40 »
het probleem met vuescan is voornamelijk als je correcties wilt doen in beeld. de schuifjes en benamingen zijn te afwijkend van wat ik ken tot nu toe.
--

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #24 Gepost op: 24 maart 2020, 18:30:48 »
Analoog doe ik alleen zwart wit, dus de zit ik niet met het probleem van kleuren negatief handmatig omzetten.
Het liefst had ik weer een doka in huis maar dat zit er niet in.