Auteur Topic: Spielerei in mirrortype...  (gelezen 450 keer)

Offline henk47

• Vaste bezoeker
Spielerei in mirrortype...
« Gepost op: 20 maart 2020, 00:31:22 »
Spielerei met wetplate, dingetjes doen op een andere manier. Meestal wordt een collodionfoto uitgevoerd op tintype (makkelijk de zwarte coating zit als achtergrond al op het aluminium plaatje) of ambrotype (op glas, veel moeilijker te realiseren). Toen vroeg ik me af wat er gebeurt als je een collodionfoto die feitelijk bestaat uit een beeld in wit zilver, aanbrengt op een spiegel. Je ziet dan min of meer het beeld, de reflectie daarvan in de spiegel, en je eigen spiegelbeeld bij het bekijken van de foto. Tot mijn verrassing komt bij het scannen dan wel weer het beeld vrij helder naar boven, hoewel aan de zijkanten een dubbelbeeld te zien is. Tintype, ambrotype, ik heb het nu maar mirrortype genoemd...

Vind je het niks? Ach, eigenlijk heb je wel gelijk. Spielerei...

Cambo TC met Petzval Noname lens 180mm, F4, continulicht op grootformaat print, collodion op mirror

groetjes Henk
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2020, 01:36:15 door henk47 »

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: Spielerei in mirrortype...
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2020, 00:55:28 »
Citaat
Vind je het niks? Ach, eigenlijk heb je wel gelijk. Spielerei...

Je doet jezelf tekort hoor Henk.

Je bent gewoon creatief en goed bezig.  :)
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline FotoHans

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2020, 08:35:12 »
Heel mooi en sfeervol! Top!
So many cameras, so little time

Offline beeperhorrie

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 20 maart 2020, 10:33:13 »
Niet mijn stijl, maar wat een prachtig apart effect. Best wel een mooi resultaat eigenlijk.

Offline L.Cavalier

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 20 maart 2020, 14:01:48 »
Niet wat je misschien verwacht had......maar nu weet je het resultaat !

Online ruub

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 20 maart 2020, 14:42:44 »
Een erg leuk experiment hoor!

Wat ik alleen nu niet helemaal snap: je zegt dat als je de foto (spiegel? wat is de juiste term?  ^^) in het echt bekijkt, er bepaalde delen spiegelen die op de scan er 'normaal' uitzien.
Zijn dat dan de lichte delen op de scan?

Kun je misschien leuke dingen mee doen door silhouetten te fotograferen. Hoe dan ook, erg gaaf, ga zo door met die experimenten zou ik zeggen!
Groeten, Ruben

Flickr | Website

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #6 Gepost op: 20 maart 2020, 15:36:13 »
ik vermoed dat de afbeelding wat onrustig wordt wanneer je jezelf in de spiegelende delen ziet, maar het is natuurlijk erg gaaf om te zien wat het oplevert, wellicht is het juist weer heel aardig als cadeau voor opa's en oma's, dan kunnen ze in de foto's de genetische overeenkomsten zien..ongeveer, een beetje.  (bij wijze van spreken dan..)

Offline henk47

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 21 maart 2020, 03:55:28 »

Wat ik alleen nu niet helemaal snap: je zegt dat als je de foto (spiegel? wat is de juiste term?  ^^) in het echt bekijkt, er bepaalde delen spiegelen die op de scan er 'normaal' uitzien.

Kun je misschien leuke dingen mee doen door silhouetten te fotograferen. Hoe dan ook, erg gaaf, ga zo door met die experimenten zou ik zeggen!

Ja inderdaad. Je hebt normaal het beeld wat je in een spiegel van jezelf ziet, en op dat beeld ligt een beeld in witte tinten. Wetplate foto wordt normaal immers opgebouwd in wit (zilver) tint op een zwarte ondergrond, of op glas dat aan de achterzijde zwarte verf krijgt. Op een spiegel kun je geen zwarte achtergrond verven... dus je ziet het beeld ternauwernood, totdat je in de spiegel een zwart beeld ziet...

Offline Orpie

• Nieuw
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 21 maart 2020, 20:45:52 »
Spielerei, experimenteren, uitproberen, ... zo heeft de mens al heel wat ontdekt, he. En dit is voor mij een prachtig resultaat!

Offline henk47

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2020, 12:39:48 »

Nee.... Op alle zwarte delen van het beeld zit geen zilver, daar werkt de spiegel nog als normale spiegel en zie je jezelf in de spiegel...

Offline henk47

• Vaste bezoeker
« Reactie #10 Gepost op: 27 maart 2020, 14:38:44 »
Het zou nog een veel aparter effect kunnen geven als je als basisfoto een spiegel gebruikt, en daarop, in lagen, afzonderlijke foto's op gewoon glas, waardoor je als het ware een kijkdooseffect zou krijgen.....
Wie durft het aan?
Bij het scannen krijgt de scanner wel het heen-en-weer, want waarop moet dan worden scherpgesteld….

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #11 Gepost op: 27 maart 2020, 15:34:55 »
ik zag op Facebook dat er iemand anders in een wetplate'forum' ook lekker bezig is op spiegels. het biedt wel plek voor leuke ideeën en creatief denken.. mijn afstudeer werk bevatte ook 2 lichtbakjes met 4 lagen glas, met daartussen afdrukjes op vrij transparant lithfilm zodat er een beetje een 3 dimensionaal beeld ontstond. als je het wil tonen op het net zal je het moeten affotograferen met een ruim dof... maak het mooi!A!
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2020, 15:39:26 door defotobakker »

Offline henk47

• Vaste bezoeker
« Reactie #12 Gepost op: 27 maart 2020, 23:31:54 »
ik zag op Facebook dat er iemand anders in een wetplate'forum' ook lekker bezig is op spiegels. het biedt wel plek voor leuke ideeën en creatief denken.. mijn afstudeer werk bevatte ook 2 lichtbakjes met 4 lagen glas, met daartussen afdrukjes op vrij transparant lithfilm zodat er een beetje een 3 dimensionaal beeld ontstond. als je het wil tonen op het net zal je het moeten affotograferen met een ruim dof... maak het mooi!A!

Het lijkt er op dat ik begonnen ben met de 'mirrortype' (maar dat gebeurt wel meer haha) maar een idee is eigenlijk nooit nieuw/oorspronkelijk, er is altijd wel iemand die zoiets heeft bedacht. Jouw idee zou ik wel eens willen zien....

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #13 Gepost op: 28 maart 2020, 09:05:03 »
het is zeker geen commentaar hoor, want ik vind het heerlijk om te zien wat jij allemaal voor moois maakt en met ons deelt. verder is het natuurlijk vaak zo dat dingen in de lucht hangen, en op verschillende plekken hun weg vinden, ik zag een filmpje, ik zal eens kijken of ik dat nog voor je vinden kan, is mooi om te zien en maakt veel duidelijk. ik zal ook mijn lichtbakjes tonen.. we hebben de tijd nu.... pret, A!

https://www.youtube.com/watch?v=lAEcyj7Wc6c
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2020, 15:54:53 door defotobakker »