Auteur Topic: Kochmann Reflex-Korelle II Test  (gelezen 311 keer)

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
Kochmann Reflex-Korelle II Test
« Gepost op: 15 maart 2020, 19:42:30 »
Paar weken geleden een Reflex-Korelle voor een schappelijke prijs gevonden. Schappelijk in de zin van dat hij voor het geld ook nog gewoon als deurstop kan fungeren mocht hij niet werken.

De Reflex-Korelle II werd in 1936 geintroduceerd als de verbeterde versie van de "I" van het jaar daarvoor, waarbij een lange sluitertijdenmechaniek was toegevoegd.
De camera maakt 12 opnames op een rol 120 film in 6x6cm formaat. Het vereist het oplijnen van de '1' op het schutpapier door het rode raampje en daarna neemt het film transport systeem het werk van je over.
Verder bied de camera een zelf-ontspanner, een spiegel-blokkeer mechaniek en verwisselbare lensen met een 41mm schroefdraad
Helaas heeft de camera een serieuze zwakke plek in zijn ontwerp, het opspannen van de sluiter, wat gepaard gaat met het doorwinden van de film gebeurd via een stukje kattedarm dat over de breedte van de camera de hendel met het sluitermechaniek verbindt. Het moge duidelijk zijn dat deze draad het na verloop van tijd begeeft.

Verder heeft mijn exemplaar, na het ontwikkelen van de foto's enkele andere verborgen gebreken;
De horizontaal lopende gordijnsluiter toont een verloop tegen het einde van de belichting, mogelijk van het lange stil staan.
Misschien door mijn eigen schuld, maar het lijkt alsof de focus van de lens niet helemaal met die op het matglas overeenkomt

Camera: Kochmann Reflex-Korelle.
Lens: Carl Zeiss Jena 8cm f/2.8 Tessar.
Film: Fomapan 100 (HC-110, H, 10m, 20C)

1. Ouderlijk huis

2. Stronk

3. Dode boom

4. Hut

Misschien toch maar eens een keer de boel uit elkaar halen en smeren en afstellen.
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Graflex Miniature Speed Graphic
Laatste speeltjes: Leica I/II half-case

Offline ruub

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Kochmann Reflex-Korelle II Test
« Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2020, 20:29:27 »
Dat sluitermechaniek klinkt wel erg bijzonder zeg! Is die darm nog te vervangen met een moderner materiaal dat langer meegaat maar hetzelfde werkt?
Of moet je het darmpje eens in de zoveel tijd vervangen?  ^D

Ik ben benieuwd hoe hij het doet als je hem schoon hebt gemaakt en af hebt gesteld! Waar zijn die boom foto's gemaakt? Vind ik altijd een leuk onderwerp!
Groeten, Ruben

Flickr | Website

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
    • Flibweb.nl
« Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2020, 20:39:23 »
Bij de meeste van deze camera's zijn waarschijnlijk de draden al eens vervangen. Ik las dat nylon visdraad of guitaarsnaar een goede vervanger zijn.
De Reflex-Korelle staat als zeer onbetrouwbaar te boek, maar heeft toch een aantal na-oorlogse opvolgers bij verschillende fabrikanten

Foto #2 en verder zijn gemaakt in de Loonse & Drunense Duinen. Tussen de Kaatsheuvelse IJsbaan en De Roestelberg. .

Offline beeperhorrie

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 15 maart 2020, 22:18:36 »
Zijn daar nog andere objectieven voor te vinden?
En gebruik je de schachtzoeker of de hulp frame-pjes?
Wel leuk hoor zo'n vooroorlogs stuk mechaniek.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2020, 23:39:45 »
Aan alles wat wel scherp is in de foto’s kan je zien dat het een heel aardig objectief is.
Altijd leuk om met dergelijke oude camera’s te spelen. Ga je er mee aan de gang om het ding beter te krijgen?
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
    • Flibweb.nl
« Reactie #5 Gepost op: 16 maart 2020, 08:01:46 »
Niks mis met de 8cm f/2.8 Tessar natuurlijk (al ben ik zelf hier geen fan van zoals die van de Ikoflex III 853/16 en de Zeiss Super Ikonta 532/16)

Beschikbare lenzen in deze schroefdraadvatting:
    Carl Zeiss Tessar 7.5cm f/2.8
    Carl Zeiss Tessar 8cm f/2.8
    Carl Zeiss Tessar 8cm f/3.5
    Schneider Xenar 7.5cm f/2.8
    Schneider Xenar 7.5cm f/3.5
    Schneider Xenar 8cm f/2.8
    Schneider Radionar 7.5cm f/2.9
    Schneider Radionar 7.5cm f/3.5
    Steinheil Cassar 8cm f/3.5
    E. Ludwig Victar
    Schneider-Kreuznach Xenar 13.5cm f/4.5
    Schneider-Kreuznach Tele-Xenar 18cm f/5.5

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2020, 10:49:50 »

een stukje kattedarm dat over de breedte van de camera de hendel met het sluitermechaniek verbindt. Het moge duidelijk zijn dat deze draad het na verloop van tijd begeeft.

Misschien toch maar eens een keer de boel uit elkaar halen en smeren en afstellen.

De term kattedarm wordt in de wereld van tennis en badminton rackets wel gebruikt maar dat waren echt geen katten die daarvoor gebruikt werden. Het is waarschijnlijk afkomstig van varkens.

Ik heb ooit een Reflex Korelle uit elkaar gehaald en die had gewoon een staaldraad daar zitten. Misschien was die niet origineel maar andersom kan ook - iemand heeft in jouw exemplaar de staaldraad vervangen door een stuk snaar van een tennisracket.

In beide gevallen was het geen optimale oplossing. De hele constructie is dat eigenlijk niet.

Bij die van mij was het sluiterdoek te ver heen en vervangen is door het formaat lastig.

Jon

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
    • Flibweb.nl
« Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2020, 11:04:28 »
De gordijnen lijken nieuw, dus ik vermoed dat deze recent vervangen zijn.

Ik heb zelf nog een redelijke strook van het spul van Aki-Asahi over. Alleen het vervangen van de metalen "Curtain Stays" heb ik nog geen goed alternatief voor gevonden.