Auteur Topic: Advies Rolleiflex  (gelezen 570 keer)

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
Re: Advies Rolleiflex
« Reactie #15 Gepost op: 16 maart 2020, 07:51:16 »
Misschien een overbodige, maar heb je de film getransporteerd naar de startmarkering (pijlen) wijzend naar de rode stippen voordat je de camera hebt gesloten?

Sowieso heeft de Rolleflex een onderhoudsbeurt nodig, en hij is dat ook zeker waard.  :)
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #16 Gepost op: 16 maart 2020, 07:55:18 »
Hans van Manen is meestal Ok voor CLA hoewel  niet goedkoop maar met mijn Rollei na CLA ging tijdens een vakantie opeens de sluiter af terwijl je de film transporteerde. Ze hebben hem wel gratis gefixt. Maar ik heb ook wel een hoop Hasselblad stuff en grootformaat Compur sluiters laten doen zonder problemen.

Dat is een bekend probleem wanneer de spanslag net niet voldoende is geweest om de sluiter te spannen.
------------------------------------------------
Zie ook   http://www.flickr.com/photos/29504544@N08//collections/

Offline ruub

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 16 maart 2020, 08:37:14 »
Dag allen, bedankt voor al het inzichtelijke commentaar.

Misschien een overbodige, maar heb je de film getransporteerd naar de startmarkering (pijlen) wijzend naar de rode stippen voordat je de camera hebt gesloten?

Sowieso heeft de Rolleflex een onderhoudsbeurt nodig, en hij is dat ook zeker waard.  :)

Dit model heeft geen rode stippen maar een rood venstertje. Ik zag daar een '1' in verschijnen, dus ik neem aan dat het goed is gegaan. Alle 12 frames stonden er ook gewoon op.
Of luistert dit heel precies op de millimeter?

Zowel Fred als Hans raden het 3.5 Schneider Xenar objectief aan. Welke ik dus nu heb is een Carl Zeiss Tessar 1:3.5 f=7.5cm uit de periode 1939 tot 1941.
Wat zijn nu precies de verschillen tussen deze lenzen? Ga je daar echt wat van merken?

En verder heb ik net als Fred de voorkeur voor camera's zonder belichtingsmeters. Ze zijn lichter en ook goedkoper over het algemeen.

Ik heb een factuur voor de CLA binnen, tussen de 250 en 350 euro. Is dat een gangbare prijs?

Edit: en bedankt voor alle leuke foto's, leuk om te zien!
Groeten, Ruben

Flickr | Website

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #18 Gepost op: 16 maart 2020, 09:19:37 »

Dit model heeft geen rode stippen maar een rood venstertje. Ik zag daar een '1' in verschijnen, dus ik neem aan dat het goed is gegaan. Alle 12 frames stonden er ook gewoon op.
Of luistert dit heel precies op de millimeter?

Nee wat je hebt gedaan is prima. Deze methode komt nog van de oude Rolleiflex modellen.

Zowel Fred als Hans raden het 3.5 Schneider Xenar objectief aan. Welke ik dus nu heb is een Carl Zeiss Tessar 1:3.5 f=7.5cm uit de periode 1939 tot 1941.
Wat zijn nu precies de verschillen tussen deze lenzen? Ga je daar echt wat van merken?

Ze raden alleen de Opton Tessar af. Die hadden nog wel een last van separatie van het gekitte element. Optisch waren ze OK. Jij hebt een Jena Tessar - die zijn ook prima.

Ik heb een factuur voor de CLA binnen, tussen de 250 en 350 euro. Is dat een gangbare prijs?

Ik heb bij Klinkhamer nog nooit zoveel betaald en daar toch al meerdere Rollei's laten opknappen. Dit is voor hem een vrij eenvoudig model.

Jon

Offline ruub

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 16 maart 2020, 09:48:52 »
Goed, bedankt Jon! Dan houd ik het voorlopig bij dit model  :D

Dit was niet van Klinkhamer maar van een ander bedrijf, ik wilde hem op zondag niet bellen dus heb een mailtje gestuurd naar hem en een aantal andere bedrijven.
Dat wacht ik even rustig af en anders zal ik hem proberen te bellen. Zijn site werkt niet meer: weet iemand of hij nog steeds actief is?
Ik heb al gelezen dat hij met pensioen is, maar omdat zijn website niet meer werkt, vraag ik me af of hij er mee opgehouden is?
Groeten, Ruben

Flickr | Website

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #20 Gepost op: 16 maart 2020, 10:36:38 »
Dit was niet van Klinkhamer maar van een ander bedrijf, ik wilde hem op zondag niet bellen dus heb een mailtje gestuurd naar hem en een aantal andere bedrijven.
Dat wacht ik even rustig af en anders zal ik hem proberen te bellen. Zijn site werkt niet meer: weet iemand of hij nog steeds actief is?
Ik heb al gelezen dat hij met pensioen is, maar omdat zijn website niet meer werkt, vraag ik me af of hij er mee opgehouden is?

Ik heb hem nog gezien op de beurs van 8 maart. Hij is nog steeds actief maar zal wel zijn eigen schema bepalen. Die website is nooit veel soeps geweest.

Jon

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
« Reactie #21 Gepost op: 16 maart 2020, 13:11:22 »
Hans Klinkhamer is met pensioen maar repareert nog wel al had hij op een ander forum al laten weten dat hij alleen nog Rollei's doet en dat hij geen werkweken van 60 uur meer wil.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #22 Gepost op: 16 maart 2020, 15:44:53 »
Geef hem eens ongelijk.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline L.Cavalier

• Analoog liefhebber
« Reactie #23 Gepost op: 16 maart 2020, 16:07:04 »
Ik heb zowel met Hans Klinkhamer voor Rolleiflex en Will van Manen voor Leica en Linhof objectieven goede ervaringen, misschien is Will wel iets duurder.

Offline ruub

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 16 maart 2020, 18:54:23 »
Ik heb ondertussen een reactie van Hans, hij kende de model naam niet. Heb extra foto's opgestuurd en wacht het nu af.
En ik geef hem zeker geen ongelijk, een werkweek van 60 uur is voor je pensioen eigenlijk al teveel, laat staan erna!
Groeten, Ruben

Flickr | Website

Offline ruub

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #25 Gepost op: 17 maart 2020, 10:48:58 »
Het antwoord van Hans is binnen en hij gaat door hem helemaal opgeknapt worden! Ik ben heel benieuwd naar de resultaten en zal hier een update plaatsen als de reparatie is afgerond.
Groeten, Ruben

Flickr | Website