Auteur Topic: Berlin met KMZ Horizont  (gelezen 288 keer)

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
Berlin met KMZ Horizont
« Gepost op: 11 maart 2020, 23:03:11 »
zo. eindelijk eens tijd gemaakt om de zaak te digitaliseren. het weer was Kwalitatief Uitermate Teleurstelled, maar met een rol 200iso en 400iso heb ik me er dapper doorheengeslagen. Ik had ook de Dial35 bij me met 400 zw/w voor de straatfotografie, maar daar ben ik niet echt aan toe gekomen. het was gewoon te guur en mensen waren compleet ingepakt.
Ik ben er nog niet echt tevreden over de omzetting van film naar computer. ik heb het idee dat er licht afval is na de zijkanten toe tijdens het fotograferen van de negatieven. ik moet daar nog eens naar kijken. hier in ieder geval een beginnetje.

1.
Berlin, Alexanderplatz 2020 by Simon Claessen, on Flickr

2.
In a roundabout way.. by Simon Claessen, on Flickr

3.
gate to victory by Simon Claessen, on Flickr

4.
square swirl by Simon Claessen, on Flickr
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline casa

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Berlin met KMZ Horizont
« Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2020, 23:26:12 »
Gaaf! Vind panorama-opnames altijd mooi, en de kleuren doen me denken aan jaren zestig dia-kleuren, heette dat niet technocolor?

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2020, 07:58:00 »
Fraaie resultaten, de flare kan door het verminderen van de relflecties in de trommel nog verbeterd worden. Hoewel de film het aardig voor z'n kiezen heeft gekregen met weinig licht.

Citaat
zestig dia-kleuren, heette dat niet technocolor?

Niet helemaal, technicolor is een proces voor de filmindustrie. Door een scheidingsprisma wordt de opname dan gesplitst op twee films. Voor technicolor was héél erg veel (kunst) licht nodig. Het contrast van die films is hoog, vandaar dat de kleuren altijd zo bont zijn in die films.

Die jaren 60 kleuren zijn meer typerend voor diafilms van Orwo en Agfa. Sommige Agfa dia's die ik heb liggen van mn ouders zijn nu helemaal rood, al het groen en blauw is er uit...
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline casa

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2020, 10:34:23 »
Niet helemaal, technicolor is een proces voor de filmindustrie. Door een scheidingsprisma wordt de opname dan gesplitst op twee films. Voor technicolor was héél erg veel (kunst) licht nodig. Het contrast van die films is hoog, vandaar dat de kleuren altijd zo bont zijn in die films.

Die jaren 60 kleuren zijn meer typerend voor diafilms van Orwo en Agfa. Sommige Agfa dia's die ik heb liggen van mn ouders zijn nu helemaal rood, al het groen en blauw is er uit...

Ah, ik haalde duidelijk iets door elkaar, ik bedoel inderdaad die dia-films. Ik heb nog een serie afdrukken van een dia-film uit midden zestiger jaren met een zelfde soort kleurenpalet.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2020, 10:37:02 »
Leuke composities  :)
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2020, 11:08:56 »
Zonder meer!  :)

Wat diafilm betreft, Kodachrome had zeer stabiele kleuren.
Sprak hij met eenigen weemoed in zijn stem.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline ruub

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 14 maart 2020, 19:33:22 »
Erg goed gelukt! Qua compositie heb je goed van het formaat gebruik gemaakt!
Groeten, Ruben

Flickr | Website