Auteur Topic: Rolleiflex  (gelezen 1422 keer)

Offline ruub

• Regelmatige bezoeker
  • **
Rolleiflex
« Gepost op: 11 maart 2020, 08:35:19 »

Na lang met de Hasselblad gewerkt te hebben wilde ik toch eens een TLR proberen. Deze kwam ik voor een kleine prijs tegen op Marktplaats en daarom leek het me een goed model om het eens mee uit te proberen.

Als ik deze pagina bekijk: http://camera-wiki.org/wiki/Rolleiflex_New_Standard gaat het om een Rolleiflex New Standard K6, build 640 (productie 1939 tot 1941).

Inclusief:
  • Bijna versleten / verteerd altijd klaar hoesje
  • Geelfilter, UV filter en zonnekapje
  • Proxar 2 set

Er zit een film in, dat was wel even wat wennen met dat rode venstertje. Ik zag na de pijltjes die voorbijkwamen iets wat op een '1' leek, dus hopelijk is het goed gegaan (en anders een paar frames minder).
Hij kan wel een CLA gebruiken, maar ik wil eerst even een rolletje proberen om te kijken hoe dit type camera mij bevalt. Dus ik ga aan de slag en zal hopelijk hier de resultaten en ervaringen kunnen delen!  ^^

Wel heb ik nog een vraag voor de experts: de proxar set bestaat uit twee lensjes (zie links vooraan). De grote lens (rechts) past op allebei de lensen op de camera, maar de linker lens is daar te klein voor.
Hoe moet ik die proxar nou gebruiken? Of is die kleinere lens niet voor deze camera?

Andere tips / adviezen omtrent deze camera hoor ik ook graag!  ^^

Edit: na wat andere zoektermen gebruikt te hebben heb ik het volgende gevonden:

Citaat
Close up lenses (proxars and rolleinars) for rollei cameras came in three different sizes:
matched pair push 28.5 size
hybrid pair - one 28.5 push and one bay I size
matched pair bay I

I have a Rolleiflex Automat (first version) with push 28.5 on viewing lens and bay I on the taking one
https://www.rangefinderforum.com/forums/archive/index.php/t-140330.html

Het kleine lensje is dus het type '28.5 size push' en de grote is bayonet I. Ik heb het geprobeerd, en het kleine lensje kan inderdaad in de bovenste lens geduwd worden. ^^
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2020, 21:33:03 door ruub »
Groeten, Ruben

Flickr | Website

Online Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
Re: Rolleiflex
« Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2020, 08:48:09 »
Mooi kompleet setje.

Voordat ze de twee wieltjes gingen gebruiken voor de belichtingsinstellingen zoals in de 'automat' en jongere generaties.

De proxar setup lijkt me niet standaard zo. Misschien past kleine proxar 2 lens in de zonnekap in plaats van de UV filter?
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: De koelkast
Laatste speeltjes: Folmer Graflex No.1 Crown driepoot

Offline ruub

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2020, 08:57:34 »
Mooi kompleet setje.

Voordat ze de twee wieltjes gingen gebruiken voor de belichtingsinstellingen zoals in de 'automat' en jongere generaties.

De proxar setup lijkt me niet standaard zo. Misschien past kleine proxar 2 lens in de zonnekap in plaats van de UV filter?

Ja, op zich werken die hendeltjes wel fijn, ik vermoed alleen dat het een en ander even gesmeerd moet worden zodat het allemaal weer wat soepeler loopt.

Het gekke is dat in het leren etuitje er twee ronde uitsparingen zitten: een ondiepe en een diepere. De kleine en grote proxar 2 lensjes passen hier precies in, dus het lijkt me wel "standaard".
Maar die kleine lens past ook bij lange na niet in de zonnekap (hij is echt veel te klein). Ik hoop dat iemand een antwoord heeft op dit mysterie...

Edit: na wat andere zoektermen gebruikt te hebben heb ik het volgende gevonden:

Citaat
Close up lenses (proxars and rolleinars) for rollei cameras came in three different sizes:
matched pair push 28.5 size
hybrid pair - one 28.5 push and one bay I size
matched pair bay I

I have a Rolleiflex Automat (first version) with push 28.5 on viewing lens and bay I on the taking one
https://www.rangefinderforum.com/forums/archive/index.php/t-140330.html

Het kleine lensje is dus het type '28.5 size push' en de grote is bayonet I. Ik heb het geprobeerd, en het kleine lensje kan inderdaad in de bovenste lens geduwd worden. ^^
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2020, 09:03:30 door ruub »
Groeten, Ruben

Flickr | Website

Offline !karen

• Analoog liefhebber

Offline ruub

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 11 maart 2020, 09:36:45 »
https://www.photrio.com/forum/threads/rolleiflex-automat-what-am-i-missing.112303/print

Ik had het net ook al gevonden maar bedankt voor de info! Goed om te weten dat de parallax dus nog niet gecorrigeerd is zo.
Groeten, Ruben

Flickr | Website

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2020, 14:44:48 »
Mooie aanwinst. Het geheel ziet er nog gaaf uit!

Offline ruub

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 12 maart 2020, 21:36:29 »
Mooie aanwinst. Het geheel ziet er nog gaaf uit!

Ja, zeker! Hij mag wel wat opgepoetst worden en een CLA kan geen kwaad, maar alles lijkt het nog te doen.
Ben nu op 9/12 van het rolletje... hopelijk ben ik niet te optimistisch nu nog!  ;)

Wat me nu al opvalt is dat hij lekker licht en handzaam is, wat echt wel een verademing is ten opzichte van de Hasselblad.
Het enige nadeel is de finder: die is echt heel donker, als er geen zon is, zie ik er alleen schimmen in.

Ik heb al gezien dat de spiegel heel erg beschadigd is, maar dat die eenvoudig en goedkoop te vervangen is.

Wat ik nog niet heb gevonden, is of het matglas ook vervangen kan worden (en of dat zin heeft?). Als iemand daar meer over weet, hoor ik het graag.
Groeten, Ruben

Flickr | Website

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
« Reactie #7 Gepost op: 12 maart 2020, 22:29:08 »
Een nieuwe spiegel geeft al een verschil van dag en nacht, oppervlakte spiegels zijn gewoon nog te bestellen, kunststof matglazen ook maar een goede kwaliteit daarvan is nogal aan de prijs, als het huidige matglas niet gebroken is dan zou ik dat gewoon blijven gebruiken, ik vind echte matglazen prettiger dan de kunststof varianten.

De spiegel vind je hier:
https://www.ebay.nl/itm/Rolleiflex-Standard-neu-K4-640-Front-Surface-Glass-Replacement-Mirror/264500554629?hash=item3d95762b85:g:KB8AAMXQH6BRE99R

Nog even een dingetje wat het matglas betreft, ook de standard heeft een z.g.n. hangend matglas en dat houd in dat een vervangend glas exact dezelfde dikte moet hebben (+/- 0,05 mm) anders moet de zoeker lens weer opnieuw afgesteld worden.
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2020, 23:05:53 door Fred »
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline ruub

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 14 maart 2020, 07:23:14 »
Een nieuwe spiegel geeft al een verschil van dag en nacht, oppervlakte spiegels zijn gewoon nog te bestellen, kunststof matglazen ook maar een goede kwaliteit daarvan is nogal aan de prijs, als het huidige matglas niet gebroken is dan zou ik dat gewoon blijven gebruiken, ik vind echte matglazen prettiger dan de kunststof varianten.

De spiegel vind je hier:
https://www.ebay.nl/itm/Rolleiflex-Standard-neu-K4-640-Front-Surface-Glass-Replacement-Mirror/264500554629?hash=item3d95762b85:g:KB8AAMXQH6BRE99R

Nog even een dingetje wat het matglas betreft, ook de standard heeft een z.g.n. hangend matglas en dat houd in dat een vervangend glas exact dezelfde dikte moet hebben (+/- 0,05 mm) anders moet de zoeker lens weer opnieuw afgesteld worden.

Oké, bedankt Fred! Dan probeer ik het eerst eens met een nieuw spiegeltje.
Groeten, Ruben

Flickr | Website