Auteur Topic: Minder water gebruiken  (gelezen 319 keer)

Offline Petrusk

• Regelmatige bezoeker
  • **
Minder water gebruiken
« Gepost op: 14 februari 2020, 20:05:51 »
Ik wil graag minder water gaan gebruiken voor het spoelen en ben van plan een soort    3 baden systeen te gaan gebruiken.

1e bad ,  direct na de fix,  afwasbak met ca 5 liter water.   Ca 5 minuten
2e bad,  10 liter open gesneden jerrycan met luchtpomp voor wat beweging  zolang ik bezig ben.
3e bad , kort naspoelen

Ik hoop hiermee flink wat water te bedsparen.
Iemand ervaring hiermee?

Pieter

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
Re: Minder water gebruiken
« Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2020, 20:34:38 »
Na het fixeerbad spoel ik altijd eerst met water, daarna krijgt de film een sodabad 2 a 3 minuten. Daarna nog 2 keer uitgebreid spoelen, en als laatste gaat de film in een bad met de wetting agent.Vergelijk het met de waterwisselmethode, alleen verkort ik de tijd met het sodabad. Tot zo ver blijven de negatieven goed, ook die van enkele jaren terug vertonen geen aantasting van resten fixeer.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU.
« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2020, 20:44:57 »
Ik wil graag minder water gaan gebruiken voor het spoelen en ben van plan een soort    3 baden systeen te gaan gebruiken.

1e bad ,  direct na de fix,  afwasbak met ca 5 liter water.   Ca 5 minuten
2e bad,  10 liter open gesneden jerrycan met luchtpomp voor wat beweging  zolang ik bezig ben.
3e bad , kort naspoelen

Ik hoop hiermee flink wat water te bedsparen.
Iemand ervaring hiermee?

Als het om films gaat ben je nog altijd minstens 15 liter water aan het gebruiken,

Met de Ilford methode ( https://www.ilfordphoto.com/wp/wp-content/uploads/2017/03/Reducing-Wash-Water.pdf) kost het je hooguit 2 liter.

Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #3 Gepost op: 14 februari 2020, 22:08:36 »
Ik gok dat dit voor bariet papier is? Dan lijkt het me het proberen waard. Ik doe iets vergelijkbaars maar dan wat meer stappen. Voor PE is het wat veel.

Jon

Offline Petrusk

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2020, 09:21:13 »
Sorry,  ja voor Bariet. 

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2020, 10:06:14 »
Vroeger gebruikte ik na het fixeren kort een verdund sodabadje.
Daarna kon je kort spoelen en was alles weg.
Ik weet alleen niet meer hoe eea in elkaar zat... ^^

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2020, 10:56:07 »
Ik zou tussen eerste en tweede bad een extra bad met wash aid plaatsen. Dat is een middel om de fixeer mee te neutraliseren en verkort de spoeltijd aanzienlijk.

Verder vraag ik me af hoeveel vel je tegelijk wilt spoelen. Als dat meer als een of twee zijn, is vermoedelijk een speciaal spoelapperaat zoals een  Nova ze maakt veel veiliger en efficienter. Wanneer je een enkel vel hebt, gebruikt dit vermoedelijk net wat minder water.

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2020, 19:25:36 »
Vroeger gebruikte ik na het fixeren kort een verdund sodabadje.
Daarna kon je kort spoelen en was alles weg.
Ik weet alleen niet meer hoe eea in elkaar zat... ^^

Volgens   het " Handboek Z/W fotografie van  Gerard  de Jong "  staat vermeld:

* Sodabad 1% ( desnoods 2%)   gedurende 2 minuten kan de spoeltijd met de helft  bekorten   en spoelt de  fixeer vlugger uit.

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2020, 19:28:28 »
Dát dus.  ;)

Offline Petrusk

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 15 februari 2020, 19:33:01 »
Dus gewone huis tuin en keuken soda?
Dank jullie voor de Tips

Grt
Pieter

Offline Ernst-Jan

• Vaste bezoeker
« Reactie #10 Gepost op: 15 februari 2020, 23:46:08 »
Als het om films gaat ben je nog altijd minstens 15 liter water aan het gebruiken,

Met de Ilford methode ( https://www.ilfordphoto.com/wp/wp-content/uploads/2017/03/Reducing-Wash-Water.pdf) kost het je hooguit 2 liter.

Ik gebruik de Ilford methode ook. Wel iets vaker, denk dat ik een litertje of 3/3,5 gebruik.

Offline droomplek

• Nieuw
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 15 februari 2020, 23:57:49 »
Ik heb ook lange tijd een soda bad gebruikt tussen fixeren en spoelen. Totdat ik las dat dat alleen zin had bij een zure fixeer. Bij een neutrale fixeer schijnt het niets uit te maken. Weet iemand daar meer van?

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 16 februari 2020, 10:33:59 »
Citaat
Ik heb ook lange tijd een soda bad gebruikt tussen fixeren en spoelen. Totdat ik las dat dat alleen zin had bij een zure fixeer. Bij een neutrale fixeer schijnt het niets uit te maken. Weet iemand daar meer van?

Volgens het boek Foto Optik van Brauer helpt het sodabad (10g watervrije soda op 1 liter water) 2 a 3 minuten om fixeer beter te verwijderen. De film moet na het fixeren eerst wel eerst gespoeld worden met schoon water. Meer soda en meer tijd heeft geen zin. Het verkort de spoeltijd met ca. 15 min.

Er zijn (als het goed is) indicators te krijgen waarmee kan worden aangetoond of er nog fixeer in het spoelwater aanwezig is.

Op een goede spoeling moet je eigenlijk niet bezuinigen, want resten fixeer die in de film achterblijven tasten na verloop van tijd je film aan.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #13 Gepost op: 16 februari 2020, 11:26:22 »
Ik laat een afwasteiltje vollopen met water van twintig graden Celsius. Daar houd ik Au bain-marie mijn ontwikkeltank mee op temperatuur. Als de film gefixeerd is maak ik het tankje open en schep het water uit het teiltje om de film mee te spoelen. Dat blijf ik doen tot het teiltje bijna leeg is. Het laatste testje gebruik ik om er wat wetting agent aan toe te voegen.
Ik gebruik zo weinig water, het spoelwater is op de juiste temperatuur, de tank is weer schoon en na dertig jaar zijn mijn negatieven nog steeds als nieuw  :D
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2020, 13:58:44 door Fotomaan »
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #14 Gepost op: 16 februari 2020, 11:53:35 »
Volgens het boek Foto Optik van Brauer helpt het sodabad (10g watervrije soda op 1 liter water) 2 a 3 minuten om fixeer beter te verwijderen. De film moet na het fixeren eerst wel eerst gespoeld worden met schoon water. Meer soda en meer tijd heeft geen zin. Het verkort de spoeltijd met ca. 15 min.

Het gebruik van soda bij het spoelen van film lijkt me vrij zinloos. Met de Ilford methode gebruik je al weinig water en ben je vrij snel klaar.

Soda is vooral bedoeld voor bariet papier. Bij bariet papier blijft relatief veel fixeer in de papieren drager achter en daarom moet je er meer moeite voor doen.

We hebben dit onderwerp al eerder behandeld: hier onder een opmerking die Robert Vonk van Fotohuis heeft geschreven:

"Als je een Neutraal of Alkalisch fixeer gaat gebruiken heeft de HCA nauwelijks zin meer. Behoudens Amaloco X-89 is er ook Rollei RXN (Rollei fiXer Neutral) of bijv. TF-2 van Kodak.

Over een HCA wordt er veel geschreven maar het heeft:
1. Nauwelijks effect voor het gebruik van een film fixeer.
2. Weinig effect bij het gebruik van een Neutraal of Alkalisch fixeer voor papier.
3. Veel effect bij het gebruik van een zuur snelfixeer (Amaloco X55, Rollei RXA, Agfa/OrWo 304) bij papier."

Het hele topic staat hier: https://www.analoogfotoforum.nl/index.php/topic,20168.msg218980/topicseen.html#msg218980

Jon