Auteur Topic: Spiegeltrucje met de Pentax MX  (gelezen 435 keer)

Online Mono

• Analoog liefhebber
Re: Spiegeltrucje met de Pentax MX
« Reactie #15 Gepost op: 14 februari 2020, 21:19:15 »
Dit is heel interessant! Zo'n half jaar geleden kocht ik in "Mijn" kringloopwinkel een Pentax MX. Naar aanleiding daarvan zocht ik op internet naar wat interessante documentatie. Daar vond ik een leuk artikel waarin stond hoe je met een kleine ingreep de spiegel opklapbaar kan maken om geen last te hebben van trillingen bij opnamen met 1/30 seconde en langer. Omdat ik de camera voor een zeer klein bedrag had gekocht besloot ik die ingreep zelf uit te voeren. Dat is prima gelukt. Dus nu gaat het als volgt: ontspanknop even aantippen om de belichtingsmeter aan te zetten, daarna half-indrukken en de spiegel klapt op, helemaal indrukken en de sluiter loopt af.

Hier is de link naar dat artikel:  http://www.geocities.ws/spirope/mxmlu.html

Robbie, ik had al gehoopt dat je hier zou komen. Ik moest namelijk meteen aan jouw avondopnames bij de etalage denken. Heb je die ook zo gemaakt?
En dank voor de link. Dat artikel kende ik niet. Ik moet het nog even goed op me in laten werken, maar slijtage als oorzaak alleen of per se  lijkt me toch iets te simpel.

Als een vooraf opklapbare spiegel zo belangrijk is dan is de Pentax MX misschien een verkeerde keuze, dan kun je beter een KX of LX nemen die hebben daar een hendeltje voor.

Als dit werkt is het toch prima? Waarom zou je dan een andere camera gebruiken?

Citaat
Zoals ik al eerder schreef is het laten schrikken van de spiegel niet bewust door Asahi ingebouwd en als je iets te hard tikt heb je alsnog een opname gemaakt.

Ik heb er helemaal geen moeite mee. En ik kan het nu zelfs sneller dan op een KX. Op beide MX-en.

Citaat
Komt ook nog bij dat de spiegel van de Pentax MX goed gedempt wordt dus dat zal niet snel voor bewegingsonscherpte zorgen.

Het verschil zal niet zo groot zijn als bij een Rolleiflex versus Hasselblad. Maar in kritische situaties zal een camera zonder spiegel(beweging) altijd in het voordeel zijn.

Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Robbie

• Vaste bezoeker
    • https://www.flickr.com/photos/128444671@N05/
« Reactie #16 Gepost op: 14 februari 2020, 21:36:23 »
Robbie, ik had al gehoopt dat je hier zou komen. Ik moest namelijk meteen aan jouw avondopnames bij de etalage denken. Heb je die ook zo gemaakt?
En dank voor de link. Dat artikel kende ik niet. Ik moet het nog even goed op me in laten werken, maar slijtage als oorzaak alleen of per se  lijkt me toch iets te simpel.

Die avondopnames heb ik inderdaad zo gemaakt, volle opening en 1/30 ste uit de hand. Dat is wel leuk, je hoort een klik en zeker twee seconden later de klik van de sluiter. Alsof je twee volle seconden belicht.  :D
Mvg. Robbie

Online Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU.
« Reactie #17 Gepost op: 14 februari 2020, 21:42:25 »

Als dit werkt is het toch prima? Waarom zou je dan een andere camera gebruiken?

Omdat je bij de MX teveel van het toeval afhankelijk blijft, dus wil je echt de controle over de spiegel opklap dan neem je daar geen camera voor die deze optie niet standaard heeft maar dat het met wat geluk soms wel kan lukken.

Wil je een camera bijna zo compact als de MX maar wel met een spiegelopklap dan is een Olympus misschien een aanrader.

Ik kan hier nog aan toevoegen dat bij de Pentax MX (en vele andere spiegelreflexen) de sluiter pas in actie komt nadat de spiegel is opgeklapt er moet dus een behoorlijke nadendering zijn wil het nog bewegingsonscherpte veroorzaken.

« Laatst bewerkt op: 14 februari 2020, 21:47:11 door Fred »
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II.

Offline Robbie

• Vaste bezoeker
    • https://www.flickr.com/photos/128444671@N05/
« Reactie #18 Gepost op: 14 februari 2020, 21:46:18 »
Omdat je bij de MX teveel van het toeval afhankelijk blijft, dus wil je echt de controle over de spiegel opklap dan neem je daar geen camera voor die deze optie niet standaard heeft maar dat het met wat geluk soms wel kan lukken.

Maar na genoemde ingreep werkt dit echt feilloos! Inmiddels zo'n tien films mee geschoten.
Mvg. Robbie

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #19 Gepost op: 14 februari 2020, 21:51:26 »
Fred, je hebt me volledig overtuigd.

Van het feit dat jij het niets vindt.  ;)

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 14 februari 2020, 22:05:10 »
Fred, je hebt me volledig overtuigd.
Van het feit dat je het niets vindt.  ;)

Ik zal je voor het weekeinde begint helemaal gek maken  :P.

Die spiegelklap zou voor een minimale verticale beweging kunnen zorgen.
Maar het sluiter gordijn wordt met geweld van rechts naar links getrokken*  en bij 1/60 (en langzamer) stopt het eerste gordijn en dat zou een horizontale beweging kunnen veroorzaken, er is dus een impuls links van de camera door het stoppende gordijn pas op dat moment komt het tweede gordijn in actie dus tijdens het stoppen van het eerste gordijn staat de sluiter volledig open (bij 1/60 en langzamer) .

Persoonlijk denk ik dat de meeste bewegingsonscherpte wordt veroorzaakt door het indrukken van de ontspanknop waardoor de camera ook een beetje naar beneden wordt gedrukt.

*van achteraf gezien.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #21 Gepost op: 14 februari 2020, 22:47:44 »
Ik zal je voor het weekeinde begint helemaal gek maken  :P.

Alvast bedankt dan ...

Citaat
Die spiegelklap zou voor een minimale verticale beweging kunnen zorgen.
Maar het sluiter gordijn wordt met geweld van rechts naar links getrokken*  en bij 1/60 (en langzamer) stopt het eerste gordijn en dat zou een horizontale beweging kunnen veroorzaken, er is dus een impuls links van de camera door het stoppende gordijn pas op dat moment komt het tweede gordijn in actie dus tijdens het stoppen van het eerste gordijn staat de sluiter volledig open (bij 1/60 en langzamer) .

Tja, er gebeurt van alles. Behalve de klap moet de spiegel, net als de sluiter, ook in beweging gebracht worden. En de terugklap is pas als de sluiter weer is gesloten. Zou dus niet moeten geven. Maar wat als er heel snel opnames volgen? Etc.
Sluiter geeft horizontale trilling; spiegel geeft verticale trilling. Lijkt me toch alvast prettig als die verticale dan tenminste achterwege kan blijven.
Ik hoor ook wel heel andere verhalen. Uiteindelijk zou je het moeten meten.

Citaat
Persoonlijk denk ik dat de meeste bewegingsonscherpte wordt veroorzaakt door het indrukken van de ontspanknop waardoor de camera ook een beetje naar beneden wordt gedrukt.

Denken mag altijd. Doe ik zelf ook wel eens.  ;)
Maar zelfs als het weten zou zijn, geldt dit alleen voor opnames uit de hand. De spiegel opklappen wordt van oudsher voornamelijk gebruikt voor opnames vanaf statief. Tijdopnames, macro etc.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #22 Gepost op: 17 februari 2020, 20:14:36 »
Nou, laat ik het nog eens proberen. Ben nog niet opgehaald door het busje. En waar hoop is is leven.  ;)

Ik heb de KX en MX even gewogen en de KX blijkt 27% zwaarder te zijn. Dat is niet gering.
Bovendien is de spiegel in de MX fors groter. En voor het oog ook duidelijk dikker.
Dus is er meer massa in de spiegel, maar minder in de behuizing.

Komt ook nog bij dat de spiegel van de Pentax MX goed gedempt wordt dus dat zal niet snel voor bewegingsonscherpte zorgen.

Ik weet dat de Pentax-geleerden daar toen extra aandacht aan hebben besteed. En dat lijkt me ook wel nodig, al was het alleen maar om toch in de buurt te komen van de demping in de K-serie. Om die dan ook nog eens te overtrèffen is geen onmogelijkheid, maar dat is zonder metingen nog niet zonder meer een gegeven. En het lijkt mij niet de allereerste insteek geweest te zijn. Maar ik was er niet bij.

De "test" die ik even snel kan doen is verre van precies, maar hij liegt in ieder geval niet.
Als ik afdruk op een KX hoor ik een korte droge "klak". En meteen erna is het doodstil.
Als ik afdruk op een MX hoor ik "kloiiiiiinnnnnnng……." Daar zijn dus resonanties die doorklinken. En resonanties zijn trillingen. Of die trillingen genoeg zijn om, onder bepaalde omstandigheden, de scherpte ongunstig te beïnvloeden is nog de vraag. Maar dat het trillingen zijn, daar is geen speld tussen te krijgen.
Die trillingen duren in ieder geval lang genoeg om een opname kort erna te kunnen overlappen.
En ze zeggen mogelijk ook iets over de situatie bij het opklappen (dus nog voordat de sluiter opengaat).

Een andere simpele proef, maar dan voor het oog i.p.v. het gehoor,  zou misschien gedaan kunnen worden met een laagje water in een "schaaltje" dat aan de camera wordt bevestigd en absoluut rimpelloos moet blijven.
Maar er zijn natuurlijk geavanceerdere methodes.

Wel jammer overigens dat het trucje bij de MX de spiegel niet belet terug te gaan na de opname. (Maar uiteindelijk zou hij wel terug moeten.)
Wat dat aangaat blijft de KX sowieso koning.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2020, 21:07:49 door Mono »

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #23 Gepost op: 17 februari 2020, 21:19:02 »
Als je het zichtbaar wil maken dan heb ik nog wel een leuke proef voor je.  <:)

Doe een film in de camera en maak met de camera op statief een opname met weinig licht dus een lange sluitertijd.
Indien mogelijk een opname met en een zonder opgeklapte spiegel. :)

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #24 Gepost op: 17 februari 2020, 21:26:52 »
Als je het zichtbaar wil maken dan heb ik nog wel een leuke proef voor je.  <:)

Doe een film in de camera en maak met de camera op statief een opname met weinig licht dus een lange sluitertijd.
Indien mogelijk een opname met en een zonder opgeklapte spiegel. :)

Je bedoelt foto's maken.

Kan dat ook nog met zo'n ding?   oO

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #25 Gepost op: 17 februari 2020, 21:50:03 »
Je bedoelt foto's maken.

Kan dat ook nog met zo'n ding?   oO

Niet iedereen gebruikt ze als presse-papier.

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #26 Gepost op: 18 februari 2020, 10:42:47 »
Trucje werkt met mijn KM en K1000.
Je moet wel snel, maar subtiel tikken.
 ^^

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #27 Gepost op: 18 februari 2020, 11:26:16 »
Trucje werkt met mijn KM en K1000.

Gooi weg die dingen.

Ik had al zo'n vermoeden dat dit bij meerdere van de mechanische Pentaxen kon. Had het zelf nog niet eens bij de K-serie geprobeerd. Maar nu wel, bij verschillende. En met 100% score.  :)

Citaat
Je moet wel snel, maar subtiel tikken.
 ^^

Muzikant zeker?  :P

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #28 Gepost op: 18 februari 2020, 11:42:37 »
hahaha, ja! :P

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #29 Gepost op: 18 februari 2020, 13:13:29 »
En klopt de sluitertijd dan nog als je de spiegel weet op te klappen bij camera's waar dit niet is bedoeld?
Er is een grote kans dat de sluiter dan te snel loopt (bij sommige camera's dan eindelijk op tijd  >:D).