Auteur Topic: Spiegeltrucje met de Pentax MX  (gelezen 434 keer)

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Spiegeltrucje met de Pentax MX
« Gepost op: 13 februari 2020, 13:29:57 »
Als je er een poos uit bent geweest hoor of lees je soms dingen waarvan je in eerste instantie denkt: "Hé, dat wist ik niet."
Maar later bekruipt je dan toch het gevoel dat je het in een eerder leven wel wist, maar dat het gewoon heel diep was weggezakt.
Een recent voorbeeld voor mij was de "azijnmoeder" in een draad over stopbaden (en wijn als zijspoor).

Gisteren had ik weer zo'n soort déjà-vu-moment. Nou ja, het maakt ook niet uit. Ik ga dit in ieder geval met jullie delen. Eerlijk gepikt van het internet.

Bij de Pentax camera's zijn er voor mij veel aansprekende modellen, met name bij die van vóór ca. 1980. Maar ik ben vooral een fan van de KX en ook wel van de MX. De een heeft hier en daar een licht voordeel boven de ander, maar ze zijn allebei niet mis. (Met de LX heb ik geen echte ervaring, helaas.)
Een nadeel van de MX ten opzichte van de KX is dat de spiegel niet opklapbaar is …

Degenen die dat toch nooit gebruiken mogen nu iets voor zichzelf gaan doen.  ^^
(Zij die al weten wat er komt, ook.)

... maar daar blijkt een trucje voor te zijn. Tik met het vlees van je platte wijsvinger op de ontspanknop. Alsof-ie heet is, zoals men zegt. Of als op een trommeltje dat je vooral door wilt laten klinken. Dit laatste verzin ik nu ter plekke, voor de muzikanten onder ons. Even oefenen. Een paar keer achter elkaar als je het “Fingerspitzengefühl” nog niet te pakken hebt. Maar het is echt gemakkelijker dan je denkt. Dan springt de spiegel omhoog, maar de sluiter gaat niet open. Dat gebeurt pas als je de ontspanknop echt indrukt.
Ik heb hier twee MX-en bij de hand, dus meteen toen ik het las heb ik het even geprobeerd. En het werkt als een tierelier.  :)

Heb het nog niet met de K1000 geprobeerd.

Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU.
Re: Spiegeltrucje met de Pentax MX
« Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2020, 16:14:43 »
De spiegeltruc bij de MX is bekend en het werkt voornamelijk bij de veel gebruikte MX waar al wat slijtage is opgetreden (de MX is dan nog lang niet op).
Het is geen easter egg van Pentax, bij sommige MXen gaat het niet lukken.

Ik heb wel ervaring met de LX want die heb ik nog steeds maar ik vind de MX en KX toch fijnere camera's van Pentax.

De K1000 is de laatste jaren van zijn 19 jarige productie periode in China gemaakt en dat zijn niet de betere exemplaren.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2020, 16:20:13 »
De spiegeltruc bij de MX is bekend en het werkt voornamelijk bij de veel gebruikte MX waar al wat slijtage is opgetreden (de MX is dan nog lang niet op).
Het is geen easter egg van Pentax, bij sommige MXen gaat het niet lukken.

De twee MX-en waar ik het op heb geprobeerd zijn zeker nog lang niet op. Nou ja, niets is zeker bij apparaten, maar ze vertonen verder eigenlijk geen sporen van slijtage.
Maar als ik even de kans krijg zal ik het ook op een minte (zeer weinig gebruikte) gaan proberen.
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2020, 16:33:34 door Mono »

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2020, 17:50:44 »
met de MX die ik hier heb, gaat de grap niet op maar het is mij bij twee andere MX en wel gelukt maar ook niet altijd, hing van het weer af  :D

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 13 februari 2020, 18:55:51 »
met de MX die ik hier heb, gaat de grap niet op maar het is mij bij twee andere MX en wel gelukt maar ook niet altijd, hing van het weer af  :D

Fingerspitzengefühl, mein Jungen, Fingerspitzengefühl.  ^^

Het zal hier trouwens wel rustig blijven. Want iedereen die hier nu komt om te zeggen dat dit leuke trucje is gelukt erkent dus eigenlijk dat zijn of haar MX z'n beste tijd wel heeft gehad.  ^D

:(

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2020, 19:23:27 »
Fingerspitzengefühl, mein Jungen, Fingerspitzengefühl.  ^^

Het zal hier trouwens wel rustig blijven. Want iedereen die hier nu komt om te zeggen dat dit leuke trucje is gelukt erkent dus eigenlijk dat zijn of haar MX z'n beste tijd wel heeft gehad.  ^D

:(

Dat heb ik niet geschreven,  ik schreef dat het laten los schrikken van de spiegel bij sommige MX en lukt omdat er al sprake is van slijtage van het spiegel mechanisme maar misschien moet ik dat nuanceren, ik bedoelde niet dat de camera versleten is maar het scherpe van het spiegel mechanisme is weg en dan kan zo'n camera nog heel erg lang mee want slijtage is niet het zelfde als weggesleten.

De truc om de spiegel los te schrikken is niet van fabriekswege ingebouwd dus bij sommige MX en zal het niet lukken.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 13 februari 2020, 20:10:52 »
Ik moet voortaan nòg meer van die gele gevallen gebruiken geloof ik.  ;)

Dit is trouwens ook wel een aardige in het kader van "ken uw camera".
Het mooiste is als het ding een verlengstuk van je lichaam wordt.
Bij wijze van.

En over dat lichaam gesproken; het mijne doet meestal wat ik wil.
Maar soms ook niet.
En misschien is het beste er ook wel af.  8(

Aanvoelen en zo mogelijk aanpassen.

:)

Offline Arom

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 14 februari 2020, 10:51:23 »
Soms zit het  ff mee.
Begin van de week een telefoontje van een kringloop (ik laat bij alle kringlopen m'n kaartje achter, met het verzoek me te bellen als ze iets op fotogebied hebben) dat er een camera was binnengekomen. Wat het was wist men niet, maar de tas met inhoud zou op mijn naam gereserveerd worden. De volgende dag toch maar even langsgereden.
Onderstaand setje nam ik mee voor € 20,-

Groets
Arrie.  :D

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2020, 11:52:22 »
Zo, dat is niet mis. Ik sta altijd weer verbaasd over de kringloopverhalen die ik hier hoor. Volgens mij leef ik in een parallel universum, met andere kringloopwinkels. Maar ik gun jou dit van harte, Arrie. Gefeliciteerd.  :)

Nu wil ik natuurlijk wel van je weten: "Doet-ie 't of doet-ie 't niet?"
(Spiegeltrucje.)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 14 februari 2020, 12:03:17 »
Gefeliciteerd Arrie,

Zo'n set voor dat symbolische bedrag vind je nooit meer.
De MX is de kleinste spiegelreflex voor 135 film ooit gemaakt, zelfs de lens zit voor de merknaam maar het zijn praktisch onverwoestbare camera's.

Alleen die lelijke ronde ringen voor de draagriem dat kan natuurlijk niet, misschien heb ik nog wel ergens van de originele driehoekige ringen, die kun je zo van mij krijgen (Helaas geen riem erbij).

Offline Arom

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2020, 13:39:05 »
Ik sloop altijd als eerste de riemen van mn nieuw verkregen cameras af. Aan deze zat zon brede geborduurde riem met koeieletters PENTAX er op. Ik houd mijn cameras altijd los in mijn handen. De driehoesringetjes heb ik vast nog wel ergens liggen, hoewel de ronde me niet echt storen . Ik zal er eens diep over nadenken wat ik er mee ga doen.  0:)
groets
arrie

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 14 februari 2020, 13:47:57 »
De ronde ringen gebruiken voor sleutels  :D.
Op een camera vind ik het ontsierend, zo'n geborduurde Pentax riem heb ik ook nog ergens, met van die lelijke grote karabijn haken.
De originele leren riemen zijn meestal vergaan maar de dunnen zwarte gevlochten nylon riemen gebruik ik wel.

Offline Robbie

• Vaste bezoeker
    • https://www.flickr.com/photos/128444671@N05/
« Reactie #12 Gepost op: 14 februari 2020, 20:30:41 »
Bij de Pentax camera's zijn er voor mij veel aansprekende modellen, met name bij die van vóór ca. 1980. Maar ik ben vooral een fan van de KX en ook wel van de MX. De een heeft hier en daar een licht voordeel boven de ander, maar ze zijn allebei niet mis. (Met de LX heb ik geen echte ervaring, helaas.)
Een nadeel van de MX ten opzichte van de KX is dat de spiegel niet opklapbaar is …

Degenen die dat toch nooit gebruiken mogen nu iets voor zichzelf gaan doen.  ^^
(Zij die al weten wat er komt, ook.)

... maar daar blijkt een trucje voor te zijn. Tik met het vlees van je platte wijsvinger op de ontspanknop. Alsof-ie heet is, zoals men zegt. Of als op een trommeltje dat je vooral door wilt laten klinken. Dit laatste verzin ik nu ter plekke, voor de muzikanten onder ons. Even oefenen. Een paar keer achter elkaar als je het “Fingerspitzengefühl” nog niet te pakken hebt. Maar het is echt gemakkelijker dan je denkt. Dan springt de spiegel omhoog, maar de sluiter gaat niet open. Dat gebeurt pas als je de ontspanknop echt indrukt.
Ik heb hier twee MX-en bij de hand, dus meteen toen ik het las heb ik het even geprobeerd. En het werkt als een tierelier.  :)

Dit is heel interessant! Zo'n half jaar geleden kocht ik in "Mijn" kringloopwinkel een Pentax MX. Naar aanleiding daarvan zocht ik op internet naar wat interessante documentatie. Daar vond ik een leuk artikel waarin stond hoe je met een kleine ingreep de spiegel opklapbaar kan maken om geen last te hebben van trillingen bij opnamen met 1/30 seconde en langer. Omdat ik de camera voor een zeer klein bedrag had gekocht besloot ik die ingreep zelf uit te voeren. Dat is prima gelukt. Dus nu gaat het als volgt: ontspanknop even aantippen om de belichtingsmeter aan te zetten, daarna half-indrukken en de spiegel klapt op, helemaal indrukken en de sluiter loopt af.

Hier is de link naar dat artikel:  http://www.geocities.ws/spirope/mxmlu.html
Mvg. Robbie

Offline Arom

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 14 februari 2020, 20:38:08 »
De mijne doet het dus niet.

Groets
arrie

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 14 februari 2020, 20:57:28 »
Als een vooraf opklapbare spiegel zo belangrijk is dan is de Pentax MX misschien een verkeerde keuze, dan kun je beter een KX of LX nemen die hebben daar een hendeltje voor.

Zoals ik al eerder schreef is het laten schrikken van de spiegel niet bewust door Asahi ingebouwd en als je iets te hard tikt heb je alsnog een opname gemaakt.
Komt ook nog bij dat de spiegel van de Pentax MX goed gedempt wordt dus dat zal niet snel voor bewegingsonscherpte zorgen.