Auteur Topic: Yashica electro 35 gl  (gelezen 231 keer)

Offline Lammersja

• Regelmatige bezoeker
  • **
Yashica electro 35 gl
« Gepost op: 9 februari 2020, 09:24:37 »
Gisteren een yashica 35 electro gl gekocht. Mooi toestel en ziet er piekfijn uit. Geen uitwendige beschadigingen. Helaas loopt de scherpstelring enorm zwaar. Heeft iemand hier ervaringen met het reinigen en smeren van deze ring?
Ik las op een amerikaans forum dat dit vaker voorkomt en hier werd met nafta gewerkt. Ik weet niet wat dat is en het lijkt me uitkijken geblazen met agressieve stoffen.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
Re: Yashica electro 35 gl
« Reactie #1 Gepost op: 9 februari 2020, 11:27:01 »
nafta is benzine. waarschijnlijk wasbenzine.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #2 Gepost op: 9 februari 2020, 11:40:56 »
hier werd met nafta gewerkt.

Vooral geschikt om je camera mee in de fik te steken  :D

Nafta wordt van aardolie gemaakt en je kan het als aansteker vloeistof gebruiken. Het zal vet en olie goed oplossen maar als methode om een zwaar draaiende scherpstelring mee te verhelpen lijk het me erg ongeschikt.

De lens moet uit elkaar, helicoid schoonmaken en met een geschikt smeermiddel weer in elkaar zetten. Met deze camera heb ik daar geen ervaring mee maar deze basis geldt bijna voor iedere lens.

Ik heb even gezocht op het Internet en het staat niet echt vol met filmpjes of foto's van hoe je dit doet. Hier: https://www.rangefinderforum.com/forums/showthread.php?t=100607 wordt wat uitleg gegeven.

Aan het einde zegt wel weer iemand dan dat je ook wat olie erin kan doen en in de zon kan leggen maar dat is natuurlijk maar een tijdelijke oplossing. Een deel van de lens moet nog wel steeds open natuurlijk.

Voortaan goed opletten als je dit soort camera's koopt. Ze zijn rond de 45 jaar oud en dus kan er van alles mis mee zijn. En laten repareren is ofwel duur ofwel niet mogelijk omdat onderdelen niet mee te krijgen zijn.

En als je het zelf wil leren zijn er makkelijkere camera's om mee te beginnen.

Jon

Online Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU.
« Reactie #3 Gepost op: 9 februari 2020, 15:09:20 »
Ik heb even gezocht op het Internet en het staat niet echt vol met filmpjes of foto's van hoe je dit doet. Hier: https://www.rangefinderforum.com/forums/showthread.php?t=100607 wordt wat uitleg gegeven.

Aan het einde zegt wel weer iemand dan dat je ook wat olie erin kan doen en in de zon kan leggen maar dat is natuurlijk maar een tijdelijke oplossing. Een deel van de lens moet nog wel steeds open natuurlijk.
Jon

Leuk dat soort adviezen om op goed geluk maar met de oliespuit aan de gang te gaan, er kan olie op plekken komen waar je het niet wil hebben plus het risico dat het alleen maar erger wordt.
Maar degene die dat advies gaf schreef er ook gelijk bij dat dat soort camera's het geld en tijd niet waard zijn om daar energie in te steken.

Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II.

Offline moto

• Analoog liefhebber
  • Als je een schrijvvout vint mag je hem hebbe
« Reactie #4 Gepost op: 9 februari 2020, 16:07:48 »
Ja Fred, dat laatste geldt natuurlijk voor veel zaken in onze analoge hobby.
Dat soort zakelijke overwegingen is toch aan ons niet besteed.
Wel?

Gr. Joop

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 9 februari 2020, 16:25:29 »
Tot op zekere hoogte wel.

Vanaf de late jaren 70 werden camera's min of meer wegwerpproducten (m.u.v. de prof. modellen) en dan is de tijd die je aan reparatie moet besteden het echt niet meer waard, onderdelen die vervangen moeten worden vind je niet meer en hoe lullig het ook klinkt defect betekend dan gewoon de kliko.

Het geweldige model uit 1980 is nu vaak een waardeloos stuk plastic.

Omdat wij nu afhankelijk zijn van de tweedehands markt moeten we gewoon wat kritischer zijn op onze aankoop en bij voorkeur niet meer ongetest kopen.

Offline Lammersja

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2020, 13:23:13 »
Inderdaad had ik de camera beter moeten testen. Dat is dan weer een leer voor de volgende keer. Misschien is deze camera het niet waard om te  laten repareren, maar om er zelf energie in te steken kan wel voldoening opleveren. Dus vandaar mijn vraag of iemand al eens met hetzelfde bijtje had gehakt. Hij is niet gekocht als investering. Er wordt op vele sites (oa deze https://www.photothinking.com/yashica-electro-35-gl/) wel positief over deze camera gerept. 

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2020, 14:52:08 »
Er zullen ongetwijfeld een hele hoop liefhebbers zijn van de Yashica 35 maar die hebben dan een goed exemplaar in handen, ik heb het wel meer aangekaart dat wat ooit een top toestel was dat nu niet meer zo hoeft te zijn, veel verkopers hebben geen idee of en hoe een camera werkt (zeggen ze).

Ongezien kopen zou ik nu alleen nog maar doen als er of retour garantie is of en wel zeer lage prijs.

Wil je perse een meetzoeker dan kan ik je van harte een Zorki aanraden (liefst van voor 1967 en de Zorki 6 is de fijnste uit de serie) een Zorki is bijna altijd te herstellen maar heeft ook bijna altijd service en nieuwe gordijnen nodig als dat nooit is gebeurd.

Zorki's hebben geen ingebouwde lichtmeter maar een externe lichtmeter werkt voor mijn gevoel altijd beter.

Fed 1 of 2 is ook nog aan te raden maar de latere types vind ik zelf weer te kwetsbaar wat mechaniek betreft.

Offline Minoltaman

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2020, 15:27:27 »
Misschien is deze camera het niet waard om te  laten repareren, maar om er zelf energie in te steken kan wel voldoening opleveren.

Helemaal mee eens. Noem het hobby. Er is vast iets te vinden op het net (youtube?), mocht je een beetje handig zijn kun je er ook gewoon aan beginnen, zo heb ik ook al veel toestellen weer aan de praat gekregen!