Auteur Topic: WWII Kodachrome kleurdia's Parijs  (gelezen 230 keer)

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
WWII Kodachrome kleurdia's Parijs
« Gepost op: 9 februari 2020, 03:14:55 »
Nieuwe collectie Kodachrome dia's genomen tijdens WWII. In hoge kwaliteit gescand en binnenkort online.

https://www.youtube.com/watch?v=bxZV1zao6kk
« Laatst bewerkt op: 9 februari 2020, 03:20:53 door Kodachrome25 »

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
Re: WWII Kodachrome kleurdia's Parijs
« Reactie #1 Gepost op: 9 februari 2020, 08:59:31 »
Rond 2:10 heeft de Technical-Sergeant heeft een patch op zijn rechter schouder van de 75ste Infanterie divisie, waarschijnlijk draagt hij een ETO Communications Zone B patch op de linker schouder zoals de man rechts.

Rond 2:30 zijn GI.s van de 69ste Infanterie Divisie, overgeplaatst naar de ETO Communications Zone (Voor onderandere bevoorrading van andere front-eenheden).
Deze manier van de patch van je 'vorige' eenheid dragen op de rechter schouder, zie je  met name na VE-Day opduiken op foto's.

De twee heren aan de buitenkant dragen Expert Combat Infantry Badges en hun ETO-bars. De man links draagt wat lijkt op een Good Conduct Bar op zijn borst.
De GI in het midden heeft een normale Combat Infantry Badge en geen andere insignia, mogelijk dat hij nog niet zo lang in Europa was. Ergens in de laatste twee maanden.
Hij draagt nog wel een tab onder de ETOCOMZ patch, mogelijk met daarop "ADSEC" of "OISE"

De dame met de Kodak 35 is ook een interessante foto ;)

Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Leica IIIc
Laatste speeltjes: 3 Riteway 4x5 filmhouders

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2020, 16:52:36 »

WWII-Allied-1-10

WWII-Allied-1-16

WWII-Allied-1-03

Offline toines

• Analoog liefhebber
    • Antoine Sijnesael Fotografie
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2020, 19:07:32 »
Onvoorstelbaar dat de kleuren zo mooi blijven na al die jaren. Ik zie dat ook met mijn Kodachrome dia's uit de jaren 70, niets verminderd in kwaliteit in tegenstelling tot andere merken die ik toen ook gebruikte al zijn die ook nog steeds in zeer goede staat. Ik hou mijn hart vast voor onze digitale bestanden waar ons nageslacht het straks mee moet doen  :(
Een paar Nikon, Minolta en Olympus analoge camera's en een paar Nikon digi reflexen. Mamiya 645 set en een Kiev 60 met leuke objectieven.

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2020, 19:22:32 »
Onvoorstelbaar dat de kleuren zo mooi blijven na al die jaren. Ik zie dat ook met mijn Kodachrome dia's uit de jaren 70, niets verminderd in kwaliteit in tegenstelling tot andere merken die ik toen ook gebruikte al zijn die ook nog steeds in zeer goede staat. Ik hou mijn hart vast voor onze digitale bestanden waar ons nageslacht het straks mee moet doen  :(
Er komt een digital darkage voor archeologen 100 jaar in de toekomst.

Die is er al eigenlijk, zie tig fora waar dode links naar foto's op staan.

Wanneer flash echt dood is in 2020 is een hele generatie content niet meer toegangbaar. Denk tienduizenden filmpjes en spellen die 2000-2015 populair waren.

Newgrounds zal vast wel een flash emulator hebben draaien maar het gaat om het idee.

Thewaybackmachine is een geschenk uit de hemel en onze enige redding. Hellaas slaat die websites met code anno 2020 veelal niet meer goed op. Websites zijn veel complexer geworden.

Offline toines

• Analoog liefhebber
    • Antoine Sijnesael Fotografie
« Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2020, 20:03:29 »
Er komt een digital darkage voor archeologen 100 jaar in de toekomst.

Die is er al eigenlijk, zie tig fora waar dode links naar foto's op staan.

Wanneer flash echt dood is in 2020 is een hele generatie content niet meer toegangbaar. Denk tienduizenden filmpjes en spellen die 2000-2015 populair waren.

Newgrounds zal vast wel een flash emulator hebben draaien maar het gaat om het idee.

Thewaybackmachine is een geschenk uit de hemel en onze enige redding. Hellaas slaat die websites met code anno 2020 veelal niet meer goed op. Websites zijn veel complexer geworden.
Niet alleen op internet maar ook de foto's en video's die nu op bijv dvd's staan, af en toe heb ik al moeite met sommige dvd's van pakweg 10 jaar terug om deze nog te kunnen lezen, uiteindelijk lukt het wel met behulp van wat andere software maar langzaam aan verdwijnt het toch en weinig mensen maken steeds een back-up van hun digitale bestanden.
Maar dat is een heel andere discussie, de negatieven en dia's zijn tot nu toe een langer leven beschoren.
Een paar Nikon, Minolta en Olympus analoge camera's en een paar Nikon digi reflexen. Mamiya 645 set en een Kiev 60 met leuke objectieven.

Offline Ernst-Jan

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2020, 23:47:39 »
Ach ja, zoveel is er ook niet verloren aan foto's met puppy ogen, duck-faces of oren als een kat.  ^D

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2020, 01:21:29 »
Maar dat is een heel andere discussie, de negatieven en dia's zijn tot nu toe een langer leven beschoren.

Mijn ervaring is anders.

Bijna alle negatieven in die ik heb van mijn familie in de periode 1950-2000 zijn in slechte staat. Schimmel, krassen, stof, beestjes en meer van dat soort onzin heeft ze enorm aangetast. En als ze al bruikbaar zijn (om te scannen) dan is het een heel gedoe om die negatieven te vinden die je wilt hebben.

Zelfs bij mij eigen z/w negatieven uit begin jaren 90 is het al lastig om wat terug te vinden. Digitale bestanden uit 2001 (ook al weer 19 jaar oud) vind ik met een paar muisklikken binnen een paar seconden terug en zien er nog steeds zo goed uit als in 2001.

En elk jaar worden miljoenen negatieven (en afdrukken) weggegooid bijvoorbeeld uit inboedels van mensen die overlijden, of  gewoon omdat mensen er geen zin in hebben om het allemaal uit te zoeken of gewoon omdat het slechte foto's zijn (die werden vroeger ook al gemaakt  ;) )

Dat toevallig wat Kodachromes uit de oorlog het allemaal overleeft hebben is mooi (ik had ze graag willen hebben) maar is ofwel toeval, ofwel iemand heeft er jaren lang goed voor gezorgd - en zo blijft iets bewaard. Met digitale bestanden is het net zo - je moet er aandacht aan besteden om het te bewaren anders gebeurd het niet - of je laat het volledig aan het toeval over en dan is het een soort loterij  :D

waar ons nageslacht het straks mee moet doen  :(

Hiermee veronderstel je dat het nageslacht überhaupt belangstelling heeft voor jouw bestanden. Die kans is klein. Mijn afdrukken én digitale bestanden zullen na mijn dood waarschijnlijk verdwijnen.

Misschien dat alleen mijn verzameling echt oude foto's (100 jaar en ouder) het wel overleefd - ik ben namelijk wel iemand die dat in stand wil houden.

OK nu weer genoeg gezeurd  ^D  Plaats nog maar een paar van die Kodachromes. Ik vind ze schitterend.

Jon

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 13 februari 2020, 18:09:05 »
Semena Mertvykh

Flickr Album: WWII-Allied-1-Paris