Auteur Topic: Oud papier  (gelezen 1092 keer)

Offline casa

• Regelmatige bezoeker
  • **
Oud papier
« Gepost op: 6 februari 2020, 23:08:50 »
De afgelopen twee weken heb ik aardig zitten spelen in m'n (provisorische) nieuwe oude doka, vooral om er weer goed in te komen en om al het oude papier te testen. Met wisselend resultaat. Dat 'er weer inkomen' begint aardig te lukken. Een paar afdrukken op Ilfospeed 1.24M en op Kodak veribrom F1 en C2 zijn erg mooi geworden. Ik heb nog meer oud bariet liggen, Kodak Royal Bromesko, Agfa Brovira BW1 en Record Rapid (RRN 119) Ik hoop dat die er ook zo mooi uit gaan komen.

Maar ik heb ook een heleboel afdrukken gemaakt op Agfa PE multicontrast (MCP310 RC) en dat is een ramp. Sowieso zijn de vellen aan de randen gesluierd en qua contrast is het een grijze klodderige boel. En het lijkt niet uit te maken wat voor filter ik gebruik, filter 5 geeft bijna hetzelfde resultaat als filter 2, zelfs met negatieven die goed doortekend zijn. (Bovendien vind ik de glans van dat papier niet mooi, daar is helaas niets aan te doen.) Maar ik heb er nog wel een hele volle doos van 100 vel 18*24 en 2 pakken 40*50 van liggen. Zou toch zonde zijn om dat allemaal weg te gooien. Goed om mee te oefenen, maar een beetje aardige resultaten zou toch leuker zijn. Weet iemand een truc? Doe ik iets verkeerd misschien?

Hier de resultaten:
1. Op Ilfospeed 1.24M halfmat

2. Kodak Veribrom C2 halfmat

3. 2 afdrukken op Agfa MCP 310 RC, bovenste filter 5, onder filter 2
« Laatst bewerkt op: 6 februari 2020, 23:14:59 door casa »

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Oud papier
« Reactie #1 Gepost op: 6 februari 2020, 23:36:41 »
Afga Multi Contrast is bijna altijd gesluierd. Eigenlijk was al het Agfa PE papier wat ik heb geprobeerd gesluierd. Er zitten in die papieren ontwikkel versnellers die het papier op lange termijn al in het pak ontwikkelen. Dat je papier geen contrast meer heeft is eigenlijk ook gewoon sluiering.

Het lijkt misschien zonde om weg te gooien maar je verspilt je tijd ermee en die is duurder dan papier. Voor zover ik weet is er geen goede truc om de sluiering weg te krijgen. Je zou KBr kunnen proberen in je ontwikkelaar. Zelf nooit geprobeerd - voor mijn gevoel heb ik dan helemaal geen controle meer over de gradatie.

Ilford PE papier is minder gevoelig voor veroudering en je oude bariet papier is er ook (veel) minder gevoelig voor.

Ik vind het zelf ook zonde om oud papier weg te moeten gooien maar heb het toch al regelmatig gedaan.

Gesluierd barietpapier kan trouwens nog wel voor sommige alternatieve technieken gebruikt worden dus die kan je meestal wel bij iemand kwijt. PE voor zover ik weet niet.

Jon

Online srdlm

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 7 februari 2020, 07:44:58 »
Ik heb dezelfde ervaring met Agfa papier. Als je het onbelicht ontwikkeld is het al grijs.
Gesluierd bariet is wel nog bruikbaar met lith printen.

Wel mooie foto’s en heel netjes in passe-partout  :)
'Privacy niet belangrijk vinden omdat je niets te verbergen hebt, is hetzelfde als niet geven om vrijheid van meningsuiting omdat je niets te zeggen hebt.’1
– EDWARD SNOWDEN'

Offline FotovBueren

• Vaste bezoeker
    • Paul van Bueren
« Reactie #3 Gepost op: 7 februari 2020, 09:24:04 »
Ziet er goed uit. Ja heerlijk oud papier gebruiken, soms word je verrast door het eindresultaat. Ik vind de gele waas wel sfeerverhogend. Mooi.

Offline Cobra_gerard

• Vaste bezoeker
  • Weer besmet met het analoog virus !!!
    • Fotookes
« Reactie #4 Gepost op: 7 februari 2020, 09:29:38 »
Ziet er goed uit. Ja heerlijk oud papier gebruiken, soms word je verrast door het eindresultaat. Ik vind de gele waas wel sfeerverhogend. Mooi.

Ik deel dezelfde mening  :D
Sta nu weer wekelijks in de doka, wat een geweldige momenten zijn dat toch!!!

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #5 Gepost op: 7 februari 2020, 10:36:47 »
Hier nog iemand die het daar helemaal mee eens is  ^^
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline casa

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 7 februari 2020, 22:29:45 »
Dank allen voor de reacties. Ik vind vooral dat ilfospeed 1.24M papier erg mooi, zowel qua textuur (dat halfmatte) als tint en zwarting (is op de foto eigenlijk niet goed te zien, lijkt groenig maar is in feite bruinig-zwart). Zou dat nog ergens te vinden zijn? Mijn enige doosje (10*15) is bijna leeg.

Afga Multi Contrast is bijna altijd gesluierd. Eigenlijk was al het Agfa PE papier wat ik heb geprobeerd gesluierd. Er zitten in die papieren ontwikkel versnellers die het papier op lange termijn al in het pak ontwikkelen. Dat je papier geen contrast meer heeft is eigenlijk ook gewoon sluiering.

Dat geldt dus niet alleen voor MC-papier, maar ook voor vast contrast? Ik heb nog een aantal grote dozen staan die nog van voor het multicontrast tijdperk stammen, is wel PE. Nog niet geprobeerd dus.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #7 Gepost op: 7 februari 2020, 22:51:10 »
Ik heb hier nog TURA papier met een vaste gradatie. Da's ook PE én heel oud maar nog steeds heel mooi. Ik vermoed dat het valt of staat bij de manier waarop het bewaard is en of er wel of geen ontwikkelversnellers in de emulsie zitten.
Mijn ervaring is dat het oude bariet papier op een hele mooie manier oud wordt. Het oude PE papier is of niet meer te doen of het lijkt onaangetast.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline casa

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 7 februari 2020, 23:16:49 »
Dan ga ik die oude Agfa PE toch nog maar eens proberen, wie weet nog wel de moeite waard. Zijn wel allemaal hoge gradaties, 4 en 5. Lekker hard dus.
Er ligt ook nog een doos super oud Agfa Brovira bariet, heel zacht, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Afijn, wordt weer een leuke regenachtige zondag-besteding

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 8 februari 2020, 11:22:13 »
Dan ga ik die oude Agfa PE toch nog maar eens proberen, wie weet nog wel de moeite waard. Zijn wel allemaal hoge gradaties, 4 en 5. Lekker hard dus.

Ach, 3 is "normaal" dus 4 ligt daar vlakbij. En misschien is het door de jaren wel iets zachter geworden.

En 5? Lekker pittig, joh.  :P
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline casa

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 17 februari 2020, 22:54:56 »
Vervolg:
Ik heb een aantal afdrukken gemaakt op het oude Agfa Brovira speed gemaakt en dat levert toch verbazende resultaten op. De basiskleur van het papier is vreemd rozig-bruin, de matte versie (gradatie 3) nog iets donkerder dan de glanzende (4). Qua gradatie lijkt t wel te kloppen, maar die papierkleur, t lijkt wel of t wat 'verroest' is.
En ik vraag me ook af hoe 'PE' cq plastic dit papier nu is? (code BN312 PE en BH310 PE). Qua ontwikkelen: na 1 minuut in vers aangemaakte ontwikkelaar was het nog niet uitontwikkeld en dat zou toch moeten met PE? En qua drogen: als PE gespoeld en hangend gedroogd. Maar het oppervlak werd vreemd streperig, het glanzende papier bleef dof. Vervolgens geprobeerd het als bariet in de glanspers te drogen met de beeldzijde tegen het doek en dat gaat dus goed! Geen probleem met smeltende plastic-laag, ik heb t wel goed in de gaten gehouden om de pers niet beschadigd te krijgen. Maar er blijven toch vlekken op het oppervlak zichtbaar. (is beetje moeilijk zichtbaar op foto 3)

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #11 Gepost op: 17 februari 2020, 23:21:47 »
Brovira Speed is vrij oud PE papier. Die roze kleur heb ik er ook al bij gezien. Ik gok dat dit veroudering is.

Het ontwikkelt zeker niet uit in een minuut - ik had soms wel 4 minuten nodig. Het oppervlakte is vrij lelijk. - beetje doffig half glanzend.

Huidig PE papier heeft toevoegingen om het sneller te laten ontwikkelen. Dit papier heeft dit duidelijk niet.

Jon

Offline casa

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 17 februari 2020, 23:42:19 »
Dank Jon voor je info, ik dacht al dat t aan mij lag. of foute ontwikkelaar of niet goed gespoeld ofzo. Drogen in de glaspers is toch beter qua oppervlak, ook voor het matte papier, zolang het plastic maar niet gaat smelten en verkleven in de pers.
Voor de juiste soort foto's vind ik t toch wel wat hebben, vooral grafische, harde afbeeldingen doen het best. Ben nu op zoek naar die juiste beelden.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
« Reactie #13 Gepost op: 17 februari 2020, 23:58:04 »
Tenzij ik de afgelopen jaren wat heb gemist maar ik weetniet beter dan dat PE papier nooit op een glanspers mag worden gedroogd.
En het hoeft ook niet want PE droogt van zichzelf al snel en dat zonder krullen of bobbels.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline Petrusk

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 18 februari 2020, 23:10:30 »
Ik koop of krijg wel eens oud papier.
Veel is nog bruikbaar al is het maar voor contact afdrukken. 
Alleen Agfa Variabel RC papier zal ik nooit 2e hands kopen. Dat komt bij wijze van spreken al grijs uit de doos.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk