Gisteren naar "Extase" geweest. Ons programma liet het niet meer toe om naar én Vanfleteren in Antwerpen én Sanne Sannes in Rotterdam te gaan. Het is Sanne Sannes geworden en daar heb ik geen spijt van. Mijn vrouw vond het ook mooi.
In de aangrenzende zaal is een expositie van Peter de Krom. Daar kon je over de hoofden lopen. Strandfoto's in kleur en "stokstaartjes" (staande nudisten op duintoppen). Veel licht in de zaal en vooral veel mensen in een te kleine ruimte.
Kwestie van promotie misschien. Of de nominatie voor De Zilveren Camera?
De zaal met foto's van Sannen Sannes is sowieso ruimer van opzet. En hoewel het er zeker niet stil was, was het geen gekkenhuis (en door de week zal het rustiger zijn dan zondagmiddag).
In plaats van veel licht en witte muren vind je hier schoolbordenzwart en sfeerlicht. En veel zwarwitfoto's. Plus de vertoning van een korte film aan de ene kant en een documentaire aan de andere.
De hele beleving en het medium analoge fotografie, met zwartwitfilm, Rollei en Nikon brengen je terug naar de jaren zestig. Maar de foto's zelf zijn toch ook vooral tijdloos.
Dit recente artikel uit de NRC vind ik beter dan de Wiki-pagina. En, niet geheel onbelangrijk, het is door een vrouw geschreven:
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/01/30/zonder-filter-a3988633