Auteur Topic: 40 foto's met een 36 opn-rolletje ??  (gelezen 2909 keer)

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
Re: Hoeveel opnames met een 36 opn-rolletje
« Reactie #45 Gepost op: 21 januari 2020, 09:39:16 »
Had de fout al gezien. Maar omdat het verband tussen een motordrive en dit topic mij ook ontgaat, heb ik het maar zo gelaten. Nu vindt ik dit topic toch al het toppunt van hollandse zuinigheid.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #46 Gepost op: 21 januari 2020, 10:10:45 »
Nu vindt ik dit topic toch al het toppunt van hollandse zuinigheid.

Maar laat dit nou gestart zijn door een Vlaming.
En aardig gevonden worden door een Hollander die van nature niet echt zuinig is.
Dingen zijn soms niet wat ze lijken.  ;)

Ik heb wel waardering voor deze creativiteit in het analoge fotografische domein.  :)
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #47 Gepost op: 21 januari 2020, 18:03:21 »
De link had naar dit moeten gaan, lukte blijkbaar niet goed vanaf Android telefoon.

250 en 750 foto's bulk film achterwand.

Hier ook met motordrive:

Schiet alsof het een digitale camera is.
Watch antique footage at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #48 Gepost op: 21 januari 2020, 18:38:41 »
Tja, ik heb al moeite om 36 opnames vol te krijgen, ik ga echt geen moeite doen om nog 1 of 2 opnames extra te krijgen.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #49 Gepost op: 21 januari 2020, 19:28:17 »
 ^D

Wonderlijke logica opnieuw.

Maar het mag allemaal.

Gelukkig.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #50 Gepost op: 23 januari 2020, 16:16:50 »

We beginnen met een vers rolletje te nemen ,  samen met  een    stuk  oude film  ; gelijk over elkaar  doorknippen  en gewoon  dat  stuk film van  +/_ 15 à 18 cm    aan de nieuwe rol lassen met  dunne kleefband , de  film  met de nieuwe  aanloopstrook terug  een eind in de cassette  draaien ...

Eerst over elkaar leggen dus. Met gelijk bedoel je neem ik aan: in de lengte niet scheef gaan. Dus op twee verschillende punten even de randen checken/voelen of ze gelijk liggen. Zeg ik dat goed?
Op die manier gedaan hoef je niet exact in negentig graden te knippen om toch een perfecte las te krijgen. Zeg ik dat ook goed?

En dun kleefband (plakband voor de Hollanders). Maar niet te smal neem ik aan?

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #51 Gepost op: 23 januari 2020, 17:02:18 »
De kleefband die ik gebruik voor zulke  karweitjes    heeft een heel geringe  dikte en is  5cm breed  en heel  breekvast.
Dan  draait hij ook soepel    mee in de camera

Offline beeperhorrie

• Vaste bezoeker
« Reactie #52 Gepost op: 24 februari 2020, 19:43:30 »
Ik heb een Yashica Samurai gehad waarmee ik er soms wel 74 of 75 op een rolletje had.

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #53 Gepost op: 24 februari 2020, 20:42:24 »
Ik heb een Yashica Samurai gehad waarmee ik er soms wel 74 of 75 op een rolletje had.
Ah ja... makkelijk natuurlijk met een half-frame camera  :)

75:2 = 37,5 dus niet bijzonder veel meer dan 36 foto's... (full-frame verhouding)
Watch antique footage at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon

Offline beeperhorrie

• Vaste bezoeker
« Reactie #54 Gepost op: 24 februari 2020, 22:48:59 »
Voor een 'kiekjes' camera was het wel erg veel. Als je het rolletje niet vol maakte zat je er maar weer mee. Ik heb er geloof ik twee of drie keer een 36 rolletje in gedaan. Ik heb toen ergens een hele stapel 12 opnamen rolletjes gekregen in 400ASA die net over tijd waren. Dat paste het apparaat, bij mij in ieder geval, veel beter.

Offline Marcel

• Vaste bezoeker
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #55 Gepost op: 25 februari 2020, 15:33:41 »
Welke uitvoering van de Samurai had je? de 3, de 4 of de 4000

Offline beeperhorrie

• Vaste bezoeker
« Reactie #56 Gepost op: 25 februari 2020, 16:20:24 »
Ik moest het even opzoeken. Kennelijk een X3.0  met mintgroene accentjes en een heel raar plat flitsertje en een beugeltje er extra bij. Extra flits en beugeltje heb ik nooit gebruikt. Zou maar zo kunnen dat ik die nog ergens heb liggen.

Offline casa

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #57 Gepost op: 25 februari 2020, 17:41:08 »
We beginnen met een vers rolletje te nemen ,  samen met  een    stuk  oude film  ; gelijk over elkaar  doorknippen  en gewoon  dat  stuk film van  +/_ 15 à 18 cm    aan de nieuwe rol lassen met  dunne kleefband , de  film  met de nieuwe  aanloopstrook terug  een eind in de cassette  draaien  , mooi  in het te gebruiken  toestel plaatsen    en je  kan er   voorzichtig aan  beginnen ,  zoals bvb  met een Nikon  F501    heb je  3à 4   verloren opnames  ; deze worden  nu opgevangen  door de  aangelaste  aanloopstrook  ; daarna  kan je aan het echte fotograferen op  de verse film  beginnen , met als resultaat   38 à 39    opnames op je  36 opn  rolletje

Verder kan ik iedereen   alleen nog veel  fotoplezier wensen

Dit vind ik ook briljant!! De nikon F3 heeft de onbegrijpelijke hebbelijkheid dat de belichtingsmeter pas werkt als de teller op 1 staat. Dat kost sowieso 2 opnames die je dus handmatig moet belichten. Niet al te erg, maar gewoon irritant dat de camera dat voor mij beslist.
Voor die plakactie zou je zoiets als een 35mm-film plakset moet hebben, die gebruikten we in het filmhuis om rollen 35mm film aan elkaar te lassen. Daarmee ligt de perforatie altijd netjes op elkaar. Moet te fabrieken zijn.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #58 Gepost op: 25 februari 2020, 18:23:19 »
Dit vind ik ook briljant!! De nikon F3 heeft de onbegrijpelijke hebbelijkheid dat de belichtingsmeter pas werkt als de teller op 1 staat. Dat kost sowieso 2 opnames die je dus handmatig moet belichten. Niet al te erg, maar gewoon irritant dat de camera dat voor mij beslist.
Voor die plakactie zou je zoiets als een 35mm-film plakset moet hebben, die gebruikten we in het filmhuis om rollen 35mm film aan elkaar te lassen. Daarmee ligt de perforatie altijd netjes op elkaar. Moet te fabrieken zijn.

Gelukkig toch nog iemand die dit oppikt.  :)

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #59 Gepost op: 29 februari 2020, 17:18:21 »
goh. die heb ik nog staan. nooit aan gedacht om em daarvoor te gebruiken...
--
kan het uit elkaar? Mooi!