Auteur Topic: Dokaklok met sensor  (gelezen 516 keer)

Offline Lammersja

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Mijn Flickr
Dokaklok met sensor
« Gepost op: 12 januari 2020, 15:20:28 »
Ik zie op MP regelmatig doka klokken te koop staan met een sensor om het negatief te meten. Philips en Wallner.Daar heb ik geen ervaring mee en vraag me eigenlijk af hoe dat goed kan werken met alle verschillende papiersoorten. En bij multigrade papier. Ik ben bezig met spullen verzamelen om weer een doka op te bouwen en deze dingen kun je nu voor weinig kopen.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
Re: Dokaklok met sensor
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2020, 15:31:45 »
Ik heb zelf een Philips PDT024 en die ijk je door eerst een proefstrook te maken, er zit namelijk ook een draaiknop op om correcties in te stellen.
Als je hem compleet kunt kopen dan zit er ook een rekenschijf bij om de gradatie te berekenen maar die heb ik nooit gebruikt, je merkt snel genoeg of de afdruk te hard of te zacht is.

De sensor werkt net als bij een licht meter, je meet dus wat op de afdruk midden grijs moet worden.

Als een bepaalde timer je interesse heeft dan kun je alvast op het internet naar een gebruiksaanwijzing zoeken.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2020, 17:10:25 »
Als je er een kunt vinden is een RH Design stopclock het beste. Die kun je zelf ijken voor elke papiersoort en dan kun je vrij precies en contrast en belichting bepalen, eventueel gecombineerd met doordrukken en tegenhouden en split grade printing. Ze zijn vrij prijzig, maar je hoeft nooit meer een proefstrook te maken en het scheelt je minstens een vel per foto om tot een goede afdruk te komen. Het is een van de best investeringen die ik in mijn doka gedaan heb.
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2020, 17:14:08 door Huub »

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2020, 11:10:45 »
Wallner is ca. 30 jaar geleden overgenomen door FEM-Kunze en die is er vorig jaar mee gestopt. RH is inmiddels ook overgenomen. Dat zijn de twee beste optie's voor een doka klok.
Het mooiste en handigste zonder te kalibreren is natuurlijk het Split Grade systeem van Heiland wat gewoon nog actueel geleverd wordt al dan niet met een LED koudlicht lichtbron.
Je vindt ze alleen zelden gebruikt en nieuw is het een duur systeem.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2020, 19:51:03 »
ik heb ook een PDT0024 en daar zat gelukkig de gebruiksaanwijzing bij. Die heb ik nog niet gedigitaliseerd. als ik dat gedaan heb, stuur ik em wel naar butkus, dan is ie daar te downloaden.

Het is niet mijn favoriete klok, want ik vind de bediening weer typisch philips: vriemelig schuifschakelaartje zonder duidelijk voelbare stop en een tiptronic toets voor de belichting.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
« Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2020, 20:10:21 »
Hierbij link naar PDT022. Mogelijk is die bijna zelfde als PDT024 en heb je er wat aan.

Offline Lammersja

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Mijn Flickr
« Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2020, 22:10:53 »
Dank voor de reacties. De RH en Heiland liggen nu wel buiten budget, maar iets om in het achterhoofd te houden. Een Philips klok ligt op dit moment meer in de lijn. De gebruiksaanwijzing is al binnen, top 👍

Offline MartinGJ

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 18 januari 2020, 13:03:38 »
Ik heb nog een PDT024 liggen waar ik niets mee doe en wel kwijt wil.
Groets,
Martin

Stofjes weghalen is als sterrenkijken: je ziet er steeds meer

Offline casa

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 18 januari 2020, 22:26:34 »
Hierbij link naar PDT022. Mogelijk is die bijna zelfde als PDT024 en heb je er wat aan.

O geweldig! deze klok heb ik al heel lang maar nooit precies geweten hoe die werkte. Ik heb er dus in elk geval wel wat aan, Dank!

Offline Lammersja

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Mijn Flickr
« Reactie #9 Gepost op: 22 januari 2020, 15:30:27 »
ik heb ook een PDT0024 en daar zat gelukkig de gebruiksaanwijzing bij. Die heb ik nog niet gedigitaliseerd. als ik dat gedaan heb, stuur ik em wel naar butkus, dan is ie daar te downloaden.

Vandaag via dit forum een mooie PDT024 binnen gekregen. Ik zou wel blij zijn met een handleiding.
Verder op internet niets kunnen vinden.

Groet
Hans

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr