Auteur Topic: Grafische technieken 1  (gelezen 634 keer)

Offline Rob Black and White

• Nieuw
  • *
Grafische technieken 1
« Gepost op: 3 januari 2020, 13:32:35 »
Deze foto is lang geleden in Frankrijk genomen, een straat in Narbonne Zuidfrankrijk. De afdruk op papier is met een reproductie camara opgenomen op lijnfilm, deze geeft geen grijstinten weer maar uitsluitend 100% zwart of 100% blank. Vervolgens deze opname met een contactkast van positief naar negatief gecontact. Vervolgens dit negatief sterk overbelicht op een contactkastmet een dikke blanke film er tussen (Astralon). Dit positief, wat door het overbelichten qua contour kleiner is geworden, gemonteerd op het negatief en hier weer een contactafdruk van gemaakt, vervolgens kun je kiezen om het positief te gebruiken, lijkt dan een pentekening, of een negatief. Ik vond de laatste mooier met veel donkere partijen. Het is jammer dat ik deze technische mogelijkheden niet meer tot mijn beschikking heb. Tegenwoordig zijn er wel digitale mogelijkheden in fotobewerkingsprogramma's, maar die zijn niet te vergelijken met dit resultaat wat 100% analoog in de doka is gemaakt.
IMG_20171105_0003 by Rob Venis, on Flickr

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: Grafische technieken 1
« Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2020, 13:41:59 »
Moooooooooooooooooooooooooooi!!!

Grafisch werk zien we hier niet zoveel.

Heb je nog meer?  :P
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Online HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 3 januari 2020, 15:16:38 »
Doet me denken aan de opdrachten op het Grafisch Lyceum. Mooi werk, en leuk om te doen.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
    • Jelmer Gremmen
« Reactie #3 Gepost op: 3 januari 2020, 15:57:38 »
Ja, heel tof! Lekker beeld. En een flink proces om er te komen.
~ Grain is life ~

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 3 januari 2020, 16:06:49 »
Had ik al gezegd dat ik 'em mooi vind?   ^^

Even afgezien van de grafische pracht nu; de sierlijke paal uiterst rechtsvoor komt een beetje naar binnen en dan denk je in de eerste instantie aan "onthoeken". Maar als je goed kijkt lijkt alles (bomen zowel rechts als links en zelfs de weg) iets naar links te neigen. Dus dat onthoeken is vermoedelijk helemaal niet nodig. Alleen het geheel iets naar rechts kantelen misschien?
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #5 Gepost op: 3 januari 2020, 20:34:34 »
Heerlijk dit! Ik vind dergelijke laantjes sowieso mooi maar met dit soort technieken is het helemaal geweldig  ^^
Ik wil er graag nog aan toevoegen dat de figuur links en de lantaarn rechts een heel mooi verhaal in de foto maken en associaties oproepen met de steedse sfeer.
Dat speelt goed mee in de beleving van het beeld.
« Laatst bewerkt op: 3 januari 2020, 22:16:43 door Fotomaan »
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Robbie

• Vaste bezoeker
    • https://www.flickr.com/photos/128444671@N05/
« Reactie #6 Gepost op: 3 januari 2020, 20:51:32 »
Ja, mooie plaat! Lang geleden heb ik ook met grafische film gewerkt, met diverse repro-camera's en contact belichters. Voor de films tweecomponenten ontwikkelaar en uiteraard fixeer. Wat later kwam Agfa met het Copyproof systeem, in één bad, een doorvoer machine, na enkele seconden alles op papier of film.
Dat ging al weer wat sneller en eenvoudiger. De mooiste reprocamera's zie je nu af en toe te koop staan voor werkelijk een appel en een ei. Dit alles roept bij mij veel herinneringen op. Toen mijn grafische carriëre begon werd er nog gewerkt met loodzetsel. Er was een handzetterij en een machinezetterij. Bij de overgang van boekdruk naar offset kreeg de reprocamera het nog drukker.
Mvg. Robbie