Auteur Topic: x-ray  (gelezen 493 keer)

Offline L.Cavalier

• Analoog liefhebber
Re: x-ray
« Reactie #15 Gepost op: 5 januari 2020, 14:04:34 »
hee. da's handig om te weten. ik heb hier voor mn 13x18 een pak dubbelzijdige fuji film liggen en dan is die tweedelaag er zo af. nu nog een manier vinden om te zien welke van de twee er af moet. als ik er over nadenk, de leesbare (dus niet het spiegelbeeld...)
Knip zelf een klein hoekje af,dan weet we wat de opname zijde is.

Offline efbeo

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: x-ray
« Reactie #16 Gepost op: 5 januari 2020, 16:53:11 »
Citaat
...
Ik gebruik ook enkelzijdig gecoate film,deze heeft inkepingen zoals een gewone vlekfilm.
het is Mammoray film van Agfa Gevaert en deze heeft inkepingen zoals een gewone vlakfilm.
Deze film lijkt mij ook scherper dan de dubbelzijdig gecoate film,die ik ook soms gebruik.
De tweede emulsie laag haal je weg met Javel bleek, je legt de film op een glasplaat plakt de randen af met een tape,met watten gedrenkt in de onverdunde Javel gaat die emulsie laag er zo af, daarna grondig spoelen.
Op die manier lijkt het dat de scherpte beter is geworden,op contact afdrukken 18x24 en 24x30 cm is dit moeilijk te zien, maar indien je een vergroter voor 18x24 of 24x30 hebt zal het waarschijnlijk wel waar te nemen zijn, helaas heb ik ook zulke vergroters niet meer :(
Voor buiten gebruik ik 160 ISO zonder filter, binnen met gloeilampen zal het meer 50 ISO zijn.
Ontwikkelen doe ik ook in een cuvette  met gladde bodem.

Beste L,  wat is je ervaring met de Agfa film? Ontwikkeling? Voorbeelden? met dank fred