Auteur Topic: Voor welke lichtsituatie druk je af?  (gelezen 1025 keer)

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
Voor welke lichtsituatie druk je af?
« Gepost op: 29 december 2019, 13:30:45 »
Inmiddels heb ik best wat ervaring met afdrukken en krijg ook best wat voor elkaar, maar ik loop tegen een vraag aan:

voor welke lichtsituatie druk je af?

Als je in de doka bij een stevige lamp of buiten de doka bij goed licht je print bekijkt, zie je doortekening in de schaduwen veel beter dan bij lamplicht 's avonds. De richting van het licht op je print scheelt ook. Daarnaast neemt een glasplaat voor de print ook weer licht weg. Kortom, zou je in de meeste omstandigheden niet lichter moeten printen dan op zich onder goed licht zou moeten, omdat het licht op een afdruk aan de muur zelden zo goed is?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 9 met Tapatalk

Offline casa

• Vaste bezoeker
Re: Voor welke lichtsituatie druk je af?
« Reactie #1 Gepost op: 1 januari 2020, 12:14:55 »
Voor mij is het allereerst een persoonlijke keuze hoe licht/donker hard/zacht je je afdrukken wil hebben. De volgende stap is inderdaad bedenken wat het doel is van de afdrukken en wat die dus nodig hebben. Daar pas je je techniek op aan. Beoordelen van afdrukken deed ik altijd t liefst in daglicht of met daglichtlampen, dus meestal buiten de doka. Ook zien de afdrukken er anders uit na het drogen, moet je ook rekening mee houden. Het komt uiteindelijk neer op een soort 'vingerspitzengevoel' of zoals mijn vader het placht te noemen ' op t heilig oog'.

Offline Erik van der Harst

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2021, 20:45:45 »
In zijn boek "The Print" schrijft Ansel Adams hier over (ongeveer), Je moet de afdruk afstemmen op de omstandigheden waar die bekeken/opgehangen wordt. Dus bij veel licht donkerder, bij weinig licht lichter. Helaas is het licht alleen konstant in een kamer zonder ramen bij konstant kunstlicht dus ja...
De achtergrond, dus de muur maakt ook verschil. Tegen een witte muur lijken foto's donkerder, tegen een donkere lichter. In een lijst met passepartout heb je hetzelfde. Ansel specificeerde voor zijn tentoonstellingen de reflectie van de muren op iets van 60%? dus de tentoonstellers konden eerst hun muren verven.
If it ain´t broke don´t fix it

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2021, 20:53:40 »
Dank! Zo ver ben ik nooit gekomen in de boeken van Ansel. Dit was ook mijn intuïtie, maar is wel ingewikkeld als je bijv een foto cadeau doet, want dat  weet je niet waar die komt te hangen.

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #4 Gepost op: 3 maart 2021, 10:38:27 »
Ik denk dat je bariet papier gebruikt, dat is lastig te bepalen wat je er na de eerste druk er nog aan kan doen.
Win

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 8 maart 2021, 22:17:52 »
Ik denk dat je bariet papier gebruikt, dat is lastig te bepalen wat je er na de eerste druk er nog aan kan doen.
Win
Zeker, ik gebruik meestal bariet. Maar je maakt meestal meerdere prints dus je kunt er altijd een lichter afdrukken... Of donkerder natuurlijk maar ik betrap me erop dat ik vaker te donker dan te licht afdruk. Bij MCC is het verschil ook maar heel gering trouwens. Maar !er inlijsten houd ik vaak gewoon te weinig rekening. Dat scheelt gewoon veel licht waardoor het schaduwdetail afneemt. Dan hangt iets nog vaak uit de buurt van het daglicht. Weer minder schaduw detail.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 9 met Tapatalk

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #6 Gepost op: 10 maart 2021, 16:43:06 »
Monteer eens een paar foto,s die naar je zin zijn, gradatie, niet te licht niet te donker, boven je ontwikkelbak, het zal je helpen.
Ik ontwikkel al mijn hele leven 8), met ontwikkelmachines, dat is droog erin en droog eruit, dat is erg makkelijk om daar na weer een kleine correctie te maken, ik bedoel correcties van tienden seconden (RC Papier) dat is te zien aan de afdruk, heldere partijen blijven langer dezelfde densiteit behouden terwijl donkere partijen meer door tekening krijgen.
Het Foma warmtoonig bariet wat ik nu gebruik is niet te vergelijken, veel moeilijker dan RC, het gaat dus meer papier kosten om een goed resultaat te krijgen.
Wim