Auteur Topic: Boekje 'grain is life - tokyo' Eigen ontwerp en uitgave.  (gelezen 786 keer)

Offline n0sTRa

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Boekje 'grain is life - tokyo' Eigen ontwerp en uitgave.
« Reactie #15 Gepost op: 27 december 2019, 07:45:03 »
Super!

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
    • Jelmer Gremmen
« Reactie #16 Gepost op: 27 december 2019, 18:06:47 »
Ziet er goed uit, Jelmer!
Ik ben wel geïnteresseerd in een drukker die zo'n kleine oplage tegen een gunstige prijs kan drukken, en dan toch helemaal naar je eigen ontwerp. Is het geprint (digitaal, inkjet), digitaal gedrukt (Indigo etc.) of offset gedrukt? Kun je daar wat meer over zeggen?
Ik herken je steile leercurve: heb zelf net een boek uitgebracht waarvoor ik in het afgelopen jaar mezelf heb geschoold (met hulp van een goede grafisch ontwerper) in Affinity Publisher; een goedkope maar goede variant op InDesign. Erg leuk en leerzaam!

DDMC in Raalte.

HP Indigo hebben ze ook. Ik weet eigenlijk niet of mijn boek daarmee geprint is aangezien ze dacht ik ook de 'normale' Epson printers hebben.

Leuk dat je hetzelfde hebt gedaan! Wel benieuwd naar! Ergens online te zien?

Die software ken ik niet, maar goedkoop klinkt goed. Er is ook 'Scribus' Dat is open source en helemaal gratis. Totaal anders dan InDesign qua lay out. Heb ik even geprobeerd maar aangezien ik toch gewend ben aan Adobe Lightroom en mindere mate Photoshop ben ik InDesign gaan gebruiken. Ik overweeg een cursus daarin te gaan volgen. Vind het toch wel erg tof om iets dergelijks te maken en het dan uiteindelijk fysiek in handen te hebben. Mooie uitdaging voor het nieuwe jaar.

~ Grain is life ~

Offline droomplek

• Nieuw
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 27 december 2019, 23:23:32 »
DDMC in Raalte.

HP Indigo hebben ze ook. Ik weet eigenlijk niet of mijn boek daarmee geprint is aangezien ze dacht ik ook de 'normale' Epson printers hebben.

Leuk dat je hetzelfde hebt gedaan! Wel benieuwd naar! Ergens online te zien?

Die software ken ik niet, maar goedkoop klinkt goed. Er is ook 'Scribus' Dat is open source en helemaal gratis. Totaal anders dan InDesign qua lay out. Heb ik even geprobeerd maar aangezien ik toch gewend ben aan Adobe Lightroom en mindere mate Photoshop ben ik InDesign gaan gebruiken. Ik overweeg een cursus daarin te gaan volgen. Vind het toch wel erg tof om iets dergelijks te maken en het dan uiteindelijk fysiek in handen te hebben. Mooie uitdaging voor het nieuwe jaar.

Ik heb 2 boeken uitgebracht maar met heel andere technieken.  Eerst "Droomplek", nogal poetisch en persoonlijk, analoog, zwart-wit, zelf geprint en gebonden, gelimiteerde uitgave van maximaal 83 exemplaren. Onlangs "Als engelen bestaan...", documentair, digitaal, kleur, offset gedrukt in een oplage van 800 exemplaren.
Voor "Als engelen bestaan..." heb ik Affinity Publisher gebruikt. Mijn grafisch ontwerpster werkt met InDesign maar zij kon zonder enige uitleg direct op mijn computer met Publisher werken. Affinity Publisher kost eenmalig 55 euro voor een levenslange licentie. Affinity heeft ook een soort Photoshop; het heet Photo en kost ook 55 euro. Helaas hebben ze (nog?) niet zoiets als Lightroom.
Je kunt er e.e.a. van zien op mijn website: www.ronmoelijker.nl
« Laatst bewerkt op: 27 december 2019, 23:31:59 door droomplek »

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
    • Jelmer Gremmen
« Reactie #18 Gepost op: 29 december 2019, 11:02:34 »
Mooie fotoprojecten heb je gedaan! Prettig om vanuit een verhaal beeld te maken, dat lukt mij nooit echt, maar dat hoeft ook niet per se. Al zou ik het wel graag willen.

Fijne sferische beelden op je site, ik herken er mijn stijl wel in.

Hoe kom je aan het aantal van 83 boeken? Of is dat gewoon zo uitgevallen middels verkoop en zonder idee erachter?

Jammer dat het artikel in de krant niet te vergroten is. Wellicht kan dat nog?
~ Grain is life ~

Offline droomplek

• Nieuw
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 29 december 2019, 23:48:42 »
Hoe kom je aan het aantal van 83 boeken? Of is dat gewoon zo uitgevallen middels verkoop en zonder idee erachter?

Tsja, waarom een oplage van 83.... Die vraag heb ik al vaak gehad en mijn antwoord is: waarom niet? Als ik voor een oplage van laten we zeggen 100 had gekozen zou niemand vragen "waarom 100?". Terwijl 100 net zo willekeurig is als 83.
Overigens is het verhaal van "Droomplek" toch wel sterk vanuit de beelden ontstaan. Sommige foto's zijn gemaakt lang voordat ik besloot een boek te gaan maken en toen ik begon had ik nog geen vastomlijnd idee hoe het resultaat zou moeten worden. Ik heb er ruim 2 jaar aan gewerkt en pas in de laatste maanden viel alles op zijn plek, mede door het nawoord dat ik op suggestie van een bevriende galeriehouder laat in het proces heb toegevoegd.
Ook bij "Als engelen bestaan..." waren de foto's er eerder dan het boek. Ik fotografeerde al 2 jaar bij deze organisaties toen het idee opkwam om er een boek van te gaan maken. Tijdens het maken van het boek - een proces van een maand of 8 - heb ik nog wel nieuwe foto's toegevoegd.
Ik heb gemerkt dat er tijdens het proces een soort wisselwerking ontstaat tussen de beelden, het boek en mijzelf.

Ik heb dat krantenartikel aangepast: door er op te klikken wordt het nu uitvergroot; dank voor de tip!
« Laatst bewerkt op: 29 december 2019, 23:57:05 door droomplek »

Offline srdlm

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 17 januari 2020, 11:55:19 »
Zojuist heeft de postbode het boekje netjes bij mij afgeleverd.
Het ziet er echt heel goed uit en Jelmer mag trots zijn op zijn werk.
Zijn foto’s komen hiermee veel beter tot hun recht.
Als je bijvoorbeeld de veel besproken shibuya crossing foto in het boekje ziet t.o.v. op een beeldscherm is dat toch een wereld van verschil!

Complimenten Jelmer!

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
    • Jelmer Gremmen
« Reactie #21 Gepost op: 17 januari 2020, 17:24:49 »
Dank je wel! Tof te horen.

Ik heb er ook veel tijd en aandacht aan besteed. Gelukkig wordt dat ook door anderen gezien. Blij mee!

Van m'n reis door Iran heb ik alleen een boek voor mezelf (via Profotonet) maar het zou goed kunnen dat ik later dit jaar nog zoiets daarmee ga doen.
~ Grain is life ~

Offline -AR-

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 17 januari 2020, 17:50:08 »
Ook hier is het boek vandaag in goede orde aangekomen.

Eerste indruk: heel mooi, ik werd er echt blij van. Het 'zien', het vastleggen, de afwerking van de beelden, de samenhang. Helemaal eens met srdlm voor mij, die terecht opmerkt dat Jelmer's foto's hiermee veel beter tot hun recht komen.

De doorzichtige bladen (de foto's waarbij het technisch misging wegens haperende camera?) zijn een prachtvondst. Wat mis ging is m.i. nu de kers op de taart.

Vanavond ga ik er eens rustig voor zitten. Ik verheug me er nu al op!

Bedankt Jelmer!

-AR-

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
    • Jelmer Gremmen
« Reactie #23 Gepost op: 17 januari 2020, 18:29:43 »
Dank je wel!  :)

Gelukkig zit ik achter een beeldscherm, kan nooit zo goed overweg met complimenten.

Maar heel tof!
~ Grain is life ~

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #24 Gepost op: 17 januari 2020, 18:47:03 »
kan nooit zo goed overweg met complimenten.

Wen er maar 'vast aan.  ;)
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Magda

• Vaste bezoeker
    • Magda Kwanten Fotografie
« Reactie #25 Gepost op: 26 januari 2020, 10:44:13 »
Gisteren viel het boekje ook bij mij in de brievenbus en de foto’s zijn ongelofelijk mooi om te zien. De tweede en derde keer dat ik er door heen keek, zag ik steeds weer iets nieuws. Dit vraagt natuurlijk om meer.

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
    • Jelmer Gremmen
« Reactie #26 Gepost op: 26 januari 2020, 19:38:19 »
Dank je wel Magda! Tof te lezen :)
~ Grain is life ~