Auteur Topic: Combiplan vs SP-445 : 4x5"  (gelezen 1273 keer)

Offline cmug

• Analoog liefhebber
Combiplan vs SP-445 : 4x5"
« Gepost op: 17 december 2019, 22:23:36 »
Persoonlijk review.  Net begonnen met 4x5 dus moest nieuwe ontwikkeltank aanschaffen. Wilde iets in de lage prijsklasse. Geen idee of 4x5 mijn (langdurig) bevalt. Dus geen rotatie trommel. Na enig zoeken kwamen drie opties boven drijven
- MOD45 (Niet getest hier)
- Stearman SP-445
- Combiplan

De Combiplan kocht ik als eerste. Want snel 2e hands gevonden in mijn eigen Stad.
Wat sprak mij aan
- Eenvoudig vullen van de vlakfilmhouder
- Optie voor glasplaten
- Je kunt met drie bakken systeem werken en in het donker van ene naar andere bak overzetten
- Ideaal voor ortho film
- Ontwikkelen in extreem weinig ontwikkelaar, is niet mijn ding. Liever semi stand ontwikkeling in ruim sop, dat is meer mijn ding.

Wat valt tegen
- Tank lekt
- Kiepen van tank van ~1,5 kg is niet zo lekker werken.
- Volume chemie 1200 mL
- Vullen bij daglicht en de speciale opening gebruiken ? Dit is echt veel te traag, dat heb ik niet eens geprobeerd.
- Je kunt met drie bakken systeem werken en in het donker van ene naar andere bak overzetten, wat toch redelijk geknoei geeft. Je hebt echt natte doka-tafel nodig (heb ik niet)

Uiteindelijk viel mij de Combiplan teveel tegen. Ik kon een 2e hands SP-445 kopen, dus dat gedaan.

Wat sprak mij aan
- Eenvoudig vullen van de vlakfilmhouder (doch tikje lastiger dan de Combiplan)
- Tank lekt niet
- Volume chemie  475 mL
- Je kunt gewoon aan het aanrecht werken bij daglicht
- Onderdelen zijn na te bestellen
- Snel legen & vullen, bij daglicht

Wat valt tegen
Alles is van relatief dun plastic, je moet er echt voorzichtig mee werken

Wat is te eenvoudig te verbeteren? De vul opening 10x beter als de Combiplan. Maar is nog niet zo ideaal als een Paterson kb tank. Een geschikte vul-trechter zoeken die snel ½ Liter chemie verwerkt is dit op te lossen.   
« Laatst bewerkt op: 17 december 2019, 22:27:33 door cmug »

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
Re: Combiplan vs SP-445 : 4x5"
« Reactie #1 Gepost op: 17 december 2019, 22:49:26 »
Kwartje is gevallen Clement :)
Ik dacht al, wat komt die naam mij bekend voor.
Fijn om te lezen dat de sp445 je goed bevalt.

Vriendelijke groeten, Hans

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #2 Gepost op: 18 december 2019, 13:29:13 »
Ik denk dat ik het hier al eerder heb gemeld, maar als je bij de Action zo'n fles ethanol haalt en die overgiet in iets anders, kun je van de lege fles perfect een vultrechter voor de combiplan maken. snijd een stuk van de tuit af en haal de bodem van de fles, dan past ie ondersteboven precies op de daglicgt vulopening (die inderdaad veel te klein is...)
liter chemie erin en wachten tot het in de combiplan zit. dichtdraaien en ontwikkelen maar. vergeet niet bij het leeg laten lopen van de chemie ook de bovenste lichtsluis weer open te draaien. eventueel zou je met een slang wat lucht in de tank kunnen blazen om de chemie er sneller uit te krijgen. dat heb ik zelf nog niet getest.

ik bewaar het deksel van mijn combiplan altijd los van de tank, om te voorkomen dat ie gaat lekken.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 6 augustus 2020, 20:57:13 »
Nog even een vervolg tip m.b.t. gebruik van de Stearman SP-445.
Ik had van de week toch wat last van iets lekkende tank. Dat blijft vervelend.
Vandaag weer ontwikkeld maar vooraf de rand van de bak op de plek waar de O-ring zit, heel, héél dun ingesmeerd met vaseline.
De deksel was nu wel (weer) water/chemie dicht en ontwikkeling ging prima.
Kleine dingen kunnen soms veel uitmaken.