Auteur Topic: DOKA: hoeveel ruimte nodig ??  (gelezen 21146 keer)

Offline Roepers

• Nieuw
  • *
    • Mijn Piwigo fotogalerij
Re: DOKA: hoeveel ruimte nodig ??
« Reactie #45 Gepost op: 20 mei 2019, 09:19:41 »
Het is een beetje een oud draadje,  toch gebruik ik hem maar voor mijn vraag. Ik ben ook bezig met een Doka. Er komt een stopcontact (laat ik doen) voor mijn  rode lamp en de vergroter. Een probleem waar ik nu wat over zit te dubben is dat er rond de deur licht kiert. De gemakkelijkste oplossing zou zelfklevende lichtdichte deurtape zijn. Daat spreek mij wel aan. Alleen kan ik het niet vinden op internet. Hoe lossen jullie dit probleem op?

Groet,

Marco
Groet,

Marco

www.roepers.net

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #46 Gepost op: 20 mei 2019, 09:28:38 »
Ik leg een zwart latje op de drempel voor de kier.
De zijsponningen laten geen licht door.
Met een reepje donkere tochtband gaat het ook.

Let wel op dat je niet te lang in een kleine luchtdicht afgesloten ruimte zit met vieze dampen.

Offline Cor

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #47 Gepost op: 20 mei 2019, 09:39:23 »
Licht gaat normaal gesproken niet de hoek om, dus als je een kier ergens onder hebt, en het licht schijnt niet op je werk blad, is dat geen probleem.

Uiteraard wel zelf testen met foto papier, hier op dit forum ander via Google zijn genoeg testprocedures te vinden. In mijn doka kan ik na 5 minuten in "totale" duister bijna zien via de kiertjes aan het plafond en andere plekken, dus om me zelf gerust te stellen test ik regelmatig met foto papier; geen sluier.

Film is uiteraard gevoeliger, dus vlakfilm doe ik s'avonds in de cassette.

Groet,

Cor

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #48 Gepost op: 20 mei 2019, 11:43:50 »
Licht wat door onder een drempel door kiert kan je tegenhouden met een opgerolde handdoek.
Als je de ruimte regelmatig verlaat om bijvoorbeeld afdrukken te controleren in het daglicht dan zou een soort rol van textiel kunnen maken. Maar een permanente oplossing zoals tochtstrip is natuurlijk wat comfortabeler.
Ik kan er aan toevoegen dat het licht bij mij in de donkere ruimte waar ik mijn films in de ontwikkeltank laad ook niet helemaal lichtdicht is. Daar heb ik nog nooit problemen door ondervonden.
Het is grappig dat als ik 's avonds een film laad het licht wel zie en overdag niet. Ik snapte het eerst niet maar omdat ogen 's avonds beter aan het weinige licht zijn aangepast en de pupillen groter zijn kan je in het de donkere ruimte sneller meer licht zien dan overdag. Dan duurt het gewoon langer.
Ik heb ooit bij de Fuji hier aan de Dongenseweg gewerkt en daar duurde het ongeveer 25 minuten voordat we Überhaupt wat zagen onder de groene 2W lampjes.
Het is in't ieder geval zo dat je je niet al te veel zorgen hoeft te maken over een beetje licht in je doka. Zoals al gezegd, licht gaat het hoekje niet om en het moet toch al best veel zijn wil het zichtbaar zijn op je lichtgevoelige materiaal.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #49 Gepost op: 20 mei 2019, 18:58:44 »
Ik heb zelf donkere rubber tochtstrips in de deurpost van mijn donkere (bad)kamer geplakt.
En ik douw een oude zwarte sweater in de onderkant van de deur om het daar af te dichten.
Werkt tot nu toe prima.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline Roepers

• Nieuw
  • *
    • Mijn Piwigo fotogalerij
« Reactie #50 Gepost op: 20 mei 2019, 19:31:04 »
Hartelijk dank allen voor jullie antwoorden!

Ik heb inmiddels inderdaad donkere rubberen tochtstrips gekocht en die houden het licht voldoende tegen. In een boekje dat ik lees (Marc Stache:  Analog fotografieren und entwickeln: Die eigene Dunkelkammer) wordt ook geadviseerd om een molton of zo voor de deur van de doka te hangen, maar  dit werkt zo goed dat dat niet meer nodig is.

Ik ben heel blij met alle adviezen hier en zeker ook met de relativerende opmerkingen.

Groet,

Marco
Groet,

Marco

www.roepers.net

Offline ewout

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #51 Gepost op: 8 augustus 2019, 21:41:16 »
Met alle oude en redelijk recente tips kan ik weer mijn voordeel doen, dank!

Offline fotomatthijs

• Vaste bezoeker
    • f/m
« Reactie #52 Gepost op: 11 augustus 2019, 23:49:21 »
Hallo, de raam bedek ik met een houten paneel dat klemmend in het chassis van de raam past maar ik zoek nog naar een soort rolgordijn, dat zou handiger zijn :)
Mvg, Alain

of een lichtdicht doek met een brede klitteband?

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #53 Gepost op: 12 augustus 2019, 09:22:05 »
Ik heb een dunne, zwarte kartonnen plaat die precies in de sponning past.
Dan kan het raam gewoon weer dicht.
Zelfde principe als de dunne horretjes voor kunststof kozijnen.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #54 Gepost op: 12 augustus 2019, 10:04:46 »
Ik heb een dunne, zwarte kartonnen plaat die precies in de sponning past.
Dan kan het raam gewoon weer dicht.
Zelfde principe als de dunne horretjes voor kunststof kozijnen.

Strak plan. :)

In een vorige woning heb ik een stuk rood plexiglas (of soortgelijk materiaal) besteld in de maat van het betreffende raam. Ik heb dat aan de binnenkant vóór het glas bevestigd (niet in de sponning van het kozijn), zodat ik normaal licht had als het raam openging.
Ik werd op het idee gebracht toen ik eens in de werkruimte van een drukkerij was.
En het werkte perfect. Nooit sluier. Op het papier dan uiteraard. Voor film ligt dat anders. Dan ging er alsnog verduistering voor.
O, en ik gebruikte geen multigrade.

Grappig sfeertje ook in die kamer.  :D

« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2019, 10:11:04 door Mono »
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Erik van der Harst

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #55 Gepost op: 24 december 2019, 21:58:34 »
Het kan in een diepe kast (1,5 meter minstens). Kleine vergroter op een plankje, schalen er onder op plankjes, laat de stop en fix schalen wat naar voren uitsteken voor het druppelen, emmer op de grond voor het spoelen. Werkt goed tot 20x25, 30x40 wordt moeilijk. Zelf heb ik jaren vergroot in mijn badkamer, 90x190, vergroter op de wastafel, schaaltjes op de vloer en een emmer onder de douchekraan. De vergroter moet niet te zwaar zijn, ik had een opemus kleinbeeld.
Better to be overgunned than to be undergunned
Col. Jeff Cooper

Offline Petrusk

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #56 Gepost op: 4 januari 2020, 22:12:24 »
Mijn Doka zit onder het schuine dak.
Vloeroppervlak is ca 2 x 1.5 meter.
Dat is een tafeltje 80x80 cm met vergroter,
Een werkblad 2 x 1 meter met daarop 3 schalen en een wasteil voor het spoelen.
Ik zit op mijn papier: een krukje op zwenkwielen met ingebouwde lichtdichte papierlades voor de kleinere formaten.

Dat is krap, maar ja, eerst de kinderen het huis uit, dan kan ik weer ruimer.

Grt
Pieter

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk