Auteur Topic: Heel serieuze productieproblemen bij Adox MCP/MCC  (gelezen 1207 keer)

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
Heel serieuze productieproblemen bij Adox MCP/MCC
« Gepost op: 8 december 2019, 13:45:01 »
Zoals je hier uit officiële bron kunt zien, staat de toekomst van deze mooie papieren serieus op het spel:
https://www.photrio.com/forum/threads/foto-impex-sold-out.171336/#post-2232688

Een essentiële toeleverancier is ermee opgehouden.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 9 met Tapatalk

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
Re: Heel serieuze productieproblemen bij Adox MCP/MCC
« Reactie #1 Gepost op: 8 december 2019, 14:42:23 »
Hopelijk is dit niet het 'begin van het einde'.
Zolang Foma nog leverbaar is heb ik niet zo'n probleem maar toch is het jammer als er weer iets wegvalt.
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #2 Gepost op: 8 december 2019, 16:52:09 »
Een essentiële toeleverancier is ermee opgehouden.

Toch nog even het hele verhaal:

the current problems in availability of ADOX MCP / MCC are caused by two factors:

1) The market exit of an essential supplier. This supplier unfortunately cannot be easily replaced in the short and mid term. We try very hard to fill the gap by building up own capacities, but that is another huge challenge and a long term project. Success cannot be guaranteed.

2) Enormous price and margin pressure: The extremely low margins for suppliers and manufacturers in BW photo paper production and the very strong pressure on prices by the customers. Both were the main reasons why our essential supplier had to stop production, and why it is so difficult for us to replace them.

Dus ook dit: " the very strong pressure on prices by the customers." Simpel gezegd we hebben er te weinig geld voor over. Dat kunnen we ons allemaal aanrekenenen - zeker gezien de populariteit van Foma.

Het komt er ook op neer dat we niet moeten zeuren als zoiets verdwijnt.

Jon

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 8 december 2019, 18:53:25 »
Toch nog even het hele verhaal:

the current problems in availability of ADOX MCP / MCC are caused by two factors:

1) The market exit of an essential supplier. This supplier unfortunately cannot be easily replaced in the short and mid term. We try very hard to fill the gap by building up own capacities, but that is another huge challenge and a long term project. Success cannot be guaranteed.

2) Enormous price and margin pressure: The extremely low margins for suppliers and manufacturers in BW photo paper production and the very strong pressure on prices by the customers. Both were the main reasons why our essential supplier had to stop production, and why it is so difficult for us to replace them.

Dus ook dit: " the very strong pressure on prices by the customers." Simpel gezegd we hebben er te weinig geld voor over. Dat kunnen we ons allemaal aanrekenenen - zeker gezien de populariteit van Foma.

Het komt er ook op neer dat we niet moeten zeuren als zoiets verdwijnt.

Jon
Ik snap je punt, maar ik denk dat de oplossing niet is dat we geen Foma meer kopen. In een weer wat tot rust gekomen markt zou er zeker ruimte moeten zijn voor een budget merk en enkele duurdere merken. Maar het probleem is toch dat als je begint en sommigen ook daarna nog, prima toe kunnen met Foma papier en dan niet zien waarom ze meer zouden betalen voor Adox. Dat is wel jammer, want ik vind dat er toch nog wel een groot verschil zit tussen Fomabrom en MCC. Je kunt met MCC prachtige zachte toonschalen afdrukken. Met Foma is dat volgens mij toch moeilijker. Maar ja, wie wil dat nu nog? Harde contrasten zijn bovendien in de mode, dus dat maakt dit papier ook al niet aantrekkelijker.

Gelukkig werkt Adox al aan een alternatief, een remake van Forte Polywarmtone, en die heeft van dit probleem geen last. Ze geven de moed ook nog niet op, maar de productie in eigen beheer opzetten is kennelijk een lastige opgave.

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 8 december 2019, 19:51:19 »

Gelukkig werkt Adox al aan een alternatief, een remake van Forte Polywarmtone, en die heeft van dit probleem geen last. Ze geven de moed ook nog niet op, maar de productie in eigen beheer opzetten is kennelijk een lastige opgave.

Serieus?
Gaat ADOX polywarmtone produceren?
Dat is wel heel erg goed nieuws.
Vroeger gebruikte ik dit overwegend en heb nog een paar vellen liggen.
Hopelijk komt dit dan snel op de markt.
Vriendelijke groeten, Hans

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 8 december 2019, 19:59:49 »
Serieus?
Gaat ADOX polywarmtone produceren?
Dat is wel heel erg goed nieuws.
Vroeger gebruikte ik dit overwegend en heb nog een paar vellen liggen.
Hopelijk komt dit dan snel op de markt.
Kijk maar op hun nieuws op adox.de. Ze zijn druk bezig met testen.

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 8 december 2019, 20:02:59 »
Trouwens, als er iets te mopperen valt: er zijn natuurlijk al weinig mensen meer die zelf afdrukken, maar als je dan ook nog kijkt in welke formaten mensen afdrukken... Dat vind ik echt jammer. Want vergeet niet dat een mooie afdruk de beste reclame is voor de doka en dan maakt 40x50 echt wat meer indruk dan 13x18. Bakken van 30x40 zijn vrij makkelijk te krijgen en een ezel ook. Een liter chemie is genoeg dus daar ligt het niet aan.

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk

Offline PrinterAttic

• Vaste bezoeker
    • Printer Attic
« Reactie #7 Gepost op: 8 december 2019, 20:15:32 »
Dus men moet groot afdrukken om genoeg indruk te maken op anderen, in de hoop dat zij daardoor ook gaan afdrukken?
Ik drukte af in de formaten die _ik_ mooi vond. Niet om reclame te maken voor de doka.

Roy

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 8 december 2019, 20:41:34 »
Dus men moet groot afdrukken om genoeg indruk te maken op anderen, in de hoop dat zij daardoor ook gaan afdrukken?
Ik drukte af in de formaten die _ik_ mooi vond. Niet om reclame te maken voor de doka.

Roy

Het was ook maar een beetje plagerig bedoeld als reactie op Jonnie88 die mopperde dat we allemaal alleen Foma kopen. Ik zag laatst op het grootformaatforum een draadje over de formaten waarop mensen afdrukken en dat verbaasde me echt. Als je zoveel moeite doet om een foto te maken met zoveel resolutie, ok daar zijn ook allerlei andere redenen voor, dat weet ik, maar dan wil je ze toch ook mooi kunnen vergroten op een serieus formaat? De meeste mensen kwamen niet boven de 20x30.

Maar nog afgezien daarvan: ik houd erg van groot. Heb vandaag weer 40x40 gedaan op bariet papier, dit keer Fomabrom. Maar ik denk er nu toch over om een nieuwe doos 30x40 van MCC te kopen, anders is de andere straks leeg!
« Laatst bewerkt op: 8 december 2019, 20:50:58 door martingewis »

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #9 Gepost op: 8 december 2019, 21:45:29 »
Het was ook maar een beetje plagerig bedoeld als reactie op Jonnie88 die mopperde dat we allemaal alleen Foma kopen.

Ik denk dat je mij niet goed hebt begrepen. Ik vindt het prima als we allemaal alleen Foma kopen maar dan moeten we niet gaan klagen dat andere papieren verdwijnen. Ikzelf heb niet zo'n behoefte aan dat Adox MCC omdat ik meestal Ilford papier gebruik.

En ik druk zelf ook vrij klein af - groter dan 20x30 wordt het niet.  Ik woon vrij klein en kan al die grote afdrukken nergens kwijt. Ik weet nu al niet meer wat ik ermee aan moet. En voor mij maakt een 40x50 niet meer indruk dan een 13x18 of 18x24. Je moet er alleen maar wat dichter bij staan. En een kleine afdruk kan ik veel makkelijker meenemen en aan andere mensen laten zien - en daar gaat het uiteindelijk om.

Verder vind ik zelf ook veel relaxter - als je een afdruk verprutst dan is de schade niet zo groot.  Wat kost een 40x50 bariet ongeveer? Niet iedereen kan dat betalen.

Jon

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 8 december 2019, 22:39:14 »
Ja een huis moet al groot zijn om al je prints kwijt te kunnen, maar ik geef ze ook vaak weg en dan merk je dus hoeveel mensen er waardering hebben voor een mooie print in zwart wit. Ze zien dat direct als het echte werk, vandaar die reclame voor de doka. Zo heb ik de buren een printje laten zien van hun klassieker en prompt kon ik aan het werk om een grotere versie te maken die ze hebben opgehangen. Mij valt dan toch ook op dat baryt papier tot de verbeelding spreekt. Zeker Adox MCC geeft dan zo'n nostalgische look en daar kicken mensen onmiddellijk op.

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 8 december 2019, 23:10:13 »
Ik druk af op 40x40 of ongeveer 30x45.
Mijn bakken zijn maar 40x50 :(
Maar het “raam” is bij mij een stalen plaat met magneetstrips. Dan heb je ook minder papier verlies.
Vriendelijke groeten, Hans

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 9 december 2019, 14:02:26 »
Maar het “raam” is bij mij een stalen plaat met magneetstrips. Dan heb je ook minder papier verlies.
Mooie formaten! Klein mag er natuurlijk ook zijn, daar niet van, maar dit levert in ieder geval ook omzet op voor de papierproducenten.

Waar heb je die strips vandaan? Zijn ze een beetje sterk qua magneet kracht?

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 9 december 2019, 14:12:02 »
Verder vind ik zelf ook veel relaxter - als je een afdruk verprutst dan is de schade niet zo groot.  Wat kost een 40x50 bariet ongeveer? Niet iedereen kan dat betalen.

Jon

Een pak Fomabrom 40x50 kost ongeveer 33 euro voor 10 vellen. 3,30 dus. Als je iemand een bosje bloemen geeft als cadeautje, ben je al snel een 10tje kwijt, dus je mag drie van die grote vellen spenderen voor je aan hetzelfde bedrag zit. Fomaspeed is trouwens nog flink goedkoper. Ik heb pas 10 vellen 50x60 gekocht in fomaspeed en was ook ongeveer 30 euro kwijt.

Sparend printen is idd een ding. Ik zet de vergroter direct op 40x50, maar ik print niet direct een heel vel uiteraard. Ook begin ik niet direct op Fomabrom. Eerst natuurlijk een proefstrip, maar dat doe ik dus op RC papier. Het RC papier van Foma heeft dezelfde emulsie als Fomabrom dus je komt er een heel eind mee. Daarna een aantal velletjes RC papier 13x18 op delen van het beeld die qua belichting cruciaal zijn. Pas als ik dat heb gedaan, print ik een heel vel. Vervolgens bijstellen, nog een keer delen afdrukken en nog een keer een heel vel. Met MCC doe ik hetzelfde maar dan met MCP als proefjes en kleinere stukken MCC op delen van het beeld.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #14 Gepost op: 9 december 2019, 14:39:50 »
Ik heb als 'raam' gewoon een aantal spijkertjes op de plaat eronder. Met goed opgeslagen papier zit dat vlak en geen probleem (anders toch ook problemen in het midden). Papier tegen de spijkertjes aan 1 hoek en 2 kanten aanschuiven voor de afdruk en daarna dus belichten.
Die grote formaten  met Multicontrast (en bijbehorende filters) duren al snel een minuut belichten, met vast-contrast (heb ik liever) lukt het vaak binnen een halve minuut. (Standaard 75Watt vergrotingsobjectief, kleinbeeld ZW-film, Axomat-vergroter, met de Opemus duurt het al veel langer en meer kans op strooilicht bij kleinbeeldnegatieven).
Maar daarna het ontwikkelen... geen plaats voor grote bakken in m'n DoKa dus alles in de kleuren-ontwikkelingshouder  en met rotatie ontwikkelen, stopbad, fixeren en ook spoelen... en zeker dat laatste duurt lang en is veel werk met zo'n kleuren-ontwikkelings-'pijp' (Jobo). Een van de belangrijkste redenen voor mij om weinig groot-formaat af te drukken (30x40 of 40x40 of groter).
Betekent meestal eerst proefjes maken en een dag later deze ontwikkeling voor 1 afdruk. Oja, ook de proefstrookjes met rotatie ontwikkelen inzelfde systeem....

Maar ik gebruik dus liefst vast-contrast papier en meestal kleiner en zodoende toch ook vaak door de leveringskeuze op Foma...

Wel jammer dat de keuze verdwijnt, dus maar zien of er toch weer aanbod komt!
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.