Auteur Topic: waterbesparing ?  (gelezen 298 keer)

Offline L.Cavalier

• Analoog liefhebber
waterbesparing ?
« Gepost op: 22 december 2019, 15:43:51 »
Zou het zinvol zijn om bij het spoelen van Barriet papier, een bepaalde tijdsduur met mechanisch gefilterd regenwater te spoelen.
En daarna de resterende tijd met kraanwater.

Het regenwater is zachter en de PH ligt ook anders, het zou misschien het spoelproces kunnen verkorten.
Alleen  en waarschijnlijk en nog forumleden is mijn Doka onder het dak, ik zou dus van beneden het water moeten aansleuren.
Het verkorten met Ilford Washaid is mij ook wel bekend.

Offline cmug

• Analoog liefhebber
Re: waterbesparing ?
« Reactie #1 Gepost op: 22 december 2019, 16:28:54 »
Ik zie geen enkele reden om je papier niet met regenwater te spoelen. Gewoon doen! Let wel op de temperatuur 15 a 25 ºC is OK, ga niet hoger of lager. 

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #2 Gepost op: 22 december 2019, 18:49:45 »
Gewoon met een pompje uit de regenton en dan een vatje vullen in de Doka zodat het op temperatuur kan komen?
Vorig jaar zou je systeem een stuk minder werken dan dit jaar ...
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 22 december 2019, 19:32:38 »
Interessant topic.

Nu heb ik ook een regenton.
Normaliter gebruik ik voor mijn filmontwikkelaar demi water om een zo stabiel mogelijk product te hebben.
Iemand ervaring met gefilterd regenwater bij filmontwikkelaar?
Maar nu geraak ik een beetje of-topic.
Vriendelijke groeten, Hans

Offline michiel

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 22 december 2019, 19:50:38 »
Bij washaid/hypo-clear is het mechanisme om sulfietzouten toe te voegen (gaat de pH van omhoog) en ook van zeewater is bekend dat het goed spoelt.

Omdat dit een onderdeel van de ontwikkeling is waar je pas jaren later de effecten van ziet, zou ik het regenwater voor de plantjes/wasgoed/douche reserveren, en hier niet afwijken van de instructies van de fabrikant.  Aan de andere kant zal het ook niet zoveel kwaad kunnen.

Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record

Offline Erik van der Harst

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 22 december 2019, 19:52:05 »
Waarom niet de hele tijd met regenwater? Maar je moet wel spoelen dus konstant vers water erbij. Heb je een pompje? Ook moet het water wel liefst 20 graden zijn. Komt het uit een regenton? In de winter? Als je water wilt besparen kan je ook  Hypo Clearing Agent van Kodak gebruiken. Het is een poeder dat je moet oplossen. Na het fixeren 1 tot 2 minuten in de  Hypo Clearing Agent en dan 5 minuten wassen ipv. 30 minuten
If it ain´t broke don´t fix it