Auteur Topic: Papierontwikkeling vragen  (gelezen 110 keer)

Offline Polderjongen

• Regelmatige bezoeker
  • **
Papierontwikkeling vragen
« Gepost op: 1 december 2019, 18:51:36 »
Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort voor het eerst papier ontwikkelen.
De ontwikkelaar die ik aangeschaft heb is ADOX Neutol NE.
Om voor 1L aan te maken ga ik het verdunnen tot 1+9.
Mijn vraag is als je nou eenmaal papier gaat ontwikkelen met deze verdunde ontwikkelaar, hoeveel inhoud moet je ongeveer in een bak van 25x30 cm gieten?
En als ik nou eenmaal klaar ben met het papier ontwikkelen kan ik de gebruikte ontwikkelaar weer terug gieten in de fles, of moet ik die gewoon weggooien?

grt. Peter

Online Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
Re: Papierontwikkeling vragen
« Reactie #1 Gepost op: 1 december 2019, 18:55:37 »
Je giet zoveel mogelijk ontwikkelaar in de bak als mogelijk is, hoe meer hoe beter.
En na het werken kun je het terug gieten in een fles, wel de fles inknijpen tot de vloeistof tot de rand komt want je wilt geen lucht in je ontwikkelaar.

Met papier ontwikkelaar loop je niet zo snel risico's als de ontwikkelaar is uitgeput ben je hooguit één vel papier kwijt.

Papier wordt helemaal uitontwikkeld en dat is het moment dat het maximale zwart in de afdruk is behaald.

Soms is een afdruk te lang belicht en dan halen mensen het uit de ontwikkelaar en snel in het stopbad om te voorkomen dat het te donker wordt maar dat is een slechte methode want niet alle belichte delen zijn dan goed ontwikkeld.

Papier is ook pas te beoordelen als het droog is.

Dat laatste is een kwestie van ervaring.
« Laatst bewerkt op: 1 december 2019, 19:03:13 door Fred »
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat. Yashica A, Yashica-mat.
Leningrad-8, Weston Master II.

Offline Polderjongen

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 1 december 2019, 20:25:33 »
Ok Fred, dank voor je duidelijke uitleg, ik ga hiermee binnenkort aan de slag.

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #3 Gepost op: 1 december 2019, 20:54:16 »
Ben het grotendeels met Fred eens, behoudens dat 1 L voldoende is om comfortabel te werken in een schaal van 25 x 30 cm. Meet hoeveel vloeistof je nodig hebt in je voorraadfles en maak dan net iets meer ontwikkelaar aan. Ik gebruik zelf een oude Agfa Neutol fles van 1,25 L en maak dan 1,5 L ontwikkelaar aan. Je vult na afloop van de sessie je fles tot het randje en je gooit weg wat je nog over hebt. Je hoeft je fles dan niet te knijpen en een klein luchtlekje in de dop is geen probleem.

Het is verstandig om een keer een ontwikkeltest te doen. Je neemt dan een negatief met veel schaduwdoortekening. Je maakt 3 of 4 proefstroken van een stuk met schaduwen waarin je een identieke belichting gebruikt. De eerste ontwikkel je 1 minuut, de tweede 2 minuten, de derde 3 minuten en de laatste 5 minuten. Doe dat een keer met verse ontwikkelaar en daarna met ontwikkelaar die al een keer gebruikt is. Je zult verbaasd zijn hoeveel tijd nodig is om de  schaduwen goed uit te laten ontwikkelen, zeker bij oudere ontwikkelaar. persoonlijk maak ik liever wat minder ontwikkelaar en ververs ik het wat vaker.

topsecret-dna