Auteur Topic: Selenium lichtmeters  (gelezen 2301 keer)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
Selenium lichtmeters
« Gepost op: 29 november 2019, 15:57:37 »
Puur uit nieuwsgierigheid en om maar weer eens een leuke discussie te starten  :D.

Wat zijn jullie ervaringen met selenium lichtmeters?

Ik heb hier al dan niet ingebouwde selenium meters van 36 t/m 70 jaar oud en het valt mij op dat deze meters nog redelijk nauwkeurig zijn.
De losse meters die ik heb zijn een Leningrad 8 en die zal zo'n 30 á 36 jaar oud zijn en met lichtwaardes boven de LW 6 merk ik niet veel verschil met mijn digitale Polaris meter en een Weston Master II

Mijn Weston Master II waarvan ik denk dat die al gauw zo'n 70 jaar oud is is zeker vanaf LW 5 nog bruikbaar (moet ik nog eens testen met kaarslicht).
De Weston Master II heeft geen Asa schaal maar een Weston schaal maar dat is makkelijk om te rekenen, Asa x 0,8 = Weston, de schaal is ook niet in LW (EV) maar in foot-candle en daar heb ik verder geen problemen mee want ik kijk alleen naar de sluiter/diafragmawaarden.

Selenium meters zijn in ieder geval sneller dan Cds meters want die laatste hebben toch wel last van geheugen effect.

Nou worden lichtmeters geijkt op 18% grijswaarde (sommige fabrikanten vinden 15% grijs voldoende middengrijs) maar hoe zit het met de gevoeligheid voor kleur, geven meters soms andere waarden aan omdat zij niet allemaal op dezelfde kleuren reageren?

Overigens ben ik zeer tevreden met de resultaten van mijn selenium lichtmeters, zij reageren snel en geen gedoe met niet meer verkrijgbare batterijen, sterker nog helemaal geen batterijen gedoe meer. ^D

De digitale Polaris meter gebruik ik hoofdzakelijk thuis met flitslicht en in de Polaris gaat een dood ordinaire AA batterij.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline L.Cavalier

• Analoog liefhebber
Re: Selenium lichtmeters
« Reactie #1 Gepost op: 29 november 2019, 16:34:00 »
De enige losse Selenium lichtmeter in mijn bezit is een Gossen Sixon die werkt nog altijd, waarschijnlijk heeft ie altijd met het rolgordijn en in het lederen hoesje lichtdicht gezeten, hoe oud die is ik denk rond 1965.
Trouwens de lichtmeter van mijn Olympus  Trip werkt ook nog altijd,staat ook opgeborgen met objectief deksel erop.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 29 november 2019, 17:22:44 »
Ik heb hier ergens nog een meter uit een oude Zenit E waarvan de seleniumcel nog goed is maar het draaispoelmetertje het heeft begeven, iets om ook rekening mee te houden dat bij een defecte meter niet altijd de cel defect is.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #3 Gepost op: 30 november 2019, 18:02:35 »
Ik heb een tijdje een Zeiss Ikon Ikophot lichtmeter gebruikt, deze gaf nog steeds goede waardes aan.
Alleen bleef na een tijdje het draaispoelmetertje af en toe hangen, ik ben toen overgegaan op een moderne meter (Gossen Digisix 2).
Het is de bedoeling om de Ikophot ooit eens na te kijken of er iets aan te doen is, de cel is nog goed.En het is een hele mooie meter met zijn rode hoes met goud-opdruk.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 30 november 2019, 18:25:07 »
Als het vuil is bij het draaipunt is dat nog wel schoon te maken maar als het asje versleten is (bramen) dan is dat eigenlijk niet meer te doen, door de punten opnieuw aan te scherpen krijg je materiaal verlies en speling en gaat alles weer aanlopen.

Bij de meeste defecte ingebouwde seleniummeters merk ik dat de cel nog goed is maar inderdaad het metertje het heeft begeven.

Wat mij verder opvalt is als je op Ebay een seleniummeter zoekt dat je op het Europese vasteland een vermogen voor een werkende meter betaald  maar in Engeland en Amerika heb je deze meters (werkend) voor een schijntje, zal er mee te maken hebben dat ze daar een duidelijk overschot aan die meters hebben.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #5 Gepost op: 30 november 2019, 21:04:34 »
Ik heb nog een vooroorlogse Gossen selenium liggen. Zelfs die loopt nog redelijk in de pas.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 30 november 2019, 22:05:35 »
Het verhaal over seleniumcellen wat ik heb gelezen (dus niet uit eigen bevinding) is dat deze in principe niet uitgeput raken maar dat deze defect raken door oxidatie van de contacten en dat het oxideren eenmaal op gang gekomen sneller gaat als de cel aan licht wordt blootgesteld omdat de stroom die door een cel loopt het oxideren van de contacten versnelt.
Vocht is de grootste vijand van deze cel.

Wat ik inmiddels ook heb begrepen dat seleniumcellen met de huidige techniek achterhaald zijn als zonnecel omdat seleniumcellen een laag rendement hebben, wel een mooie curve voor lichtmeters maar te weinig stroom t.o..v. de moderne cellen om energie te leveren.
Dat zal de reden zijn dat er geen seleniumcellen meer worden gemaakt, de productie is gewoon veel te duur voor de minimale vraag naar deze cellen.

Offline Matim

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 30 november 2019, 22:53:06 »
Ik maak nog gebruik van een prima Gossen Sixtomat en een nog redelijk bruikbare Prinzlite V meter.
De camera is een verlengstuk van onze ogen, niet van onze armen.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 30 november 2019, 23:08:41 »
Er zijn dus nog redelijk wat seleniummeters in gebruik misschien wel meer dan de Cds meters, zal met de mercury batterijen te maken hebben.
Ik ben naar een digitale meter overgestapt toen ik geen PX625 meer kon kopen maar die gebruik ik met digitale camera's met een flits installatie.

Analoog gebruik ik graag een seleniummeter, past beter vind ik bij mijn mechanische camera's en nooit zonder batterij zitten.

Met een Rolleiflex uit 1948 of een Zorki uit 1963 is een digitale lichtmeter geen gezicht.

Maar in de Amersfoortse dierentuin had ik op sommige plaatsen meer bekijks met mijn Zenit B en Leningrad 8 dan de dieren.

De camera vonden ze al vreemd maar de lichtmeter werd bekeken als of ik met een instrument uit een science fiction een bioscan van de levensvormen aan het maken was.
« Laatst bewerkt op: 2 december 2019, 15:24:04 door Fred »

Offline Yankee Zulu

• Vaste bezoeker
  • Binnen de lijntjes kan altijd nog.
« Reactie #9 Gepost op: 30 november 2019, 23:25:53 »
Nuttige info Fred, over die oude selenium cellen.
Leer steeds weer wat bij.

Ik heb ondertussen een handvol lichtmeters, gekregen van vrienden en familie.
Of ze zaten bij een camera die ik kocht. Ze zijn nogal wisselend van waarden, ik dacht
dus dat dat door de cel kwam.

Omdat ik me voorgenomen heb alleen TTL camera's te verzamelen had ik ze eerst niet echt nodig.
Maar nadat ik een paar keer op pad was met een falende TTL meter, en ik wilde fotograferen
met een Pentaflex SL zonder meter, ben ik een betrouwbare gaan zoeken. Maar wel een die bij de camera's past.

Een aanbieder op marktplaats had er een heel stel liggen, bood ze aan als vintage object voor in de kast.
Hij heeft ze voor me getest en veel foto's gestuurd, en uiteindelijk heb ik een CAPITAL gekocht,
die hetzelfde aangeeft als mijn K1000, FM2 en andere camera's. 20 euro, plus verzendkosten.

Ik heb m nu altijd mee, en gebruik m steeds vaker. Bijvoorbeeld om moeilijk licht te meten
voordat ik mijn camera helemaal uitpak. En hij is inderdaad nog mooi om te zien ook!
Krijg er altijd leuke reacties op.
@sir_canalogue op instagram

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 30 november 2019, 23:43:05 »
Een aanbieder op marktplaats had er een heel stel liggen, bood ze aan als vintage object voor in de kast.
Hij heeft ze voor me getest en veel foto's gestuurd, en uiteindelijk heb ik een CAPITAL gekocht,
die hetzelfde aangeeft als mijn K1000, FM2 en andere camera's. 20 euro, plus verzendkosten.

Zo ben ik ook aan mijn Leningrad 8 gekomen, de meter op MP was € 2,= en compleet met de diffuser en leren hoes, verzenden was € 3,75 extra.

Met een selenium meter moet je er wel rekening mee houden dat door de grotere cel ook een grotere hoek wordt gemeten en bij buiten opname kun je het risico lopen dat je teveel van de heldere lucht meet maar je leert hier snel genoeg mee om te gaan.

Voor de geïnteresseerden in de werking van een zonnecel wat een seleniumcel ook is verwijs ik graag naar: https://nl.wikipedia.org/wiki/Fotovolta%C3%AFsche_cel

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 1 december 2019, 16:23:33 »
Ik heb een goedwerkende Lunasix 3 en Sixtar, maar zit ook nog te denken aan een goede seleniummeter.
De Leningrad 8 is wel een mooie, maar zie je niet veel voor een betaalbare, lees goedkope, prijs. Ik zie wel een enkele Leningrad 7 en veel exemplaren van de Leningrad 4.
« Laatst bewerkt op: 1 december 2019, 19:00:31 door Ed Post »

Offline Ernst-Jan

• Vaste bezoeker
« Reactie #12 Gepost op: 1 december 2019, 19:53:05 »
Ha gezellig, eens een discussie die niet over houdbaarheid van ontwikkelaar, Rodinal in het bijzonder.

Kan helaas niet mee doen, heb maar een lichtmeter, een Sekonic L408

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 1 december 2019, 20:04:43 »

Met een Rolleiflex uit 1848 ……….. is een digitale lichtmeter geen gezicht.

Lijkt mij toch wel aardig om te zien.  :D
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 1 december 2019, 20:06:39 »
De Leningrad 8 is wel een mooie, maar zie je niet veel voor een betaalbare, lees goedkope, prijs. Ik zie wel een enkele Leningrad 7 en veel exemplaren van de Leningrad 4.

De gemiddelde Ebay prijs voor een Leningrad-8 is € 20,= en dan heb ik niet eens gekeken of zij wel compleet zijn met tas en diffuser, je zal mij dus niet horen klagen met mijn Marktplaats Leningrad voor € 2,=

Neem eens contact op met Milo of Robert van Fotohuis misschien dat zij je kunnen helpen.

Ha gezellig, eens een discussie die niet over houdbaarheid van ontwikkelaar, Rodinal in het bijzonder.

Net nu ik de aangepaste ontwikkeltijden van Rodinal na gebruik van een seleniummeter wou bespreken.  :'D