Auteur Topic: Kleur!  (gelezen 362 keer)

Offline Fotoko

• Regelmatige bezoeker
  • **
Kleur!
« Gepost op: 29 november 2019, 14:10:58 »
Na een wandeling kwam mijn geliefde thuis met de mededeling dat de herfstkleuren prachtig waren en of ik niet eens een kleurenrolletje in een camera kon stoppen. Hoewel ik een dogmatisch zwart-witter ben (alleen in de fotografie) was weigeren natuurlijk geen optie.
Dus Fujicolor C200 gekocht bij de Hema en in een Praktica BX20 gedraaid. Vervolgens op de fiets het veld in en met een vol rolletje naar de Hema.
Ingescand  (Epson V300) en met GIMP tot acceptabele foto's getransformeerd. Eigenlijk was het best leuk, hoewel ik merk dat kleur in alle fasen (Opname, scan, bewerking in GIMP) toch weer iets heel anders is.

Autumn 2019 by Ko Oosterwijk, on Flickr

analoog, analogisch, analogica, analogiKo

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
Re: Kleur!
« Reactie #1 Gepost op: 29 november 2019, 21:36:15 »
Heerlijke stemming zeg!!  :)
De eerste, derde en laatste vind ik echt prachtig.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Magda

• Vaste bezoeker
    • Magda Kwanten Fotografie
« Reactie #2 Gepost op: 29 november 2019, 23:26:05 »
Heerlijke stemming zeg!!  :)
De eerste, derde en laatste vind ik echt prachtig.

Daar ben ik het helemaal mee eens, prachtig.

Offline Fotoko

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 30 november 2019, 00:54:51 »
Dankjewel. Een stimulans om toch eens vaker met kleur te avonturieren.

Offline Yankee Zulu

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Binnen de lijntjes kan altijd nog.
« Reactie #4 Gepost op: 1 december 2019, 00:00:09 »
de 4e vind ik heel mooi.

nodigt uit om de prut te verkennen

waarom had je veel nawerk na het scannen?
@sir_canalogue op instagram

Online !karen

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 1 december 2019, 09:22:24 »
De mist zorgt voor erg mooie sfeerrijke foto’s.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 1 december 2019, 19:58:13 »
1 en 4 voor mij.
Prachtig.

Na een wandeling kwam mijn geliefde thuis met de mededeling dat de herfstkleuren prachtig waren en of ik niet eens een kleurenrolletje in een camera kon stoppen. Hoewel ik een dogmatisch zwart-witter ben (alleen in de fotografie) was weigeren natuurlijk geen optie.

Ook in kleur kun je heel monochrome werken. Of ton sur ton in één deel van het spectrum.
Datum van registratie: 5 juni 2015

Offline Fotoko

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 1 december 2019, 21:01:46 »
Dank voor de aardige commentaren.

waarom had je veel nawerk na het scannen?

Normaal corrigeer ik helderheid en contrast en haal de vuiltjes weg en dat is in zwart-wit meestal voldoende.
In kleur moest ik uitvinden hoe je ook alweer die oranje laag weghaalt. Vervolgens was het schuiven met drie kleuren toch behoorlijk wennen.
In eerste instantie werd alles knetterhard en veel te verzadigd en je zag niets meer van de nevel waarvoor ik de foto's juist had geschoten.

Ook in kleur kun je heel monochrome werken. Of ton sur ton in één deel van het spectrum.

Hier moet ik eens op gaan studeren. Leestips (internet mag ook)  zijn zeer welkom.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 1 december 2019, 21:14:01 »
Citaat
Hier moet ik eens op gaan studeren. Leestips (internet mag ook)  zijn zeer welkom.

Er zal vast het een en ander over te vinden zijn. Maar simpel gezegd bedoel ik in één hoofdkleur werken (en die dan in meerdere schakeringen). Monochrome is Engels, dus ik had eigenlijk monochroom moeten schrijven. Hoewel de term tegenwoordig vaak voor zwartwit wordt gebruikt (voorbeeld: de Leica M Monochrom camera) betekent het letterlijk "één kleur".

Offline Farhad

• Nieuw
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 2 december 2019, 19:50:59 »
mooie analoog fotos. sinds 2 jaar geleden ik doe ook analoog. ik vind mooi te doen. na 10 jaar digitaal nu geniet ik meer van analoog. dit is ook een van mijn analoog fotos genomen in Rotterdam. film rolletje was Agfa Vista 200. body was Nikon F65 welke heb ik 6 Euro gekocht van marktplaats. ontwikkelaar was C41. ik ontwikkel mijn negatieven thuis.
ik ben nieuw in deze site en not niet weet hoe moet fotos plaatsen. dus misschien eerste paar keer misgaat.

https://imgur.com/a/hcicEz1
niks bijzonder over mezelf. een Russische camera verzamelaar. ik verzamel oude analoog fotografie cameras en en af toe ik maak ook analoog fotos.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 4 december 2019, 12:08:17 »
Ik heb even wat rondgeneusd en er is wel het een en ander over monochrome kleurenfotografie te vinden. En in de schilderkunst is monochroom ook een bekend begrip.

Hier is alvast één link:
https://timetrapphotography.blogspot.com/2018/08/5-effective-ideas-for-capturing.html

En het hoeft niet per se verzadigd natuurlijk. Het kan ook heel teer, in pastel.
Jouw foto's hier gaan al wel in die richting trouwens. Herfst is een fotogeniek seizoen. Heel warm ook. In de kleurencirkel heb je dan met name de taartpunt tussen rood en geel te pakken. Dat kan heel verzadigd (herfstbladeren, bijvoorbeeld van de esdoorn) tot heel zacht en bruinig, zeker als het mistig is. En een ree of een vos, of een kluit zwammen (voor de minder geduldigen) past daar dan ook goed in.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Nou zit ik hier een beetje de kleurenfotografie te promoten, haha. Ik ben net zo'n zwartwit-fanaat als jij hoor!
Maar als het dan toch in kleur moet …  ;)

Offline Fotoko

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 4 december 2019, 20:48:44 »
Ik heb even wat rondgeneusd en er is wel het een en ander over monochrome kleurenfotografie te vinden. En in de schilderkunst is monochroom ook een bekend begrip.

Hier is alvast één link:
https://timetrapphotography.blogspot.com/2018/08/5-effective-ideas-for-capturing.html

En het hoeft niet per se verzadigd natuurlijk. Het kan ook heel teer, in pastel.
Jouw foto's hier gaan al wel in die richting trouwens. Herfst is een fotogeniek seizoen. Heel warm ook. In de kleurencirkel heb je dan met name de taartpunt tussen rood en geel te pakken. Dat kan heel verzadigd (herfstbladeren, bijvoorbeeld van de esdoorn) tot heel zacht en bruinig, zeker als het mistig is. En een ree of een vos, of een kluit zwammen (voor de minder geduldigen) past daar dan ook goed in.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Nou zit ik hier een beetje de kleurenfotografie te promoten, haha. Ik ben net zo'n zwartwit-fanaat als jij hoor!
Maar als het dan toch in kleur moet …  ;)

Bedankt voor het rondneuzen, ik ga me er in verdiepen.

topsecret-dna