Auteur Topic: blokkade MJU 1 nemen van een foto  (gelezen 337 keer)

Offline Nicky

• Regelmatige bezoeker
  • **
blokkade MJU 1 nemen van een foto
« Gepost op: 28 november 2019, 11:44:10 »
Hallo allen,

Iemand een idee over het volgende probleem.

MJU1 blokkeert als ik op de ontspanknop druk. Hij lijkt de foto te willen nemen maar blokkeert dan het proces.
Als ik de voorkant aantal keer open en dicht duw (aan/uit zetten v.d. camera/stand-by) en opnieuw op de ontspan knop druk maakt de camera wel een foto.
Meerdere rolletjes en merken geprobeerd, film is goed ingelegd, batterij heeft voldoende spanning, flitser werkt ook naar behoren. 
Het lijkt of de camera denkt dat er geen film in zit... Sensor / schuifje welke de spoel checkt...? In ieder geval blokkeert hij om een reden de ene keer wel de andere keer niet.
Heeft iemand een idee of vergelijkbare ervaring? Mijn dank

Offline FotoHans

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: blokkade MJU 1 nemen van een foto
« Reactie #1 Gepost op: 29 november 2019, 10:32:20 »
Hoi,

Volgens mij blokkeert de MJU I als het onderwerp te dicht bij is, zou het kunnen zijn dat er iets op de autofocus raampjes zit zodat hij denkt dat zich iets dichtbij bevind zodat hij blokkeert?
Ik wilde een foto toevoegen maar ben even vergeten hoe dat ook al weer moet. Het ene autofocus lensje zit onder de flits en de andere zit onder het self-timer lampje.
STERKTE
So many cameras, so little time

Offline Nicky

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 1 december 2019, 11:07:36 »
Hoi,

Goede tip, zou in inderdaad kunnen, dan zit er vuil achter her raampje wellicht. Uiteraard heb ik de venstertjes al schoongemaakt aan de buitenkant.
Nog eens de handleiding opgezocht. Zal eens opletten of het autofocuslamp knippert (bij geen focus).
handleiding: https://www.olympusamerica.com/files/oima_cckb/O_Stylus.pdf (Engels). 

Het is wel zo dat de camera een soort van aanzet doet om een foto te maken en dan blokkeert. In eerste instantie dacht ik dat de film niet goed doorrolt in de camera maar dat is absoluut niet het geval.
Zijn er nog andere mogelijkheden. Her en der lees ik wel wat vergelijkbare klachten, maar nergens een duidelijke oorzaak.
Hier een foto van mijn MJU.

« Laatst bewerkt op: 1 december 2019, 19:41:55 door Nicky »

Offline FotoHans

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 1 december 2019, 13:18:24 »
Ha Nicky,

De venstertjes zien er inderdaad schoon uit van de buitenkant dus dat zal het wel niet zijn. Ik zal zal er verder over nadenken wat het nog meer zou kunnen zijn. Zou zonden zijn als hij defect was.
Hartelijke groet,

Hans

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
« Reactie #4 Gepost op: 1 december 2019, 13:53:00 »
Die mju-1 is schattig cameraatje en zou zonde zijn om niet te kunnen gebruiken.

Offline Nicky

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 1 december 2019, 19:43:05 »
Ik gebruik de camera wel, maar ik moet soms een aantal keer achterelkaar aan/uit zetten (door klepje open/dicht te doen). ineens doet hij het dan...

Offline FotoHans

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 5 december 2019, 13:22:12 »
Hi Nicky,

Niks zo vervelend als net die briljante foto niet kunnen maken omdat je niet kan afdrukken...
Misschien is dit een oplossing?

https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/fotografie-camera-s-analoog/m1489364738-olympus-mju-i-35mm-3-5-in-nieuw-staat-met-originele-houder.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Hoogste bod op dit moment €25,00

Sterkte

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #7 Gepost op: 5 december 2019, 13:42:55 »
Ik vraag mij af of het zondemeer nog zin heeft om in dat soort camera's te investeren, die zijn inmiddels aan het einde van hun houdbaarheidsdatum en reparatie is vaak niet meer mogelijk.

Hoe gehecht je ook bent aan een camera, er komt een moment van afscheid nemen.
Ik heb zelf jarenlang veel plezier gehad van een Pentax ME-super maar die begon ook langzaam af te takelen en dan kun je het einde nog wel een paar keer uitstellen maar eens houd het op.

Het klinkt misschien heel vervelend maar de meeste camera's vanaf de jaren 80 hebben maar een beperkte technische houdbaarheid, de uitzonderingen hierop zijn de  (semi)professionele topmodellen al is een defecte elektronica hier ook niet altijd meer te repareren.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II.

Offline Nicky

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 8 december 2019, 15:19:32 »
De camera uit de MP advertentie staat momenteel op 55 euro, m.i. veel te veel voor de MJU. 25,- is nog acceptabel.

Fred, klopt wat je zegt. Echter soms zijn problemen gemakkelijk op te lossen en dan is de prullenbak toch niet de beste plek :)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #9 Gepost op: 8 december 2019, 18:05:16 »
Fred, klopt wat je zegt. Echter soms zijn problemen gemakkelijk op te lossen en dan is de prullenbak toch niet de beste plek :)

Als het een kleinigheidje is en de camera gaat daarna weer een paar jaar mee dan is het natuurlijk zeker de moeite waard.
Maar het lijkt er op dat deze camera's niet gemaakt zijn om bij defecten nog hersteld te worden.

Vandaar dat ik er zelf voor kies om voor de oude degelijke mechanische modellen te gaan.
« Laatst bewerkt op: 8 december 2019, 18:39:21 door Fred »
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II.