Auteur Topic: Alles ging mis (o.a. zilverspiegel)  (gelezen 288 keer)

Offline cmug

• Vaste bezoeker
Alles ging mis (o.a. zilverspiegel)
« Gepost op: 25 november 2019, 20:59:11 »
Mijn eerste drie 4x5 inch foto's gemaakt. Echt alles ging mis. Ik dacht met ortho film die ik nog had liggen wat fouten te kunnen opvangen, omdat ik stappen onder rood doka licht kon volgen. Eén afbeelding ging verloren omdat de film spontaan uit de cassette viel toen ik de dark-slide terug plaatste. De tank lekte en negatieven bleken niet goed in de houder te blijven. Te wilde schud activiteiten of te dunne film slechts 0,10 mm gemeten.
Het meest vreemde van het negatief is dat een een soort zilverspiegel op is gekomen (heel moeilijk op onderstaande foto vast te leggen). Geen idee hoe dat kan zo'n zilverspiegel. In ieder geval inscannen bleek niet meer mogelijk
Tech info: Adox PL Ortho 25 belicht als ISO 20; ontwikkeld in D76 1:3 16 minuten in combiplan tank.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Alles ging mis (o.a. zilverspiegel)
« Reactie #1 Gepost op: 25 november 2019, 21:30:42 »
Dat lijkt metalisch zilver wat je hebt gekregen. Misschien toch een gevolg van de behandeling in rood licht?

HP5+ 4x5 sheet is 0.17mm dik - dit is dus wel iets dunner en waarschijnlijk ook slapper dus dat zou het uit de cassette vallen verklaren.

Toch maar wat gewone film proberen? Op zich heeft 4x5 geen andere behandeling nodig dan middenformaat.

Jon

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 25 november 2019, 22:56:45 »
Het restje Ortho film dat ik had is nu op. En ik ga nu denk ik Ilford ∆100 film in de cassette doen. De ∆100 gekocht om dat het 1 van mijn favoriet films is. Maar gezien al die vele fouten is het misschien beter een pakje stuk goedkopere FOMA 100 te kopen om mee te oefenen. De dunne film bevalt me i.i.g. niet. Ik zie dat FOMA100 wel gewoon clear polyester base 0,175 mm heeft.

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 25 november 2019, 23:55:51 »
Bij negatieven van oude polaroid T55 film krijg ik ook dat zilver effect. Ik denk dat het met de leeftijd van de film heeft te maken, en de hoeveelheid zilver in de film.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Online Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
« Reactie #4 Gepost op: 26 november 2019, 01:19:56 »
Het is mij ook opgevallen dat de drager van deze Ortho dunner is als andere vlakfilm.
Ik had ook het probleem dat de film uit de houder kwam bij het ontwikkelen waardoor de negatieven aan elkaar en aan de tankwand geplakt zaten.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 1 december 2019, 23:28:12 »
De 2e sessie ging 10x beter. Ik heb een betere 2e hands ontwikkeltank gekocht (Stearmann) en daar kreeg ik een aangebroken pakje FOMA 400 bij. Die film heb ik vandaag geprobeerd. Oef. . . die film is 2x dikker dan de Ortho, alle handelingen met inzetten in cassette en ontwikkeltank  gingen daardoor véél eenvoudiger.
Het weer was wat grijs, onderwerp wat simpel maar als eerste paar test foto's kan het best.
Die gratis image hosting die ik gebruik heeft wel zware compressie. De scherpte gaat er wel wat uit.
Nou kijk zelf maar.

Online Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #6 Gepost op: 1 december 2019, 23:38:25 »
Klopt Postimg geeft heel veel verlies in detail t.g.v. hun compressie, ik heb ook gemerkt op foto's van een gebouw waar je de stenen kunt tellen dat er bij Postimg een grijs vlak overblijft.

Maar ik denk dat iedere toeschouwer hier wel begrijpt dat het origineel altijd veel gedetailleerder is.  :D
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat. Yashica A, Yashica-mat.
Leningrad-8, Weston Master II.

Offline L.Cavalier

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 2 december 2019, 15:20:53 »
Op mijn Eizo scherm ogen ze zeker scherp.contrast is bij dit onderwerp optimaal.
Doe zo verder  :)