Auteur Topic: APX 100 ontwikkelen.  (gelezen 262 keer)

Offline Ernst-Jan

• Vaste bezoeker
APX 100 ontwikkelen.
« Gepost op: 21 november 2019, 21:16:51 »

Ik heb een rolletje Agfa APX100 liggen die ontwikkeld moet worden. Deze kan ontwikkeld worden met tijden van Kentmere 100 toch?

Er staat een THT datum op van 2014. Hier wordt het jaartal 2013 genoemd waardoor ik een beetje ga twijfelen.
https://www.fotoimpex.com/films/agfaphoto-apx-100-13536-35-mm-new.html?cache=1574366760

Ik heb de film belicht als ISO 100. Er is rond deze tijd ben het jaar niet altijd even veel licht, dus het idee was om in de ontwikkeling daarvoor te compenseren.

Echter voor Ilfosol 3 kan ik alleen tijden voor ISO 100 vinden.
Devchart zegt 5 minuten 1+9 20°C voor ISO 100. Wat zeggen jullie is 6 minuten lang genoeg om voor de ouderdom van deze film te compenseren?

Ik heb ook nog Rodinal staan, maar wil de Ilfosol op maken. En denk dat Rodinal flinke korrel gaat geven.

Online Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
Re: APX 100 ontwikkelen.
« Reactie #1 Gepost op: 21 november 2019, 21:45:23 »
5 jaar over datum is niet echt lang voor de meeste films, ik had verleden jaar een Ilford HP5+ uit 2003 gewoon als 400 Asa belicht en ontwikkeld.
Contrast was wat laag maar ik verwachte ook niet anders als je een 400 Asa film voor straat fotografie in november gebruikt.
Voor de rest was de film normaal belicht.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat. Yashica A, Yashica-mat.
Leningrad-8, Weston Master II.

Offline Ernst-Jan

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 21 november 2019, 22:28:35 »
Ah ok, 1 stop per 10 jaar lag mij iets van bij, dus wou een halve stop corrigeren

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 21 november 2019, 22:36:06 »
Ah ok, 1 stop per 10 jaar lag mij iets van bij, dus wou een halve stop corrigeren

Dat is een richtlijn maar daar wordt mee bedoeld dat 100 Asa belicht wordt als 50 Asa en dan normaal ontwikkelen.

Maar als je echt zeker wil zijn van je zaak gebruik je gewoon verse film.  :D

Oudere films blijven soms onvoorspelbaar ook sterk afhankelijk van hoe ze zijn bewaard.

Offline Ernst-Jan

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 22 november 2019, 00:54:14 »
Dat is een richtlijn maar daar wordt mee bedoeld dat 100 Asa belicht wordt als 50 Asa en dan normaal ontwikkelen.

Maar als je echt zeker wil zijn van je zaak gebruik je gewoon verse film.  :D

Oudere films blijven soms onvoorspelbaar ook sterk afhankelijk van hoe ze zijn bewaard.
Tja, dat is linksom of rechtsom. Resultaat is hetzelfde, toch? Of redeneer ik nu verkeerd?
Verse film is het beste ja, maar deze weggooien was ook zonde.

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 22 november 2019, 01:24:25 »
Tja, dat is linksom of rechtsom. Resultaat is hetzelfde, toch? Of redeneer ik nu verkeerd?
Verse film is het beste ja, maar deze weggooien was ook zonde.

Ik kom ook wel eens een oude film tegen die ik dan uitprobeer maar nooit voor dingen waar het resultaat belangrijk is.
Vandaar die HP5+ uit 2003 en ik heb ook nog een Verichrome pan uit 1982.

Waar de film niet is belicht kun je ook niet met langer ontwikkelen het beeld terug krijgen en een onbelicht gedeelte blijft blank.

Als een 100 Asa film door zijn leeftijd nog maar 50 Asa is wordt deze gewoon onderbelicht als je deze toch als 100 Asa belicht dat betekend verlies met name in de schaduw partijen en wat niet door de film is geregistreerd krijg je ook met langer ontwikkelen niet meer terug.

Vandaar dat het verhaal met langer ontwikkelen niet opgaat.

En met contrastrijke onderwerpen is het zelfs beter om wat over te belichten en korter te ontwikkelen maar met een oude film blijft het toch gokken.

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #6 Gepost op: 22 november 2019, 14:10:18 »
Citaat

Dat is niet meer dan een vuistregel. Er is bovendien een relatie met de gevoeligheid: hoe gevoeliger de film, hoe slechter hij bewaard kan worden. Wat er gebeurt als je een film langer bewaart, is dat in de eerste plaats de grondsluier toeneemt. Bij een 50 iso film gaat dat veel langzamer dan bij een 400 iso film en bij een 3200 iso film gaat het nog veel sneller.

Een beetje hogere grondsluier is doorgaans niet zo'n probleem, want daar kun je gewoon doorheen drukken. Wordt die sluier steviger, dan neemt het dynamische bereik van je film af: de grondsluier neemt het onderste deel weg. Door dan ruimer te belichten gebruik je dan alleen het hogere deel van dat dynamische bereik. Dat gaat goed zolang je binnen de grenzen van de belichtingsspeelruimte van de  film blijft. Kom je daar buiten, dan zul je zien dat de hoge lichten afvlakken, grijs worden en hun doortekening verliezen. Wat bij dit soort overjarige films helpt is om een ontwikkelaar te gebruiken die de grondsluier onderdrukt, zoals HC110.

Nu heeft de meeste negatieffilm plenty belichtingsspeelruimte en zijn er hele volksstammen die vinden dat ze betere resultaten krijgen als ze een film tweederde of een hele stop overbelichten en dan wat korter ontwikkelen. Je krijgt dan wat zachtere negatieven met een uitstekende schaduwdoortekening die zich met name op condensorvergroters perfect laten afdrukken. Ik zou me daarom over die 100 iso film niet zoveel zorgen maken. Belicht hem eventueel als 64 iso en volg het advies van Fred: gebruik hem niet voor uniek en onvervangbaar werk.

Offline Ernst-Jan

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 23 november 2019, 01:23:07 »
Aha, ik snap het! Bedankt voor de uitleg.

Ik heb nog niks gescand, meer resultaten zien er op het eerste oog goed uit.

Echt belangrijke dingen schiet ik niet. En voor een incidenteel opdrachtje pak ik sowieso digitaal. Zou ik iets leuks wat goed moet worden analoog willen doen zou ik sowieso kiezen voor middenformaat. En verse film, verse ontwikkelaar etc ;)

Het was nog spannend of de ontwikkelaar nog goed was, Ilfosol heeft natuurlijk niet het eeuwige leven. Vooralsnog doet ie het goed. Nog een rolfilm en dan is ie op.

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 23 november 2019, 01:37:24 »
Geen een ontwikkelaar heeft tegenwoordig meer het eeuwige leven het schijnt dat Kodak HC110 nog het langst goed blijft.

Wat soms bij oudere films nog weleens wil helpen om sluier te voorkomen is 1 tot 1,5 gram kaliumbromide per liter aan de ontwikkelaar toe te voegen maar dat moet je dan ook net in huis hebben.

Offline Ernst-Jan

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 24 november 2019, 12:47:57 »
Geen een ontwikkelaar heeft tegenwoordig meer het eeuwige leven het schijnt dat Kodak HC110 nog het langst goed blijft.

Maar Ilfosol juist niet. Afgaande op de kleur, die hetzelfde was was de vorige keer, durfde ik het wel aan. Er stond toch niets belangrijks op die rol. Blijkbaar helpt zo'n dekentje van butaan goed ;) Ga vanmiddag scannen

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 24 november 2019, 13:14:56 »
Dat een butaan dekking goed werkt heb ik zelf al ondervonden bij Parodinal, dat is meestal maar een maand of drie houdbaar maar onder butaan was het na 8 maanden nog steeds goed ik heb niet kunnen controleren of het nog langer houdbaar was want het was na 8 maanden gewoon op. ^^

Offline Ernst-Jan

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 24 november 2019, 14:31:20 »
Dat een butaan dekking goed werkt heb ik zelf al ondervonden bij Parodinal, dat is meestal maar een maand of drie houdbaar maar onder butaan was het na 8 maanden nog steeds goed ik heb niet kunnen controleren of het nog langer houdbaar was want het was na 8 maanden gewoon op. ^^
Oh, dan heb ik goede hoop dat het hier ook goed gaat. Een halfvol flesje Ilfosol zou 4 maand goed blijven. Er zit nu nog zo'n 100mL in en dat flesje is nu 3 maand geopend.

topsecret-dna