Auteur Topic: Sluiter van Kodak Retina Reflex III werkt niet.  (gelezen 3211 keer)

Offline Matim

• Vaste bezoeker
Re: Sluiter van Kodak Retina Reflex III werkt niet.
« Reactie #15 Gepost op: 13 november 2019, 22:13:44 »
Nog niet, maar wel met CameraHerstelPunt, die geven echter (nog) geen sjoege.
De camera is een verlengstuk van onze ogen, niet van onze armen.

Offline acromgrebnellov

• Nieuw
  • *
    • Lomo home
« Reactie #16 Gepost op: 18 november 2019, 20:45:50 »
Heb momenteel hetzelfde probleem met mijn IIc model uit deze serie. Uit telefonische navraag bij Klinkhamer in 's Heerenberg (doet alleen Rollei) en van Manen in Zoetermeer (in principe alleen Rollei, Hasselblad en Leica) blijkt dat de oorspronkelijk gebruikte smeerstoffen van dierlijke origine in de tijd uitharden.
Schoonmaken, smeren en instellingen weer goed zetten (CLA) door een beroeps reparateur is duur uurloon (enkele honderden Euri zit je snel aan, aldus Dhr. van Manen). Maar dan is je toestel met moderne technisch duurzamere smeermiddelen voor tientallen jaren functioneel gemaakt. De moderne smeermiddelen zijn niet zo 'biodegradable'; worden geen plak zogezegd. Maar dan moet je zo iemand dus wel vinden en het geld er voor over hebben.

Zelf hoor ik het daarom ook graag wanneer iemand op dit forum kennis, ervaring en materialen heeft om een Kodak Retina IIc te demonteren, schoon te maken, te smeren met de juiste (synthetische) smeermiddelen in juiste hoeveelheid en op de juiste plaatsen, weer in elkaar te zetten en niet onbelangrijk: de uitlijning en sluitertijden conform specificaties te zetten.

Het is een mooi toestel, heb er sinds aanschaf (medio juli) 2 rolletjes goed mee geschoten - ook met vakantie - maar in deze koudere dagen is ook bij dit toestel de sluiter vast komen zitten door uitharding van olie. Een euvel dat zich bij enorm veel (alle?) toestellen voordoet uit het pre-synthetische smeermiddelentijdperk. Waarmee rekening gehouden moet worden bij aanschaf van zo'n oud modelletje. Wanneer het zo'n duurder merk betreft, daarom bij voorkeur documentatie vragen van recente CLA door erkende/bekende reparateur.

Dus wie van technische fototoestelklussen houdt, over de juiste materialen beschikt en er al wat ervaring in heeft: mail me dan even voor een uitdaging die nu staat te verstoffen. Over nemen mag ook, technisch in orde afgezien van noodzakelijke CLA...

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #17 Gepost op: 18 november 2019, 21:16:46 »
Het is hier al vaker gezegd een Kodak Retina heeft echt een professionele aanpak nodig dit type camera zit zo gecompliceerd in elkaar dat je daar al een behoorlijke ervaring mee moet hebben en de hobby reparateur zal zich hier ook niet aan wagen.

Ik heb hier een Kodak Retina reflex en dat is dus een spiegelreflex met centraal sluiter wat er op neer komt dat als de sluiter wordt gespannen gaat deze open en wordt het filmvlak met een klep afgesloten en dan gaat de spiegel ook in de kijk positie.

Bij het ontspannen gaat de sluiter eerst dicht, dan gaat het klepje in het filmvlak open, dan de spiegel omhoog en vervolgens komt de sluiter in actie, dat zijn heel wat meer mechanische handelingen dan bij een spiegelreflex met gordijnsluiter.

Volgens mij is de Kodak Retina IIc een meetzoeker camera en die is iets minder gecompliceerd maar nog steeds geen reparatie voor een hobbyist.

Will van Manen heeft in het verleden wel Retina's geserviced, hij kent deze camera's ook wel maar er gaan nogal wat arbeidsuren inzitten en dat merk je ook aan de prijs.

Anders even CameraHerstelPunt.nl proberen.

D
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #18 Gepost op: 18 november 2019, 23:26:30 »
ik doe veel mechanische dingen en heb al veel meegemaakt, maar vorige week besloten dat de ontwerpers van die rommel schoenen van beton met uitzicht op de Titanic verdienden. wat een ramp. dat is niet professioneel, dat is geestelijke zelfmoord. Ik ben een uur bezig geweest om eentje weer in elkaar te krijgen, en dat was alleen de voorkant...

die dingen zijn in de camera evolutie het grote dode spoor. ondanks dat mijn mamiya hetzelfde principe gebruikt, zit die veel logischer in elkaar en eehft zelfs nog verwisselbare objectieven waar de sluiter meegaat.

en dat terwijl ik fluitend even een Copal sluiter een servicebeurt geef, of een mechanische kassa weer gangbaar maak.
</rant>
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #19 Gepost op: 19 november 2019, 00:30:44 »
De Retina heeft ook verwisselbare objectieven maar alleen het voorste lensdeel wordt vervangen, sluiter en diafragma blijven zitten.
Ik heb hier ook een Nikkorex ook een spiegelreflex met centraalsluiter, die heb ik nog niet goed bestudeerd.

Spiegelreflexen met centraalsluiter zijn nodeloos gecompliceerd en kwamen in een tijd op de markt dat de gordijnsluiter al veelvuldig werd toegepast zowel in meetzoekers als in spiegelreflexen.

Ik kan geen enkel voordeel bedenken voor een centraalsluiter in een spiegelreflex behalve misschien een flitssynchronisatie op alle tijden Maar de sluitertijd komt niet boven de 1/500.

Misschien een ander voordeel boven een gordijnsluiter is dat bij camera's uit die periode er een verschil in sluitertijd zat tussen link en rechts  aan het einde lopen de gordijnen altijd sneller maar dat compenseerde men door de opening tussen de gordijnen wat breder uit te laten lopen naar het einde toe.

Maar een simpele gordijnsluiter heeft altijd een trage start omdat het natuurkundig onmogelijk is om een gordijn (of wat dan ook) vanaf stilstand gelijk snelheid te geven maar dit werd later weer opgelost door de gordijnen al te laten starten vóór het beeldvenster helaas hebben niet alle camera's de ruimte hiervoor.

Een centraalsluiter geeft dus een egale belichting over het hele beeld zonder verschil tussen links en rechts (laat ik vignettering even buiten beschouwing).

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #20 Gepost op: 19 november 2019, 08:50:53 »
Als je deze foto reeks bekijkt zie je dat kodak complexe producten maakt. En dit is een oude IIa de nieuwere zijn eerder complexer dan eenvoudiger.
https://retinarescue.com/retina1a2ashutter1.html
Ik heb een IIC waar de sluiter traag is bij lage tijden. Maar zolang alles boven 1/15 het nog goed doet, laat ik het maar zoals het is.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #21 Gepost op: 19 november 2019, 08:59:07 »
De sluiter is een Synchro-Compur, die werden dus niet door Kodak zelf gemaakt, maar de camera's waren ook van Duits fabricaat, ik weet niet in hoeverre dit door Kodak in eigen beheer werd gemaakt of dat het uitbesteed werk was.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #22 Gepost op: 19 november 2019, 11:21:53 »
De sluiter is een Synchro-Compur, die werden dus niet door Kodak zelf gemaakt, maar de camera's waren ook van Duits fabricaat, ik weet niet in hoeverre dit door Kodak in eigen beheer werd gemaakt of dat het uitbesteed werk was.

Kodak heeft in de jaren 30 de Nagel fabriek overgenomen - oftewel ze hebben de techniek gewoon ingekocht. Maar ook toen werden verschillende onderdelen ook al ergens anders ingekocht. Sluiters en lenzen is daar het bekenste voorbeeld van.

Overigens zijn de oudere Retina op het oog simpel maar bijv. het repareren van een beeldteller van een Retina 117 of 119 is ook een flink karwei.

Ik kan geen enkel voordeel bedenken voor een centraalsluiter in een spiegelreflex behalve misschien een flitssynchronisatie op alle tijden Maar de sluitertijd komt niet boven de 1/500.

Zeiss Ikon heeft het ook een tijdje gedaan met de Contaflex serie. Best mooie camera's - en je kan er zeker nog werkende exemplaren van vinden. Maar werden alleen maar met Tessars uitgerust omdat ze nooit lichtsterk kunnen zijn (Planars had je niet in 2.8 uitvoeringen). Ik zie er ook weinig voordeel verder.

Een centraalsluiter geeft dus een egale belichting over het hele beeld zonder verschil tussen links en rechts (laat ik vignettering even buiten beschouwing).

Als je het heel nauwkeurig bekijkt dan wordt het centrum altijd in totaal wat langer belicht dan de randen. Bij tragere centraal sluiters zou je dat verschil misschien kunnen zien.

Jon

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #23 Gepost op: 19 november 2019, 12:59:28 »
Als je het heel nauwkeurig bekijkt dan wordt het centrum altijd in totaal wat langer belicht dan de randen. Bij tragere centraal sluiters zou je dat verschil misschien kunnen zien.

Het centrum van een centraal sluiter staat langer open maar de film wordt niet langer belicht in het centrum omdat het functioneert als een diafragma, een kleinere diafragma opening belicht het centrum ook niet langer dan een grotere opening.

De effectieve sluitertijd van een centraalsluiter is korter dan de gemeten sluitertijd dat hangt af van de tijd die nodig is van beginnen te openen tot helemaal open en weer sluiten, hoe steiler de flanken hoe meer de gemeten tijd overeenkomt met de werkelijke tijd.
Bij centraalsluiters is een tolerantie < 25% aanvaardbaar.

Offline acromgrebnellov

• Nieuw
  • *
    • Lomo home
« Reactie #24 Gepost op: 13 december 2019, 21:38:58 »
Herman Koning van Cameraherstelpunt in Rotterdam vroeg me voor CLA Retina 85 euro, wat ik zeer schappelijk vond. Bleek de sluiter prima te werken maar de kam (cocking rack in www.retinarescue.com/kodakretinarepairservice.html) beschadigd waardoor het niet goed werkte. Van de 15 euri extra lag ik niet wakker, nu heb ik weer een goed werkende en schoongemaakte Kodak Retina IIc. Snelle service overigens. :)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #25 Gepost op: 13 december 2019, 21:43:52 »
Dat is een hele mooie prijs en al helemaal als je bedenkt hoe arbeidsintensief een reparatie aan deze camera's zijn.

Offline svr

• Vaste bezoeker
« Reactie #26 Gepost op: 18 december 2019, 20:25:10 »
Inderdaad, een heel schappelijke nota voor de reparatie
Kennelijk ben ik te somber geweest over de reparatiekosten, gelukkig maar !

Steven

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #27 Gepost op: 20 december 2019, 22:41:16 »
Inderdaad, een heel schappelijke nota voor de reparatie
Kennelijk ben ik te somber geweest over de reparatiekosten, gelukkig maar !

Steven

Niet helemaal, sommige reparateurs geven camera's bij iedere reparatie ook een CLA en soms is dat ook nodig om de camera los van het eventueel vervangen van onderdelen ook weer helemaal soepel en afstelbaar te maken.