Auteur Topic: Yashica FX 70 Quartz  (gelezen 576 keer)

Offline L. Demol

• Regelmatige bezoeker
  • **
Yashica FX 70 Quartz
« Gepost op: 20 november 2019, 02:57:39 »
Sta op het punt een mooie Yashica FX 70 Quartz aan te schaffen.
Ben wel een beetje een Yashica liefhebber maar van dit toestel weet ik niks af.
ML lenzen heb ik op overschot dus koop ik het liefst enkel het toestel, maar is dit wel een goed toestel?
Wat zijn de sterke punten?
Wat zijn de zwakke punten?
Iemand ie mij kan helpen met zijn persoonlijke ondervindingen?

Thx L. Demol

PS: Het is natuurlijk wel de bedoeling om dit toestel te gebruiken.
Yashica 124G - Yashica Minister D - Yashica Electro 35 GSN - Yashica TL Electro X its - Yashica FR I - Yashica FX-70 Quartz.

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
Re: Yashica FX 70 Quartz
« Reactie #1 Gepost op: 20 november 2019, 08:57:54 »
Geen ervaring met deze camera. Maar, als automatische belichting iets is wat je zoekt. Dan is dit misschien wel de camera voor jouw. Er zijn betere cameras te vinden voor c/y lenzen.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline L. Demol

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 20 november 2019, 21:31:57 »
En welke Yashica mag dat wel zijn?
Yashica 124G - Yashica Minister D - Yashica Electro 35 GSN - Yashica TL Electro X its - Yashica FR I - Yashica FX-70 Quartz.

Online Ed Post

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 20 november 2019, 21:35:23 »
Ik zou dan toch eens gaan neuzen bij Contax.  ^^

Offline L. Demol

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 20 november 2019, 21:52:31 »
Ik ben ooit begonnen met een Minister D en stond aan de vitrine te watertanden kijkend naar een Mat 124G (toen veel te duur voor een 14-jarige snul).
Daarna een TL Electro X its, en ook nog een Electro 35 GSN en een FR I, dus zou eigenlijk liefst bij Yashica blijven.
Voornaamste reden zijn natuurlijk de $$$$$$$$$$ 8(

Online Ed Post

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 20 november 2019, 21:57:43 »
Ik heb ook een sloot Yashica meetzoekers. Zijn goede maar wel wat aparte camera's. En erg leuk om te verzamelen.
Alleen al van de Electro's zijn aardig wat verschillende types.

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 20 november 2019, 22:41:59 »
En welke Yashica mag dat wel zijn?

De FR-II die je al hebt is geen slechte camera. Maar als je iets 'moderner' zoekt, dan is een Fx-D een hele mooie. Ik denk dat elk model waarbij je zelf de sluitertijden kan instellen, beter is dan de fx-70. En als het niet een Yashica hoeft te zijn, kan je altijd kijken naar een Contax RTS o.i.d.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Online Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
« Reactie #7 Gepost op: 22 november 2019, 19:48:58 »
Deze camera werkt alleen automatisch, je hebt dus alleen de mogelijkheid om automatisch te belichten.
Je kan bijvoorbeeld beter naar een Yashica FR1 kijken. Deze heeft handmatige instellingen en ook de mogelijkheid om automatisch te belichten.
Het sluitermechanisme is hetzelfde als dat van de Contax RTS (de Contax kwam uit dezelfde fabriek).
Het nadeel van de FR, FR1 (en misschien nog andere) is dat een tandwieltje voor de teller van de opnames vaak gebroken is.
Ik heb een paar Fr en FR1's en op een na zijn alle tellers stuk.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Offline Marcel

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #8 Gepost op: 23 november 2019, 16:09:15 »
Het nadeel van de FR, FR1 (en misschien nog andere) is dat een tandwieltje voor de teller van de opnames vaak gebroken is.
Ik heb een paar Fr en FR1's en op een na zijn alle tellers stuk.
Dit probleem deed zich alleen bij de FR en FR1 voor.
Er was een tijdlang een vervangend tandwieltje te krijgen maar ook die raakten op.
We hebben ze zelf nog laten maken van messing en die moesten op de as geperst worden maar ook die zijn er niet meer.
Wat we ook wel deden was het tandwieltje (wormwieltje) met een klem op de as naar elkaar drukken en dan vast lijmen, dit was niet altijd succesvol.

Offline L. Demol

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 27 november 2019, 03:32:42 »
Dat met het tandwieltje van de beeldteller bij een FR is te wijten aan de te kleine diameter waar de as insteekt.
Eerst het tandwieltje uitboren met een boortje van 1,6mm (één komma zes) en dan het tandwieltje lijmen en opspannen bv. mini bankschroef.
Na uitharden van de lijm het tandwieltje op de as lijmen.
Suc6 gegarandeerd.

Dan zal die 70 weer snel te koop staan want ik regel alles liefst zelf.
Ziet er prachtig toestel uit en diegene waaraan ik hem kocht zei me dat de zoeker vrij is van stof, duikboten, vrachtwagens en zelfs moeren en bouten.  ::)

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 27 november 2019, 07:15:26 »
Zie nu dat de FR-ii ongeveer gelijk is aan de fx-70. Dacht altijd dat dit meer een update van de FR/FR-I was, die wel volledig handmatig te bedienen zijn.
Hans

Offline L. Demol

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 28 november 2019, 23:56:33 »
De FX-70 vandaag ontvangen.
Mooi toestel in een prachtige staat en een zoeker zonder het minste stofje of andere zaken.

Helaas is de bekleding van het toestel naar de filistijnen.
direct bij Aki-Asahi een nieuwe besteld, maar hoe verwijder ik nu die oude brol zonder schade aan het toestel?
Mannen met ervaring?

Online Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #12 Gepost op: 29 november 2019, 00:11:56 »
Bekleding moet soms verwijderd worden voor service dus wordt er een lijm gebruikt wat makkelijk te verwijderen is en dat is vaak contact lijm (Bisonkit/tix) restjes opgedroogde contactlijm veeg je soms met je vinger weg en dan worden het bolletjes.

Als de body het toelaat kun je wasbenzine gebruiken, dit lost niet de lijm op maar zorgt wel dat de lijm loslaat.
Zuivere aceton lost vaak wel contact lijm op maar ook kunststof, dit kun je dus alleen op metaal gebruiken.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat. Yashica A, Yashica-mat.
Leningrad-8, Weston Master II.

Offline L. Demol

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 29 november 2019, 00:14:44 »
Thanks Fred. (!)

Offline L. Demol

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 29 november 2019, 00:18:41 »
Zie nu dat de FR-ii ongeveer gelijk is aan de fx-70. Dacht altijd dat dit meer een update van de FR/FR-I was, die wel volledig handmatig te bedienen zijn.

En ik had in mijn handtekening verkeerdelijk een FR II staan, ik heb wel degelijk een FR I.
Maar mij maakt het niet veel uit dat ik geen snelheden kan selecteren, ik werk steeds met diafragma voorkeuze.

topsecret-dna