Auteur Topic: Raffaele Celentano  (gelezen 291 keer)

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Raffaele Celentano
« Gepost op: 18 februari 2020, 13:24:08 »
Nadat mijn vrouw en ik naar Rauw Licht in Deventer waren geweest, liepen we nog even door de stad. En daar wachtte ons een onverwacht toetje. In de Vleeshouwerstraat kwamen we langs een etalage met prachtige zwart-witfoto's. Daar blijkt een galerie te zitten van de Italiaanse, analoge fotograaf Raffaele Celentano. En het is de enige in Nederland. Je kunt de werken daar ook kopen dus het is tevens een winkel. En daarmee hoop ik niet tegen de forumregels in te gaan (heb ze er niet helemaal op nagelezen). Ik heb in ieder geval geen zakelijke relaties met de man, noch ben ik van plan die te hebben.

Maar ter zake. Hij is geboren en getogen in Zuid-Italië en daar heeft hij ook veel van zijn foto's geschoten, in ieder geval die voor deze Italiaanse collectie. Je kunt je een mindere omgeving voorstellen. De foto's zijn voor een groot deel buiten genomen en dat is ook niet zo gek, want dat is waar het leven zich voornamelijk afspeelt daar. De onderwerpen variëren van mensen en straatfotografie tot landschappen. Met de nodige overlappingen daarin. Het is allemaal zwartwit. Nou ja, in een enkel geval is een Fiat 500 of een Vespa rood ingekleurd. Dat zou voor mij niet hoeven, maar die paar foto's zijn gelukkig ook on-ingekleurd te verkrijgen.
En een ander klein puntje van kritiek is dat juist de foto's met een oude auto hier en daar wat te geënsceneerd zijn of lijken, naar mijn smaak. Als een soort poging om terug te gaan in een tijd vóór de zijne. Maar dat is zeker niet zo in al zijn foto's. Integendeel.

De technische kwaliteit van de afdrukken is voortreffelijk naar mijn mening en de beelden op de website, hoewel al zeer fraai, kunnen niet tippen aan de foto's in het echt.

De biografie, met zijn kijk op fotografie, is het meer dan waard om gelezen te worden:
https://gli-italiani.nl/over-raffaele-celentano/

Onder "COLLECTIE" vind je veel van zijn Italiaanse foto's, ondergebracht in verschillende rubrieken. Onderaan een rubriek kiezen gaat beter dan links op de pagina, bij mij.

Dan is er nog een afdeling "ZAKELIJK" waar ondernemers gepaaid worden om zijn werk in een ontvangsthal of vergaderruimte van een bedrijf te hangen, voor de "chique uitstraling". Dit is de enige doelgroep die apart wordt aangesproken en dat had van mij dan ook weer niet gehoeven. Maar als het betekent dat de kunstenaar op die manier kan overleven, dan plukken de ware liefhebbers daar weer de vruchten van natuurlijk.

In ieder geval, er zitten schitterende platen bij.
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2020, 15:57:08 door Mono »
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
Re: Raffaele Celentano
« Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2020, 15:53:20 »
dank je voor de tip.
Vriendelijke groeten, Hans

Offline Cor

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2020, 16:05:06 »
Hij is niet bang van een korreltje.. :D

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2020, 16:34:34 »
Hij is niet bang van een korreltje.. :D

Dat klopt wel, maar dat zit lang niet altijd nadrukkelijk in zijn foto's. En in het echt valt het ook minder op dan op een computerscherm. Heeft misschien ook met de manier van scannen te maken.
Maar een mooi korreltje is niet lelijk natuurlijk.  :P

Je moet die platen echt in het echt zien.
Dat is twee keer echt.
Eh, drie keer …  8(

Nou ja, als je een keer in de buurt bent, ga kijken.  :)

Offline Matim

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2020, 17:24:37 »
Ik heb even onder "Inspiratie" gekeken en hij maakt inderdaad erg mooie foto's! Als ik weer eens in de Koekstad ben ga ik er zeker kijken! Bedankt voor de tip..
De camera is een verlengstuk van onze ogen, niet van onze armen.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2020, 17:37:17 »
Juist, de rubrieken onder "INSPIRATIE".

En dan niet "UW RUIMTES" (schei eens uit zeg), maar "FOTOBEELDEN".

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2020, 17:48:24 »
Mooie  fotografie !  zeker  & vast de  moeite om  langs te gaan !