Auteur Topic: Kodak Retina reflex prisma.  (gelezen 903 keer)

Offline Chromenose

• Vaste bezoeker
Re: Kodak Retina reflex prisma.
« Reactie #15 Gepost op: 15 november 2019, 12:02:02 »
Mooi dat het kan maar met €200 wel aan de prijs. Kun je voor dat bedrag ook meerdere prisma’s tegelijkertijd laten doen of kan er maar eentje in de “opdamper”

Rob

Online Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
« Reactie #16 Gepost op: 15 november 2019, 12:15:45 »
Mooi dat het kan maar met €200 wel aan de prijs. Kun je voor dat bedrag ook meerdere prisma’s tegelijkertijd laten doen of kan er maar eentje in de “opdamper”

De Spiegelmaker dampt niet op maar de zilverlaag wordt chemisch aangebracht dus is de prijs per stuk.

https://www.youtube.com/watch?v=k-lHADHEdTQ&t=11s

Opdampen wordt met aluminium gedaan, dat is wat duurzamer maar het reflecterend vermogen van Aluminium is net wat lager dan van zilver.
De Retina en de Zenit prisma's hebben een zilverlaag want ik kon de resten niet weg krijgen met natronloog en daar lost aluminium wel in op.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #17 Gepost op: 15 november 2019, 13:10:53 »
Is een op maat gesneden front-reflective spiegel er  tegenaan plaatsen een optie of is daar ook geen ruimte voor?

Heb nog wel 2 grote pentaprisma's liggen van een Infantry Rangefinder. Maar die ga je er helemaal niet in kwijt kunnen ben ik bang.

Voor-oorlogse Retina II werd geloof ik zelfs goud gebruikt op de half-spiegel
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Contax I v4
Laatste speeltjes: Jupiter-12 in LTM

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #18 Gepost op: 15 november 2019, 13:39:42 »
Helaas zijn de maten van dit prisma kritisch.

Het meest voor de hand liggende is een zilvernitraat mengsel dus chemisch een spiegel laag opbrengen.
Maar dat mengsel is niet onschuldig want er vormt zich in de oplossing (niet op de spiegel) een explosieve laag vergelijkbaar met nitroglycerine het kan al met een kleine beweging reageren.
Het explosieve mengsel ontstaat pas na een uur of zo en moet met zoutzuur geblust worden om te neutraliseren.

Maar ik geef nog niet op, bij sommige sterrenwachten kun je telescoopspiegels van een nieuwe laag laten voorzien en dat zijn dan prijzen rond de € 15,= misschien dat ik eens een Zenit prisma als proef laat doen, kijken of een alu laag i.p.v. zilver bruikbaar is.

De voorbereiding is het meeste werk want het glas moet echt 100% schoon en vetvrij zijn.

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #19 Gepost op: 16 november 2019, 22:08:17 »
En dit is het volledig ontzilverde prisma.

Het viel mij op dat op dit Duitse kwaliteit prisma alleen een zilverlaag zat en een zwarte laklaag te bescherming.
Zelfs de Zenit heeft een zilveren laag en dan nog een laagje koper en dan pas de laklaag, de Zenit prisma's hebben ook een dikkere zilverlaag.

En dit is de Kodak Retina Reflex

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #20 Gepost op: 16 november 2019, 22:52:23 »
Ik ben in contact met iemand in Amerika die voor zijn fabriek een 25m³ vacuümkamer heeft gemaakt. Hij gebruikt het onderanderen voor plasma nitriding.

Misschien zou hij het wel willen proberen om lagen zilver aan te brengen op prisma/spiegel.

Beetje ver weg hellaas   8(

:D
« Laatst bewerkt op: 16 november 2019, 22:55:55 door Kodachrome25 »
Watch antique footage at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #21 Gepost op: 16 november 2019, 23:25:12 »
Wat ik inmiddels wel weet na veel zoeken is dat camera prisma's altijd met zilver gespiegeld worden omdat zilver een groter reflecterend vermogen heeft dan aluminium, dat verschil zal je niet zo snel zien met een huishoudspiegel maar wel met pentaprisma's.

Ik heb nergens gezien dat de zilverlaag opgedampt wordt maar altijd chemisch wordt aangebracht.
Het glas moet echt extreem schoon zijn en dan wordt eerst een tin mengsel over het glas aangebracht die tin laag is zo dun dat deze niet eens zichtbaar is maar zorgt wel weer voor een betere hechting van het zilver.

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #22 Gepost op: 18 december 2019, 20:54:57 »
Tijdens mijn zoektocht naar een passend prisma ben ik er ook achter gekomen dat de prisma's van de verschillende retina types niet uitwisselbaar zijn, de verschillen zijn klein maar helaas groot genoeg om net niet te passen. :'(

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #23 Gepost op: 28 december 2019, 21:15:26 »
Nou de Kodak Retina is weer in orde.

Ik heb hulp gehad van een forumlid met de juiste contacten in Duitsland  ^^ met het verkrijgen van een origineel prisma en daar ben ik heel dankbaar voor.

Alleen het originele prisma past perfect er wordt je geen mm speling gegund.

Resultaat is weer een perfecte Kodak Retina, deze camera is het toppunt van camera techniek en dat maakt hem gelijk behoorlijk gecompliceerd, zelfs het openen van de achterwand is dubbel beveiligt.

De opname teller moet je na het laden van de film op 36 zetten (of minder als je een kortere film hebt) en dan telt hij terug naar 1, je ziet dus niet hoeveel opnames je gemaakt hebt maar hoeveel je nog over hebt.

De belichtingsmeter (Selenium  ^^) geeft waarden in EV en dat neem je over, gelukkig kun je ook het diafragma en de sluitertijden los instellen.

Kodak noemde deze camera "Zeer gebruiksvriendelijk" maar alles is anders dan de traditionele SLR en dat is wel weer wennen.

« Laatst bewerkt op: 28 december 2019, 21:29:00 door Fred »

Offline svr

• Vaste bezoeker
« Reactie #24 Gepost op: 28 december 2019, 21:32:23 »
Dat heb je weer mooi gefixt Fred. Prachtig zoals je het foto verslag hebt gemaakt.

Inderdaad, de Retina Reflex eerste model (type 025 vlgs Brian Coe) die ik heb, vind ik niet erg gebruikersvriendelijk. Het blijft echter een mooie en robuuste camera.

Ik vermoed dat Brian Coe die het heel informatieve boek :" Kodak Cameras  The First Hundred Years" heeft geschreven, de Kodak Retina Reflex ook mooi vond. Deze camera (model Retina Reflex III) staat naast vier andere Kodak camera's op de omslag van het boek

Steven
« Laatst bewerkt op: 30 december 2019, 14:03:34 door svr »

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #25 Gepost op: 28 december 2019, 21:39:57 »
De techniek van deze camera is zondemeer superieur te noemen maar ook een beetje teveel van het goede.

Een spiegelreflex met centraalsluiter,

Als je de sluiter spant en film transporteert gaat er eerst een luikje voor het filmframe dan komt de spiegel naar beneden en gaat de sluiter open zodat je kunt scherpstellen.

Als je de ontspanknop indrukt moet er  heel veel gebeuren, eerst gaat de sluiter weer dicht, dan klapt de spiegel omhoog en wordt het filmframe geopend, daarna begint pas de normale sluiteractie.

Het is dus duidelijk dat dit een behoorlijk gecompliceerd en goed gesynchroniseerd mechanisme eist.