Auteur Topic: Fotozaak ziet blijkbaar terug brood in de analoge fotografie.  (gelezen 637 keer)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
Re: Fotozaak ziet blijkbaar terug brood in de analoge fotografie.
« Reactie #15 Gepost op: 8 november 2019, 14:55:52 »
Smerige Albert Cuijp markt ?????????
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat. Yashica A, Yashica-mat.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #16 Gepost op: 8 november 2019, 18:41:57 »
hij komt denk ik meestal na 5-en, als de schoonmakers nog niet langs zijn geweest.  ^^
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #17 Gepost op: 8 november 2019, 19:17:52 »
Wat een vreemde manier om "de kleine man en zijn nering" in stand te houden. Uit het feit dat hij bereid is jou tegen webprijzen te verkopen, blijkt wel dat hij er alles aan doet om zijn omzet te vergroten. Jij hebt vermoedelijk nog steeds jouw lokale fotoboer te danken aan het feit dat er klanten zijn die bereid zijn meer dan de webprijs te betalen: namelijk de gewone winkelprijs. Je klinkt nogal grootmoedig wanneer je meldt dat je af en toe de gewone winkelprijs betaalt, mijns inziens niets meer dan de normale gang van zaken.
Dat jouw fotohandelaar blij is met zijn groeiende klantenkring, is fijn voor de man. Maar ik vermoed dat hij met die klantenkring doelt op klanten die bereid zijn de normale winkelprijzen te betalen. En los van alles: wat is er zo smerig aan de gezelligste dagmarkt van Nederland?
...geaccepteerde onscherpte is nog geen scherpte...

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #18 Gepost op: 8 november 2019, 19:30:35 »
hij komt denk ik meestal na 5-en, als de schoonmakers nog niet langs zijn geweest.  ^^

Dan komen in grote aantallen allerlei vogels zich te goed doen aan de resten en een deel van de rommel opruimen.
Maar onze Albert Cuijp  is absoluut geen smerige markt.

Guusje

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 8 november 2019, 19:33:18 »
Ik ben er een kleintje beetje klaar mee. Einde forum : DOEI.

Offline leevmeister

• Analoog liefhebber
  • Canon verzamelaar, alles-gebruiker
« Reactie #20 Gepost op: 8 november 2019, 19:44:27 »
Ik zie toch hun concurrent CameraNu alleen maar groter worden. En de prijzen lijken me nog steeds vrij normaal.

Jon

Ik ben erg blij dat CameraNu inderdaad ook groter word, maar als we het over de randstad hebben heeft KE wel zo goed als alle andere relatief grote fotowinkels opgeslokt en daarmee op afstand nu de grootste in de randstad (ongeveer 2/3e in de randstad is in handen van KE qua Online) Daar doelde ik met die opmerking een beetje op. Foka in Rotterdam is een tijd terug ook al helemaal geassimileerd en bestaat inmiddels ook niet meer. Ik vind dat persoonlijk niet een al te beste ontwikkeling omdat je zo minder concurrentie hebt. Maar inderdaad, CameraNu is online zeker een concurrent van formaat.
Levi

Canon FD: F-1 t/m T90, 7.5mm t/m 500mm
Canon RF: 7s met 50 f0.95
Gebruiker van 110, 135, 127, 120 en 4x5 film

Offline toines

• Analoog liefhebber
    • Antoine Sijnesael Fotografie
« Reactie #21 Gepost op: 8 november 2019, 19:50:16 »
Ik ben erg blij dat CameraNu inderdaad ook groter word, maar als we het over de randstad hebben heeft KE wel zo goed als alle andere relatief grote fotowinkels opgeslokt en daarmee op afstand nu de grootste in de randstad (ongeveer 2/3e in de randstad is in handen van KE qua Online) Daar doelde ik met die opmerking een beetje op. Foka in Rotterdam is een tijd terug ook al helemaal geassimileerd en bestaat inmiddels ook niet meer. Ik vind dat persoonlijk niet een al te beste ontwikkeling omdat je zo minder concurrentie hebt. Maar inderdaad, CameraNu is online zeker een concurrent van formaat.
Tja, Ed Albers, de laatste eigenaar van Foka, moest wel verkopen omdat er geen opvolging was, zijn (geadopteerde) zoon had geen belangstelling en Ed zijn broer, Rob Albers, de laatste eigenaar van Fodor, is een paar jaar geleden overleden dus dan houd het op helaas.
Een paar Nikon, Minolta en Olympus analoge camera's en een paar Nikon digi reflexen. Mamiya 645 set en een Kiev 60 met leuke objectieven.

Offline michiel

• Analoog liefhebber
« Reactie #22 Gepost op: 8 november 2019, 20:24:03 »
Jij hebt vermoedelijk nog steeds jouw lokale fotoboer te danken aan het feit dat er klanten zijn die bereid zijn meer dan de webprijs te betalen: namelijk de gewone winkelprijs. Je klinkt nogal grootmoedig wanneer je meldt dat je af en toe de gewone winkelprijs betaalt, mijns inziens niets meer dan de normale gang van zaken.
Dat jouw fotohandelaar blij is met zijn groeiende klantenkring, is fijn voor de man. Maar ik vermoed dat hij met die klantenkring doelt op klanten die bereid zijn de normale winkelprijzen te betalen. En los van alles: wat is er zo smerig aan de gezelligste dagmarkt van Nederland?

Je mag denk ik wel aannemen dat zo'n winkelier z'n eigen marges kent en de afweging zelf kan maken - zo niet heeft hij een groter probleem dan alleen wat pingelende fotografen.  En die marges hoeven niet eens lager te zijn dan die van een webshop; een zelfstandige heeft misschien het winkelpand in eigen bezit, minder personeel, geen last van investeerders die rendement willen zien, enz.

Winkelketens die vaatdoeken, koffiefilters en batterijen verkopen gaan links en rechts failliet.  Soms lijkt het me een wonder dat fotorolletjes nog in stenen winkels te krijgen zijn.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record

Offline wouthazel

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #23 Gepost op: 8 november 2019, 20:54:43 »
Ik ben er een kleintje beetje klaar mee. Einde forum : DOEI.

??watsgebeurd??

Offline Willie W

• Vaste bezoeker
« Reactie #24 Gepost op: 8 november 2019, 22:18:07 »
??watsgebeurd??
Iets over de Albert Cuijp markt volgens mij......
I never could see a connection between a hammer and a nail.
Now I know they both get hurt....

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #25 Gepost op: 8 november 2019, 22:20:10 »
Iets over de Albert Cuijp markt volgens mij......

Nee dat was onschuldig, het ging over een verschil van mening of je een middenstander wil verplichten om tegen webshop prijzen te verkopen.

Offline Antoinette

• Analoog liefhebber
« Reactie #26 Gepost op: 9 november 2019, 09:57:43 »
Tja, als KE denkt dat ze er geld aan kunnen verdienen zullen ze dat zeker proberen, maar hopelijk weten mensen wel beter dat je beter "de kleine man" kan ondersteunen ;)
Laat ze zich vooral maar bezig houden met dat digitale geweld; daar zijn ze al opperheersers (halve monopolisten) in wat de prijzen ook al niet ten goede komt....

Maar dat is nou net hun taktiek: ze kopen die kleine man op.

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
« Reactie #27 Gepost op: 9 november 2019, 13:12:34 »
De kleine man gun ik het meer dan grote winkel.
Maar soms wel is wat bij de grotere gekocht, omdat die iets bepaalds wel weer had.

Offline Marcel

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #28 Gepost op: 17 november 2019, 15:01:10 »
Tja, Ed Albers, de laatste eigenaar van Foka, moest wel verkopen omdat er geen opvolging was, zijn (geadopteerde) zoon had geen belangstelling en Ed zijn broer, Rob Albers, de laatste eigenaar van Fodor, is een paar jaar geleden overleden dus dan houd het op helaas.
Er was toch ook nog een zus als ik mij goed herinner.
Fodor was eerst van twee broers en daarna is het geheel inclusief Foka overgegaan daar de kinderen.
Dat waren twee heren en een dame en die hebben een opsplitsing gemaakt tussen Fodor en Foka zodat Fodor eventueel verkocht kon worden, zoals ook is gebeurt.

Offline FotovBueren

• Vaste bezoeker
    • Paul van Bueren
« Reactie #29 Gepost op: 18 november 2019, 09:48:47 »
De lokale KE in Goes heeft juist begin van dit jaar de c41 ontwikkelmachine weggedaan. En het aanbod aan analoge materialen is zeer beperkt. Ik haal bestel alles bij retrocam.be