Auteur Topic: Waar op letten bij kopen Olympus 35 RD en Minolta Hi-Matic 7s?  (gelezen 434 keer)

Offline kyoto

• Nieuw
  • *
Waar op letten bij kopen Olympus 35 RD en Minolta Hi-Matic 7s?
« Gepost op: 7 november 2019, 13:28:31 »
Hoi! Ik haal vanavond vijf camera's op omdat ik graag analoog wil beginnen met fotograferen. Waarom 5? De verkoper verkoopt ze alleen in set! Het zijn onder andere de Olympus 35 RD en de Minolta Hi-Matic 7s die uit een erfenis komen. Verkoper heeft geen idee hoe en wat nog werkt.

Ik wil dus graag weten waar ik op moet letten vanavond. Online las ik dat de Olympus 35 RD vaak problemen heeft met olie op de shutter blades - kan ik dit eventueel zelf repareren? En hoe zie ik of dit het geval is? Ik wil ook best iemand betalen om iets te repareren, dus als iemand iemand kent die me hiermee zou willen helpen in regio Utrecht (liefst komende twee dagen, omdat ik een camera mee wil op vakantie zondag).

Zijn er nog andere dingen die ik moet 'uitproberen'?

Misschien een lastig verzoek, maar ik hoop dat jullie me hiermee op weg kunnen helpen!

(de andere camera's die erbij zitten zijn:
Agfa isomat rapid c
Voigtlander Vito CD
En eentje waarvan ik het merk en type niet op de foto kan zien)

Offline Minoltaman

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Waar op letten bij kopen Olympus 35 RD en Minolta Hi-Matic 7s?
« Reactie #1 Gepost op: 7 november 2019, 19:36:18 »
Met een camera waar je nooit een testrol mee hebt geschoten zou ik niet op vakantie gaan......

Mbt de camera's: zorg voor goede batterijen en loop gewoon alle functies na. Achterklep open en tegen het licht houden om te zien of de sluiter en het diafragma bewegen. De 7S heeft vaak losse bedrading vanaf de batterij, dan werkt de meter niet. Ook zitten van deze camera's vaak de lens units los, die problemen zijn beiden te verhelpen als je een beetje handig bent.

Succes!

Offline kyoto

• Nieuw
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 7 november 2019, 20:49:02 »
Bedankt voor het advies! Ik heb ze maar gekocht, voor 40 euro dit:

Olympus 35 RD
Minolta Hi-Matic 7s
Voigtlander Vito CD
Agfa isomat rapid c
Welta Penti I
Nikashi GX-80Dt
En zo'n leren Agfa box camera.

Nu heb ik wel een probleem met de 2/3 camera's die ik zou willen gebruiken...

Olympus 35RD:
Hiervan beweegt het hendeltje om naar de volgende foto niet en zit het ontspannerknopje vast. Het batterijvakje krijg ik ook niet open en de zoeker is aardig troebel.

Minolta Hi-Matic 7s:
Hiermee lijkt alles goed te gaan (zonder film), hij schiet gewoon, etc. Maar de zoeker is wel troebel. Kan ik dit (makkelijk) zelf schoonmaken zonder iets anders te verpesten? Het batterijklepje gaat ook gewoon open.

Voigtlander Vito CD

Hiermee werkt het schuifje naar beneden om een foto te maken niet, er komt wel een klein klikje maar geen echte klik (en ik zie ook niks opengaan). Het schuifje voor naar de volgende foto werkt wel.

Heeft iemand tips en aanknopingspunten?

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #3 Gepost op: 7 november 2019, 22:09:40 »
Of herstel mogelijk en of zinvol is bij dit type camera's laat ik graag aan de kenners over maar wat ik wel weet dat haast maken omdat je er zondag mee op vakantie wil waarschijnlijk geen succes wordt.

Met een CLA van een Zorki/Zenit/Fed ben ik al gauw een uur of 8 bezig en als de gordijnen vervangen moeten worden komt daar weer een uur of 3 bij.
Dat zijn dus nooit klaar terwijl u wacht klussen.

Een objectief met alleen een diafragma gaat ook de nodige uren inzitten en die tijd wordt minstens verdubbelt als er ook nog een centraal sluiter in het objectief zit.

Welta Penti moest ik even opzoeken maar ik begreep dat daar een type film ingaat welke niet meer gemaakt worden.
Nikashi kon ik helemaal niet terug vinden.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat. Yashica A, Yashica-mat.

Offline kyoto

• Nieuw
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 7 november 2019, 22:12:26 »
Hoi Fred, dankjewel voor je reactie! Heel wat jargon dus ik begrijp niet alles, maar ik snap wel dat het ingewikkelder is dan ik dacht. Ik hoop dat ik toch in ieder geval zelf de viewfinder minder troebel kan maken van de Minolta..

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 7 november 2019, 22:14:01 »
CLA = cleaning, lubrication and adjustment ofwel schoonmaken, smeren en afstellen.

Offline kyoto

• Nieuw
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 7 november 2019, 22:23:33 »
Is dat iets voor een beginner om, stap voor stap, zelf te doen? Of zijn er camerawinkels in Utrecht die dit doen? Al is het alleen maar de viewfinder schoonmaken, bijvoorbeeld.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 7 november 2019, 22:55:15 »
Is dat iets voor een beginner om, stap voor stap, zelf te doen? Of zijn er camerawinkels in Utrecht die dit doen? Al is het alleen maar de viewfinder schoonmaken, bijvoorbeeld.

Moeilijk te zeggen, ik ken de camera verder niet maar je loopt het risico de meetzoeker te ontregelen dat is een belangrijk onderdeel van de zoeker, glas kan wel schoon zijn maar van je scherpstelling klopt geen hout meer.

Maar met een reparatie bij een reparateur kunnen de kosten oplopen, een fotohandel repareert meestal niet zelf maar rekent als tussenpersoon ook nog een beetje.

Dus als je het laat doen eerst even vragen wat het zou gaan kosten.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 8 november 2019, 02:20:29 »
Nog even een kleine waarschuwing voor het geval jezelf aan het schoonmaken gaat.
Een meetzoeker bestaat uit een halfdoorlaatspiegel en de flinterdunne spiegellaag is opgedampt en mag eigenlijk niet aangeraakt worden want die spiegellaag beschadigd al als je er bij wijze van spreken naar kijkt, de achterzijde kun je wel voorzichtig schoonmaken.
bij het kleine venster van de meetzoeker zit ook een spiegel en ook hier is de spiegellaag aan de buitenzijde opgedampt dus ook zeer kwetsbaar.
In het geval deze spiegels beschadigd of verweerd zijn dan is vervangen de enige oplossing maar zie nog maar eens aan die spiegels te komen in de juiste maat.

Als je niet weet waar je aan begint begin er dan ook niet aan.

Offline kyoto

• Nieuw
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 8 november 2019, 02:23:18 »
Dank voor de waarschuwing Fred! Wonder boven wonder heb ik mijn Olympus 35 RD werkend gekregen (de sluiter werkt, shutter ook, hendeltje ook) en van de buitenkant gewoon zoeker schoongemaakt. Hij lijkt nu prima te werken (zonder rolletje nog wel).

Het batterijklepje zit alleen muur en muurvast, dus ik heb de onderkant er af geschroefd om te zien of er corrosie was of een oude batterij, maar niks. Dus ik ga nu maar een gehoorapparaatbatterijtje kopen denk ik, en die gewoon erin zetten door de achterkant eraf te halen als tijdelijke oplossing?

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 8 november 2019, 02:29:28 »
Zoek eerst op het internet naar een gebruiksaanwijzing voor die camera, in het verleden werden veel 1,35 volt kwik batterijen gebruikt en die mogen nu niet meer verkocht worden, gehoorapparaat batterijen zijn 1,5 volt en als ze al passen dan geeft de lichtmeter een verkeerde waarde aan.

Je kan proberen met voorzichtig een drupje kruipolie en dat een poosje laten inwerken of  het dekseltje weer loskomt, oppassen dat verder geen olie in de camera komt
En met een drupje kruipolie bedoel ik niet uit een spuitbus maar gewoon de flesjes van Kroon of zo, nooit maar dan ook echt nooit WD40 gebruiken, WD40 en camera's horen niet in hetzelfde postcode gebied thuis.

Offline kyoto

• Nieuw
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 8 november 2019, 02:35:06 »
Ik heb wel PS88 gebruikt maar alleen op het onderdeel dat ik losgeschroeft had van de rest (enkel metaal), laten intrekken, met water afgespoeld en laten drogen. Dus hoop dat het goed is..

Qua batterij, het internet geeft niet zoveel opties behalve die batterijen en speciale duurdere van Ebay.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #12 Gepost op: 8 november 2019, 08:38:42 »
Zoek eerst op het internet naar een gebruiksaanwijzing voor die camera, in het verleden werden veel 1,35 volt kwik batterijen gebruikt en die mogen nu niet meer verkocht worden, gehoorapparaat batterijen zijn 1,5 volt en als ze al passen dan geeft de lichtmeter een verkeerde waarde aan.

Ehh, fred, gewone alkaline zijn 1,5 volt. lucht-zuurstof batterijen zijn voor gehoorapparaten (zie het rack bij de kassa van de action) deze zijn 1,45 volt en houden dat erg constant vol
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #13 Gepost op: 8 november 2019, 09:11:52 »
gehoorapparaat batterijen zijn 1,5 volt en als ze al passen dan geeft de lichtmeter een verkeerde waarde aan.

Mijn Olympus 35RC (waarschijnlijk bijna dezelfde lichtmeter als de RD) loopt op een Hema 675 zink-lucht batterij. Volgens de verpakking is die 1,4V. Die lichtmeter doet het er in ieder geval prima mee.

Jon

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 8 november 2019, 12:25:19 »
Ehh, fred, gewone alkaline zijn 1,5 volt. lucht-zuurstof batterijen zijn voor gehoorapparaten (zie het rack bij de kassa van de action) deze zijn 1,45 volt en houden dat erg constant vol

Ik heb nog nooit van een lucht-zuurstof batterij gehoord, lucht bevat al +/- 21% zuurstof., ik denk dat je zink-lucht bedoelt.
Maar veel mensen noemen de LR44 ook gehoorapparaatbatterijen.
Zink-lucht batterijen zouden een kwik batterij kunnen vervangen maar de batterij gaat niet zo heel lang mee, ook bij stilstand gaat deze batterij snel achteruit.