Auteur Topic: ADOX CMS20II  (gelezen 251 keer)

Offline dasca

• Vaste bezoeker
ADOX CMS20II
« Gepost op: 6 november 2019, 08:54:06 »
Heeft iemand enig idee wanneer ADOX CMS20II op rolfilm weer voor de consument beschikbaar komt? Is op diverse adressen niet verkrijgbaar en info over levering heb ik van leveranciers niet een duidelijk antwoord gekregen.
...geaccepteerde onscherpte is nog geen scherpte...

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
Re: ADOX CMS20II
« Reactie #1 Gepost op: 6 november 2019, 21:31:36 »
Adox begrijpt dat er vraag is naar hun films in 120 formaat.

Het bedrijf wat master rolls snijden naar 120 formaat en deze spoelden op 120 spoelen voor Adox is, net zoals veel andere bedrijven die zich bezig houden met film, in de afgelopen jaren failliet  gegaan.

Daardoor moeten bedrijven die film produceren steeds meer dingen zelf doen. Wat eerst kant en klaar kon worden ingekocht moet nu zelf gemaakt worden vanaf de ruwe grondstuffen.

Daarom kan Adox op dit moment geen 120 film maken. Ze zijn al 2 jaar bezig om hun eigen master-rol snijder aan te passen om 120 formaat te snijden.

Hopelijk is deze klaar in 2020.

Neem het ze niet kwalijk, nog belangrijkere bedrijven zijn failliet gegaan dus de prioritieiten liggen nu ergens anders.

Het is enorm lastig voor een relatief klein bedrijf om nog te overleven terwijl ze steeds meer zelf moeten doen, deze machines en mensen kosten enorm veel tijd en geld.

Ik leef met ze mee. Geef ze de tijd, hun producten zijn van zeer goede kwaliteit.

Kodachrome25
« Laatst bewerkt op: 6 november 2019, 21:37:43 door Kodachrome25 »

Offline Ernst-Jan

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 7 november 2019, 21:28:12 »
Ik zou ze graag ondersteunen, maar schiet vooral 120...
Dus hoop dat ze dat ding binnenkort aan de loop hebben. Waarom kunnen ze wel elk formaat vlakfilm snijden en dit niet eigenlijk?

Of is het rollen vooral een probleem?

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 7 november 2019, 22:39:07 »
Ik zou ze graag ondersteunen, maar schiet vooral 120...
Dus hoop dat ze dat ding binnenkort aan de loop hebben. Waarom kunnen ze wel elk formaat vlakfilm snijden en dit niet eigenlijk?

Of is het rollen vooral een probleem?

Dingen zijn niet gemakkelijk. Kijk naar de andere fabrikanten die producten proberen terug te brengen. De prijzen zijn laag, de vraag is laag (vergeleken met de volumes waarvoor deze industrie ooit werd gebouwd) en complexiteit is enorm.
Het is zeker mogelijk om een ​​hoogwaardige zwart-witfilm te maken, maar je hebt zoveel dingen nodig om perfect te werken dat de ruwe winst die wordt behaald door het eindproduct in kleine hoeveelheden tegen lage prijzen te verkopen niet genoeg is.

In veel gevallen is het niet voldoende om ooit stabiel te verdienen. Veel van Adox' concurrenten hebben nog nooit winst gemaakt.

Marktconsolidatie gaat door. Wij hebben allemaal gezien dat de fabrikanten van eindproducten zoals Agfa, Forte, Fotokemika, Ferrania, Ilford en anderen in liquidatie gaan en de markt verlaten. Wat de meeste niet zien zijn de consolidaties op de achtergrond. In de afgelopen jaren heeft Adox veel partners verloren die haar preproducten maakten zoals coating, filmcassettes, dozen, hoezen, rugpapier, film snijden, film spoelen, het mengen van poederchemicaliën, het maken van benodigde additieven en stabilisatoren en nog veel meer.

In de afgelopen 3 jaar hebben deze consolidaties sneller plaatsgevonden dan ooit tevoren. Adox moeten op zoveel plaatsen tegelijk zijn  dat sommige producten helaas niet meer beschikbaar waren terwijl ze werken aan het terughalen van de (Cruciale) ontbrekende koppelingen in het productie circuit.

Dit is ook het geval voor de productie van 120 films. Ze moeten ze nu zelf pancakes snijden en ze moeten binnenkort hun eigen backing paper maken. Hun snijmachine is nooit ontworpen om pancakes te snijden. Ze hadden dit altijd elders gedaan en gebruikten hun snijder alleen voor de master rolls. Het klinkt triviaal, maar dat is het NIET.

Probeer maar op Adox' productie-snelheid te snijden zonder krassen, zonder stof aan te trekken, terwijl je netjes snijdt en terugspoelt precies met het benodigde koppel. niet te strak en niet te slap en natuurlijk zonder enig verlies omdat @ huidige prijsniveaus nergens in de keten verlies kan oplopen.

Als Adox het "terugbrengen" zouden versnellen, hadden ze contant geld nodig om te verbranden (niet om te lenen - het zal nooit meer worden gezien) en bekwame mensen. Ze hebben er geen een te veel en dus bewegen ze mee met de snelheid die ze kunnen realiseren uit de cashflow die voortvloeit uit de verkoop van 35mm/vlakfilm en niet-fotoproducten @ Fotoimpex.

Beter er wat langer over doen, dan geld als een wilde gaan lenen. En mensen zijn schaars... worden ouder, net als de machines. De industrie is zich hier heel goed van bewust. Gelukkig zijn de meeste producenten van film (Inclusief Adox) al een paar jaar bezig met he trainen van new blood - enthousiastelingen  :)

Is enmaal een feit.
« Laatst bewerkt op: 7 november 2019, 22:43:53 door Kodachrome25 »

Offline FotovBueren

• Vaste bezoeker
    • Paul van Bueren
« Reactie #4 Gepost op: 8 november 2019, 09:32:26 »
Interessant verhaal! Dat brengt me bij de vraag welke filmproducenten/Paper- en chemie er momenteel zijn en wat ze maken. Kunnen we samen een lijst samenstellen? Misschien met ervaring erbij. Zo had ik onlangs een doos Bergger Pancr0 400 4x5 waarvan een groot deel van de sheets geen markering had. Ben ten eerste benieuwd hoe dit kan.

Adox
Amaloco
Ilford/Kentmere
Foma
Bergger
Kodak
Fuji
New 55
Catlabs
Lomo
Impossible/Polaroid
Washi
CineStill
Rollei

Ik ben dol op lijstjes. Kunnen we dit samen doen?

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #5 Gepost op: 8 november 2019, 09:46:23 »
Amaloco en Rollei zijn alleen merknamen tegenwoordig. Amaloco chemie wordt door Tetenal gemaakt (mist op je lijst). Rollei wordt voor van alles gebruikt.

Lomo maakt ook niks zelf, die plakken meestal alleen hun merknaam erop en verhogen de prijs. De laten hooguit ergens iets maken volgens hun specificaties.

Overigens maakt Tetenal ook de chemie voor Ilford en Kodak (en ik gok ook wat onder de naam Maco wordt verkocht).

Jon

Offline FotovBueren

• Vaste bezoeker
    • Paul van Bueren
« Reactie #6 Gepost op: 8 november 2019, 09:55:11 »
Amaloco en Rollei zijn alleen merknamen tegenwoordig. Amaloco chemie wordt door Tetenal gemaakt (mist op je lijst). Rollei wordt voor van alles gebruikt.

Lomo maakt ook niks zelf, die plakken meestal alleen hun merknaam erop en verhogen de prijs. De laten hooguit ergens iets maken volgens hun specificaties.

Overigens maakt Tetenal ook de chemie voor Ilford en Kodak (en ik gok ook wat onder de naam Maco wordt verkocht).

Jon

Kijk! Dat is waardevolle informatie, dat wist ik allemaal niet.

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 8 november 2019, 11:23:20 »
De toekomst van New 55 is onzeker.

Cinestill maakt zelf geen film, laten wel chemie maken, hun monobad ontwikkelaar.

Monobads zijn interessant! Het is in principe een race tussen de ontwikkelaar en fixeer chemicaliën.

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 8 november 2019, 13:20:34 »
Ter informatie, er zijn op dit moment 3 producten van kleurfilm:

1. Eastman Kodak
2. FujiFilm
3. Innoviscoat (maakt onderanderen kleurfilm voor Lomo)

Al deze bedrijven maken ook kleurfilm voor anderen merken onder contract.

De lijst van B/W coaters is veel langer  :)

B/W is op zeer kleine schaal te doen. Beetje wisselende eigenschappen voor zelfgemaakte film is wel leuk.

Kleur....  :'(
« Laatst bewerkt op: 8 november 2019, 13:29:20 door Kodachrome25 »

Offline M Stormink

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 8 november 2019, 18:38:39 »
Ter informatie, er zijn op dit moment 3 producten van kleurfilm:

1. Eastman Kodak
2. FujiFilm
3. Innoviscoat (maakt onderanderen kleurfilm voor Lomo)

Al deze bedrijven maken ook kleurfilm voor anderen merken onder contract.

De lijst van B/W coaters is veel langer  :)

B/W is op zeer kleine schaal te doen. Beetje wisselende eigenschappen voor zelfgemaakte film is wel leuk.

Kleur....  :'(
Even wat goed nieuws voor je wat betreft film ,kodak heeft een groei laten zien van 21% in het 3de kwartaal.
https://emulsive.org/articles/news/good-news-kodaks-film-business-grew-21-percent-in-q3-2019.
Er is hoop.
Trouwens maak Agfa nog kleurenfilm of is dat allemaal oud spul?

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #10 Gepost op: 8 november 2019, 18:47:06 »
Trouwens maak Agfa nog kleurenfilm of is dat allemaal oud spul?

Volgens mij is dat allemaal "re-branded" Fuji film. Dus geen Agfa maar ook niet oud.

Jon

Offline M Stormink

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 8 november 2019, 18:47:55 »
Volgens mij is dat allemaal "re-branded" Fuji film. Dus geen Agfa maar ook niet oud.

Jon
8(

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #12 Gepost op: 8 november 2019, 18:53:51 »

Jon
Agfa is sinds 2018 gestopt met verkopen van film. Wat nu te koop is bij winkels is wat nog over is.

Agfa Vista = Ferrania
Agfa Vista Plus = Fuji
Agfa Precisa CT = Ferrania (2005-2009) Fuji (2009-2018)

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #13 Gepost op: 8 november 2019, 18:56:27 »
Kijk! Dat is waardevolle informatie, dat wist ik allemaal niet.
Kleurfilm maken voor Lomo is een uitzondering  ^D

Iets fout bij de coating van een master roll of synthese/stabilisatie van emulsie? Hop! een speciale editie film, of een 'nieuwe' emulsie als het regelmatig voorkomt.  :P

Heb jij gehoord van de nieuwe LomoChrome Metropolis film? gezien de resultaten lijkt het op een gefaalde rode emulsie-laag. De aparte kleuren gezien in die film kunnen ook voorkomen als je de 'scavenger' chemie weglaat tussen de kleur-tussenlagen. Dit maakt het veel goedkoper om te maken.

Heeft een beetje een bleach-bypass uiterlijk.

Het is echter wel een nieuwe emulsie, meer kan ik er niet over zeggen.  :|

topsecret-dna