Auteur Topic: Heeft iemand ervaring met de Braun FS-120 filmscanner?  (gelezen 9821 keer)

Offline Ken50

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Heeft iemand ervaring met de Braun FS-120 filmscanner?
« Reactie #30 Gepost op: 4 juni 2019, 22:01:20 »
Ondertussen een prachtige demo gekregen van " Beveland"
Het zal een Reflecta worden.
Nu nog eens even rustig overwegen of het met Vuescan of met Silverfast wordt.
Gezien ik noch vanuit België, noch vanuit Nederland enige reactie mocht ontvangen van een dealer die me een Reflecta MF-5000 wilt verkopen, laat staan aan welke prijs, zal ik hem ook in Duitsland dienen te kopen.

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #31 Gepost op: 3 juli 2019, 22:13:12 »
Zonder digital ice en kleur correctie:

Met digital ice en kleur correctie:

Vuescan + nikon coolscan 8000
Watch antique footage at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
« Reactie #32 Gepost op: 3 juli 2019, 22:23:34 »
Misschien offtopic maar is dat niet de capsule van het Mercury project?
(En was daar niet een van verloren gegaan tijdens een gedeeltelijk mislukte terugkeer?)
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #33 Gepost op: 4 juli 2019, 22:41:13 »
Misschien offtopic maar is dat niet de capsule van het Mercury project?
(En was daar niet een van verloren gegaan tijdens een gedeeltelijk mislukte terugkeer?)
Je hebt gelijk bij beiden Fred!
De capsule op de foto is Mercury-Atlas 8
De capsulen die was gezonken is Mercury-Redstone 4. Die was ergens 1990 weer boven water gehaald. Halve eeuw later weer gevonden net zoals de Saturn-V F-1 motoren .

Zie mijn draadje bij de gevonden foto's topic.

Meer ontopic,
Digital Ice werkt heel goed met Vuescan.
De digital ice van officiële Epson scan software in combinatie met Epson v750 vind ik echt heel bagger. Veel artiffacten, werkt minder goed als Vuescan.

Digital ice met de Nikon software werkten volgens mij wel goed.
Support me on Patreon

Offline Ken50

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #34 Gepost op: 31 juli 2019, 11:17:38 »
Prachtig resultaat en dit dan nog wel met de moeilijkste in te scannen dia ( Kodachrome).
Natuurlijk met een superscanner.
Hoeveel tijd neemt dit ongeveer in beslag om te inverteren naar het huidige eindresultaat?
Heb je eerder Silverfast gebruikt, of slechte ervaringen er mee gehad ?
Mvg

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #35 Gepost op: 31 juli 2019, 11:27:34 »
Prachtig resultaat en dit dan nog wel met de moeilijkste in te scannen dia ( Kodachrome).

Ik zie nergens staan dat dit Kodachrome film is. Die verkleuren meestal ook niet zo.

Hoeveel tijd neemt dit ongeveer in beslag om te inverteren naar het huidige eindresultaat?

Ik denk dat met 1 klik op auto color correctie en een wit overhemd of grijze overal dit al gedaan is.

Jon

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #36 Gepost op: 12 augustus 2019, 15:54:44 »
Weet niet wat voor film het is. Heb met deze setup ook Kodachrome zonder problemen met digital ice gescand.

Vuescan corrigeerd volledig automatisch de kleurwaas, soms maak ik zelf wat klein aanpassingen.  Met de laatste paar updates is ook automatisch uitsnijden sterk verbeterd, ik durf bijna het programma in volle automaat te zetten, dan hoef je alleen de dia sleden te verwisselen.

Als je dan twee sleden hebt gaat het echt snel.

Nooit silverfast gebruikt, zie geen reden daarvoor. Vuescan is niet perfect maar dat is geen elke software...
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2019, 16:02:26 door Kodachrome25 »
Support me on Patreon

Offline Ken50

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #37 Gepost op: 29 augustus 2019, 21:40:38 »
Heb uiteindelijk de knoop door gehakt.
Reflecta MF5000 gekocht bij Scandig in Duitsland + Silverfast Archive Suite 8 + Advanced IT8 target Fuji + USAF target.

Spijtig dat er bij de software geen klare en duidelijke handleiding bijzit om de parameters in te stellen.
Noch engels, noch duits is mijn moedertaal en de gebruikte woorden zijn niet zo evident voor mij. Het zijn mijn eerste stappen in de beeldverwerking.

Na enkele uren ben ik aangenaam verrast over het resultaat om negatieven in te scannen. Betrekkelijk weinig manipulaties leiden tot een goed resultaat.

Had een probleem bij de autocalibratie van mijn IT8 target die steeds mislukte. In enkele uren tijd was dit via de helpdesk opgelost.

Mijn Reflecta heeft volgens de USAF kaart een optisch resolutie van 6.1 ( iets meer dan 3251 dpi).

De ingescande bestanden bij 3200 dpi met IR en ME duren ruim 12 minuten per negatief en zijn ca 180 Mb groot.
Die IR detectie voor stof is werkelijk iets uitzonderlijks.

Tot zover mijn eerste ervaringen.

Offline Ken50

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #38 Gepost op: 22 december 2019, 23:57:44 »
Ondertussen heb ik reeds een 4 tal maanden mijn Reflecta MF5000.
Wat zijn mijn bevindingen na ongeveer 4 maanden en een 1000 tal scans.
Het ideaal zou in feite 2 scanners zijn. 1 Epson b.v. waar ik snel veel negatieven in batch kan scannen en met een goede kwaliteit op maximaal A4 kan uitprinten.
En dan mijn Reflecta waar ik op 3200 dpi gemakkelijk tot op 1 meter breedte kan printen.
De huidige generatie van Canon Prograf Pro printers is werkelijk uitstekend.
Voorwaarde is natuurlijk een deftig 6x7 formaat, goede belichting, maximaal 160 ASA film ( Porta of Vericolor) of nog minder gevoelig.( Ektar -)
Blijft natuurlijk de vraag wat je met die grote foto's al gaat doen, tenzij je stukken gaat uitvergroten.
Zoals ook hier eerder op het forum gemeld, als de scanner niet gebruikt wordt, onmiddellijk plastiek stofkap erop. Stof is een drama. Dit is o.a. één van de redenen waarom ik niet met mijn camera + macrolens negatieven digitaliseer.
Verder tevreden van mijn Silverfast dat ik via Photoshop soms nog wat bijwerk.
Afdrukken gebeurt via Qimage .

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #39 Gepost op: 24 december 2019, 16:55:59 »
Hoe bevallen de houders bij deze scanner, is het makkelijk om film vlak te krijgen?
Support me on Patreon

Offline Erik van der Harst

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #40 Gepost op: 24 december 2019, 23:38:56 »
Er is een Duitse website, https://filmscanner.info/ waar je een testraport over de Braun en de Epsons kan nalezen. Maar wil je echt 1000 foto's scannen? Met een scantijd van 3-4 minuten en elke keer verwisselen kan je er misschien 10 per uur doen. Ook heb je het probleem dat je met kleurennegatieven de kleur naderhand met de hand moet bijregelen. Dat komt omdat de kleuren van een negatief (inclusief het masker) door je computer moeten worden omgerekend naar positieve kleuren. Maar die negatiefkleuren zijn bij verschillende merken en soorten film ook verschillend. Die Duitse website is enthousiast over Silverware software waar je in een duurdere versie het soort film en het type scanner kan instellen. Als je het gaat doen zou ik zeggen: doe eerst de 50 beste foto's en denk er dan nog eens over na of je de rest wilt doen...
If it ain´t broke don´t fix it

Offline Ken50

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #41 Gepost op: 25 december 2019, 21:00:51 »
Hoe bevallen de houders bij deze scanner, is het makkelijk om film vlak te krijgen?

Dit lukt me aardig met een pincet. De magneten in de houder zijn voldoende sterk om de film vlak te houden. Ik heb 2 houders. Terwijl de ene gescand wordt plaats ik in de volgende lader een nieuw negatief.
Mijn negatieven zijn nooit opgerold geweest en zitten in stroken van 2 en 3 per strip. Als er slechts 1 negatief in de houder moet is het wel wat sukkelen.

Offline Ken50

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #42 Gepost op: 25 december 2019, 21:20:26 »
Er is een Duitse website, https://filmscanner.info/ waar je een testraport over de Braun en de Epsons kan nalezen. Maar wil je echt 1000 foto's scannen? Met een scantijd van 3-4 minuten en elke keer verwisselen kan je er misschien 10 per uur doen. Ook heb je het probleem dat je met kleurennegatieven de kleur naderhand met de hand moet bijregelen. Dat komt omdat de kleuren van een negatief (inclusief het masker) door je computer moeten worden omgerekend naar positieve kleuren. Maar die negatiefkleuren zijn bij verschillende merken en soorten film ook verschillend. Die Duitse website is enthousiast over Silverware software waar je in een duurdere versie het soort film en het type scanner kan instellen. Als je het gaat doen zou ik zeggen: doe eerst de 50 beste foto's en denk er dan nog eens over na of je de rest wilt doen...

Het is niet of ik 1000 foto's wil scannen het is dat ik dit reeds gedaan heb.
Vergeleken met foto's af te drukken in mijn oude doka is 10 per uur nu, zeker niet slecht.
Tijdens het scannen kan je iets anders met de computer doen, zoals het bewerken van de reeds gescande negatieven,..... of een mail schrijven zoals nu
Mijn films heb ik vroeger altijd zelf ontwikkeld. Altijd 220 film, op iedere film telkens een Kodak grijskaart, beeldvullend gefotografeerd. Zoals ik vroeger mijn coloranalyser op de grijskaart ijkte, doe ik nu juist hetzelfde met de pipet van Silverfast.
Filmscanner.info: Dit is de plaatst waar ik mijn scanner gekocht heb.
Duitse studie betreffende Silverfast is de cursus van Hermann-Josef Röser van juli 2019
« Laatst bewerkt op: 25 december 2019, 21:23:56 door Ken50 »