Auteur Topic: Adox CMS 20 - grootbeeld resolutie in kb film.  (gelezen 659 keer)

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
Adox CMS 20 - grootbeeld resolutie in kb film.
« Gepost op: 21 oktober 2019, 22:08:31 »
ADOX CMS 20
De ultieme resolutie.

Met 800l/mm is deze kb film de scherpste film ter wereld.  De film behaald makkelijk een resolutie van 85 megapixels wanneer ingescand in 8000 DPI.
Voor ontwikkelen van deze film is wel de speciale Adotech IV ontwikkelaar nodig.

Data document
Website

Als Z/W SCALA dia ontwikkeld:

Voorbeeld 1 (38mb Jpg)
Voorbeeld 2 (38mb JPG)

Als Negatief ontwikkeld:
Voorbeeld 3 (42mb Jpg)

Heeft iemand ervaring met deze film, het liefts ontwikkeld met speciale Adotech ontwikkelaar?

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
Re: Adox CMS 20 - grootbeeld resolutie in kb film.
« Reactie #1 Gepost op: 21 oktober 2019, 22:17:16 »
Ooit was deze film te koop in 120: https://www.fotoimpex.com/films/adox-cms-20-ii-120-medium-format-film.html

Als deze film ooit uitkomt in 4x5 is de resolutie praktisch oneindig...

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 21 oktober 2019, 22:20:30 »
De voorbeeldfoto's zijn indrukwekkend voor kleinbeeld.

Wel een hoogwaardig objectief gebruiken anders heeft het geen zin natuurlijk.

De dia-voorbeelden spreken me meer aan dan het negatiefvoorbeeld, Dat komt denk ik door het pittiger contrast. Bij kleur kan een dia snel te hard worden (met name als er een print van wordt gemaakt). Maar bij zwartwit vind ik die pit wel lekker. Vreemd eigenlijk dat er nooit zoveel dia's in zwartwit waren. Ik krijg steeds meer zin in zwartwitdia's. Lijkt me met scannen ook logischer trouwens.
Datum van registratie: 5 juni 2015

Offline michiel

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 21 oktober 2019, 22:54:01 »
Ergens lijkt er een soort equivalentie te bestaan in beeldformaten.   De resolutie van CMS 20 maakt kleinbeeld vergelijkbaar met middenformaat.  Maar de snelheid van de film zorgt dat kleinbeeld dezelfde nadelen heeft als middenformaat - je wordt gedwongen tot langere belichtingstijden of kleinere scherptediepte, en je bent beperkt tot duurdere objectieven.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 21 oktober 2019, 22:57:31 »
Ik keek naar de kleur gevoeligheid. He die grafiek ziet er anders uit dan gebruikelijk. Nog even verder gelezen in het datablad.
Er staat : Orthopanchromatisch . Dat wist ik niet. Interessante eigenschap van de film.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2019, 23:09:57 »
Ergens lijkt er een soort equivalentie te bestaan in beeldformaten.   De resolutie van CMS 20 maakt kleinbeeld vergelijkbaar met middenformaat.  Maar de snelheid van de film zorgt dat kleinbeeld dezelfde nadelen heeft als middenformaat - je wordt gedwongen tot langere belichtingstijden of kleinere scherptediepte, en je bent beperkt tot duurdere objectieven.

Ja, daar zit veel in.

Maar dan ben je met kleinbeeld wel veel lichter en compacter natuurlijk.

Een beetje de gedachte die Ernst Leitz ook al had, bedenk ik me nu.

Offline michiel

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 22 oktober 2019, 07:59:26 »
Vreemd eigenlijk dat er nooit zoveel dia's in zwartwit waren. Ik krijg steeds meer zin in zwartwitdia's. Lijkt me met scannen ook logischer trouwens.

Het is een extra stap in het ontwikkelproces, en ontwikkelingstijden en temperaturen veranderen van vriendelijke suggesties in ijzeren wetten.  Voor een dia is het mooier als zwart ook echt 'zwart' is, maar juist dat is moeilijk te scannen.  Digitaal is daarentegen het omkeerproces letterlijk twee seconden werk, en je kunt het duizend keer opnieuw doen als het resultaat tegenvalt.

De mensen die heel fanatiek de hybride workflow propageren zullen eerder ontwikkelen voor laag contrast (want makkelijker te scannen), of enkel kleurenfilm schieten (want digitaal simpel zwartwit te maken, en je kunt achteraf elk kleurfilter kiezen dat je wil).
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2019, 10:30:24 »
Het is een extra stap in het ontwikkelproces, en ontwikkelingstijden en temperaturen veranderen van vriendelijke suggesties in ijzeren wetten.  Voor een dia is het mooier als zwart ook echt 'zwart' is, maar juist dat is moeilijk te scannen.  Digitaal is daarentegen het omkeerproces letterlijk twee seconden werk, en je kunt het duizend keer opnieuw doen als het resultaat tegenvalt.

De mensen die heel fanatiek de hybride workflow propageren zullen eerder ontwikkelen voor laag contrast (want makkelijker te scannen), of enkel kleurenfilm schieten (want digitaal simpel zwartwit te maken, en je kunt achteraf elk kleurfilter kiezen dat je wil).

Ja, ik lag er vannacht nog even over na te denken (het moet niet gekker worden) en toen dacht ik ook aan die extra stap bij het ontwikkelen. Digitaal omkeren gaat natuurlijk sneller. Van de verdere sterke en zwakke punten van scannen heb ik geen kaas gegeten en jij wel, dus ik geloof je meteen. Dank.

Offline Willie W

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2019, 19:07:58 »
Adox is echt goed bezig.
Als deze film ook op 120 formaat komt probeer ik hem onmiddellijk.

Zie net dat de film op 4x5 beschikbaar is, misschien eens overwegen deze te testen.
Even checken met het licht hoe ik met 12 iso uitkom
https://www.fotoimpex.de/shop/filme/adox-cms-20-ii-102x127-cm-4x5-inch-50-blatt.html
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2019, 21:33:07 door Willie W »
I never could see a connection between a hammer and a nail.
Now I know they both get hurt....

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 22 oktober 2019, 21:49:52 »
Zo'n plaat wil ik graag zien, gescand met een drum scanner op hoge resolutie!

Er past 15 keer 35mm in 4x5. Dan kom je met 4x5 dus boven de 1 gigapixel uit, als je inscand bij 8000 DPI.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #10 Gepost op: 22 oktober 2019, 23:40:26 »
dus nog scherper dan copex rapid, die al 600l/mm heeft.

maar goed, weinig onderwerpen lenen zich voor zo'n film. dat is de reden dat hier al weer een paar jaar acht copex rolletjes klaarliggen voor een reden. :-(
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Willie W

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 23 oktober 2019, 22:45:57 »
Op de korrel scherpstellen wordt ook nog een hele uitdaging ^D
I never could see a connection between a hammer and a nail.
Now I know they both get hurt....

topsecret-dna