Auteur Topic: Fotograficabeurs Hilversum 10 November 2019  (gelezen 1288 keer)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
Re: Fotograficabeurs Hilversum 10 November 2019
« Reactie #30 Gepost op: 10 november 2019, 19:08:15 »
Voor het eerst sinds 30 jaar ben ik ook op de fotograficabeurs geweest, het enige waar ik echt naar op zoek was dat was een Weston Master lichtmeter en die heb ik ook gevonden, nog altijd werkend en ook de waardes kloppen nog.
Ik heb nou eenmaal een voorkeur voor selenium lichtmeters.

Tussen de draadontspanners vond ik nog een met een Leica aansluiting en die passen ook op mijn Yashica's en Asahiflex.

Verder een stukje nostalgie, een 6 x 9 afdrukraam meestal zijn deze half vergaan maar ik kwam een verse tegen, met dit soort raampjes begon het in 1972 voor mij.

Verder heb ik geen metalen bay-1 lenskap voor de Rolleiflex gezien en of 40,5 mm geelfilter en zonnekap voor de Jupiter-8, ze waren er misschien wel maar ik zag ze niet wel heel veel UV filters maar die gebruik ik niet.

Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat. Yashica A, Yashica-mat.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
« Reactie #31 Gepost op: 10 november 2019, 20:00:24 »
Ik zocht een grootformaat groothoeklens en heb deze ook gevonden, een Super Angulon f8/90mm.
Ik heb ook een forumlid van zijn Rolleicord en 4x5 filmhouders verlost. En ook nog een paar draadontspanners,
waarvan er eentje met de adapter er op voor de Linhof snelkoppeling voor draadontspanners. En die zocht ik al een tijdje.

A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Offline Ed Post

• Vaste bezoeker
« Reactie #32 Gepost op: 10 november 2019, 20:48:51 »
...  een Weston Master lichtmeter en die heb ik ook gevonden, nog altijd werkend en ook de waardes kloppen nog.

Tussen de draadontspanners vond ik nog een met een Leica aansluiting en die passen ook op mijn Yashica's en Asahiflex.

Mooie score. Weston Master II is een mooie belichtingsmeter.
En die draadontspanner met Leica klok is ook leuk. Onder andere ook bruikbaar op de Nikon F en F2.

Offline Rafael

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #33 Gepost op: 10 november 2019, 20:51:12 »
Voor het eerst geweest. Vond het erg leuk.
Alleen een kodak folding brownie no2 gekocht.

Wat mij opviel was dat ik met regelmaat in mijn ogen kostbare camera's zag die er bijna letterlijk op een hoop bij lagen.

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #34 Gepost op: 10 november 2019, 20:55:09 »
Met de helft minder thuis gekomen, wat betreft koopwaar.  ;)

Alleen een Rada rolfilmhouder en een Rolleiflex 'Old Standard' zijn de nieuwe dingen die weer mee naar huis zijn gekomen.

Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Clarus MS-35
Laatste speeltjes: B&H Eyemo grip & strap

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #35 Gepost op: 10 november 2019, 21:04:10 »
En die draadontspanner met Leica klok is ook leuk. Onder andere ook bruikbaar op de Nikon F en F2.

Het leuke van de Weston masters is dat het alle mogelijke tijden en diafrgama waarden aangeeft, dus ook te gebruiken met camera's die de oude tijden reeks hebben al is daar met een gewone meter ook wel uit te komen.
Nadeel van al die waarden is dat het voor mij bij slecht licht nauwelijks te lezen is de kleine cijfers.
Bij oude Weston masters altijd opletten dat de filmgevoeligheid in Weston wordt opgegeven maar dat is snel om te rekenen, Weston = Asa x  0,8.

Offline Polderjongen

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #36 Gepost op: 10 november 2019, 21:05:19 »
Ik heb wat aardig weten te scoren op de beurs

Voor mijn op te bouwen doka:

50mm Rodenstock vergroter lens
LPL scherpstel loupe
150W opaallamp
Kaiser dokalamp

Konica TC Autoreflex met 50mm 1.7 Hexanon lens

55mm filters rood en geel

Fujica P2 single 8 camera

Rolleipol polarisatiefilter
Rollei Proxar

groeten Peter

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #37 Gepost op: 10 november 2019, 21:28:00 »
Alleen een Rada rolfilmhouder en een Rolleiflex 'Old Standard' zijn de nieuwe dingen die weer mee naar huis zijn gekomen.

Ik heb ook een forumlid van zijn Rolleicord en 4x5 filmhouders verlost. En ook nog een paar draadontspanners,

Ik weet mijn spullen gelukkig goed aan forumleden te verkopen  ^D

In totaal verkocht: 8 camera's, 5 stuks 4x5 filmhouders en 10 stuks 9x12 filmhouders, 10 filmpjes, 2 lenzen, een Polysix lichtmeter, een Kaiser doka lamp en twee ontwikkeltanks. Ik had om 16:00 nog 1 camera, twee lichtmeters en (helaas) een Durst M305 vergroter met kleurenkop over.

Toch nog 1 Vega 11y vergrotings lens en een 6x7 Graflex filmhouder gekocht.

Wat mij opviel was dat ik met regelmaat in mijn ogen kostbare camera's zag die er bijna letterlijk op een hoop bij lagen.

Dat lijkt soms zo maar meestal zijn die camera's dan toch stuk of eigenlijk vrij goedkoop. Mijn camera's stonden er in ieder geval netjes bij  :D

Jon

Offline Polderjongen

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #38 Gepost op: 10 november 2019, 21:37:36 »
Citaat
Ik weet mijn spullen gelukkig goed aan forumleden te verkopen 

Citaat
een Kaiser doka lamp

O was jij het? ^D  Ik had met je even staan praten over een Durst vergroter die er stond :D

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
« Reactie #39 Gepost op: 10 november 2019, 21:52:25 »
Ff gezellig met aantal van het forum gesproken.
Grootste aankoop was een Ilford Simplicity starter kitje om het zelf ontwikkelen weer is keer uit te proberen.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #40 Gepost op: 11 november 2019, 15:13:36 »

Ik heb vandaag de Weston Master eens vergeleken met een Leningrad-8 en met een digitale Polaris lichtmeter maar ik blijf mij er over verbazen hoe nauwkeurig die seleniummeters nog zijn, het verschil tussen de drie meters is minder dan 1/3 stop.

De Weston Master II is tussen 1945 en 1952 gemaakt dus minstens 67 jaar oud, misschien is de seleniumcel in die tussentijd een keer vervangen.

Offline Ed Post

• Vaste bezoeker
« Reactie #41 Gepost op: 11 november 2019, 17:21:19 »
Dat moet haast wel, óf hij is erg weinig gebruikt.
Ik heb altijd geleerd dat wanneer seleniumcellen vaak langdurig aan zonlicht worden blootgesteld ze dan op den duur steeds minder worden, tot het helemaal over en uit is.

Offline Chromenose

• Vaste bezoeker
« Reactie #42 Gepost op: 11 november 2019, 17:24:25 »
Maar is het voor een niet ervaren gebruiker dan niet vreselijk onhandig om telkens maar weer een mogelijk onbetrouwbare meter te moeten vergelijken met een andere

Rob
.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #43 Gepost op: 11 november 2019, 17:32:48 »
Dat moet haast wel, óf hij is erg weinig gebruikt.
Ik heb altijd geleerd dat wanneer seleniumcellen vaak langdurig aan zonlicht worden blootgesteld ze dan op den duur steeds minder worden, tot het helemaal over en uit is.

De meeste selenium meters hadden ook een klepje om de cel af te sluiten en hoe lang is lang?
Zullen maar weinig mensen een paar uur nodig hebben om het licht te meten.

Maar is het voor een niet ervaren gebruiker dan niet vreselijk onhandig om telkens maar weer een mogelijk onbetrouwbare meter te moeten vergelijken met een andere

Een onervaren gebruiker zal met een perfect geijkte meter ook de nodige fouten maken maar het is wel zo als je niet weet hoe je meters kan vergelijken dat een vergelijk een foutieve indruk geeft.

Selenium meters meten onder een grotere hoek dan andere meters, het is dus wel belangrijk dat je op een egaal oppervlak gaat vergelijken en niet een landschap gaat meten waar de ene meter net even wat meer lucht meepakt dan de ander.

Vergelijken met een digitale camera gaat soms ook niet op omdat die meestal meten (afhankelijk van de instelling natuurlijk) met de nadruk op het centrum.

Offline Ed Post

• Vaste bezoeker
« Reactie #44 Gepost op: 11 november 2019, 17:56:11 »
Overigens heeft de Olympus Trip 35 ook een seleniummeter. Als je ziet hoeveel er ondanks vaak constante zonlicht invloed er nu nog steeds goed werken...

topsecret-dna