Auteur Topic: JOBO expert, waarom duur ?  (gelezen 1578 keer)

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: JOBO expert, waarom duur ?
« Reactie #15 Gepost op: 23 oktober 2019, 14:28:46 »
De taco methode in een Paterson tank? Nooit van gehoord. Is dat met met elastiekjes ? Lijkt me niet alles.

Ik heb hem nog nooit geprobeerd maar ik zou dat zo maar kunnen doen. Komende zondag komen er wat 4x5 negatieven bij  :D

Deze Chinese lijkt me wel interessant goedkoper alternatief voor de MOD54. 
https://www.youtube.com/embed/RD2o84flvCM?rel=0

Het lijkt alsof er maar twee 4x5 sheets in gaan.

Jon

Offline Cor

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 23 oktober 2019, 15:06:44 »
Het temperatuur verhaal is relevant voor kleur. Voor zwart wit niet. Ik ontwikkel in de keuken die is nabij 20 ºC , mijn ontwikkel temperatuur  gaat echt niet wezenlijk veranderen in de 5 a 15 minuten dat dit proces bezig is.
En hoe kijken jullie tegen de Paterson Orbital methode aan.

Temperatuur is bij Z/W inderdaad minder kritisch, kleine afwijkingen zie ik niet terug. Zelf maak ik gebruik van een tabel van Ilford; als je de temperatuur hoger of lager is, pas ik via die tabel de ontwikkeltijd aan (dan moet je denken aan tussen 18 en 24 graden), werkt prima.

Voor 4*5 gebruik ik een Expert Drum 3010 (als ik er meer dan 2 heb, anders ontwikkel ik die 2 apart in een eigen bakje, contnue bewegen in het donker..is ook niet het leukste om te doen, maar is net zoveel werk als met de Expert Drum die ik dan in de keuken plaats, niet in mijn kleine Doka) De drum laat ik rollen op een Simma roller bij kamer temeperatuur.

Voor 8*10 gebruik ik een Patterson Oribital (wel aanpassen, via Google genoeg info daar over), bevalt prima, maar er kan maar 1 8*10 film in, niet zo'n probleem, ik ben een "zuinige" fotograaf als het om vlakfilm gaat.

Groet,

Cor

Offline dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #17 Gepost op: 23 oktober 2019, 17:00:05 »
Ik denk dat je beter kunt zeggen: de temperatuur is bij kleuren van meer belang dan bij zwartwit. Niet voor niets geven de datasheet van diverse filmfabrikanten afwijkende ontwikkeltijden bij verschillende temperaturen. Als er dokawerkers zijn die tevreden zijn met temperaturen "nabij" X graden C., dan moeten ze dat vooral zo houden. Ieder heeft zo z'n eigen workflow.
Filmontwikkeling vind ik (na het uitsoppen van de doka) het minst spannende deel van mijn hobby. Mede daarom heb ik geïnvesteerd in een voor mij zo prettig mogelijke werkwijze.
En dat een Expertdrum zo duur zou zijn ten opzichte van een tank uit de 2500-serie....
Reken maar eens uit: in een Expert 3010 kan je tegelijk 10 vlakfilms ontwikkelen. Wil je dat doen in een tank uit de 2500-serie, dan zit je vast aan een tank die ruimte moet bieden aan drie 4x5 spiralen. Kijk maar een in de JOBO prijslijst: ik vrees dat van je "voor enkele tientjes" verhaal weinig overblijft.
...geaccepteerde onscherpte is nog geen scherpte...

Offline Willie W

• Vaste bezoeker
« Reactie #18 Gepost op: 23 oktober 2019, 19:59:57 »
Voor 5x7 en 8x10 gebruik ik een simpele ontwikkel bak waarin je ook papier kunt ontwikkelen.
Daarover heb ik een deksel gemaakt. Een plaat met opstaande rand rond  de ontwikkelschaal, en dan de deksel die weer over de rand valt zoadat je een lichtsluis hebt.
In het donker film in de schaal, ontwikkelaar erin. Deksel erover. Licht aan, ontwikkelen, licht uit, ontwikkelaar afgieten, enz voor spoelen en fixeren.
Even handigheid krijgen en uiteraard een lichtdichte doka hebben.
Werkt prima.
Ik denk erover ook voor mijn 4x5 in een 20x25 cm bak mbv plastic staafjes afstandhouders te lijmen en zo ook mijn 4x5 te ontwikkelen.
Niet duur en weinig chemie nodig.
Alleen stand ontwikkeling weet ik niet of dat goed zal gaan. Maar dat pas ik niet zo vaak toe.
I never could see a connection between a hammer and a nail.
Now I know they both get hurt....

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #19 Gepost op: 28 oktober 2019, 23:45:04 »
Tja nu even heel praktische. Ik zag op Marktplaats een Combiplan tank. En wel 5 minuten lopen vanaf mijn huis voor redelijk bedrag. Die heb ik dus gekocht. Eerste maar ervaring opdoen met 4x5" ontwikkelen. En dan later weet ik beter wat ik wil, en dan mogelijk meer geld investeren.
Bij de aankoop zat overigens een Paterson 3 hoog model bij dus kan ook makelijk t.z.t. een MOD45 erbij kopen.
Ik vindt de manier dat de vlak film in de tank gaat elegant bij de Combiplan tank. Chemie 1 Liter vindt ik geen probleem  (stop en fix had ik altijd al in 1L fles).
Nu de zwakke punten. De deksel is matig bij de Combiplan tank (lekt iets) en in en uitgieten als vintage Paterson uit jaren 50, erg langzaam dus. 

Offline Cor

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 29 oktober 2019, 10:12:38 »
Je leest wisselende berichten over die CombiPlan, grootste kritiek punt is het langzame in en uit gieten, sommige mensen lossen dit op met 2 of meer tanks, verplaatsen de film houder van de ene naar de andere tank.
Heb je die oranje klem om de films van boven vast te zetten er ook bij ? Wees er zorgvuldig mee, breekt makkelijk...

Gebruik de mijne eigenlijk alleen als spoel tank, en de houders gebruik ik om mijn film te drogen in de droog kast.

Groet,

Cor

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #21 Gepost op: 29 oktober 2019, 12:13:23 »
En zoek op youtube even een filmpje over hoe je het beste kunt agiteren met die tank. Doe je dat niet op precies de goede manier, dan loop je een grote kans op onregelmatige ontwikkeling.

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #22 Gepost op: 29 oktober 2019, 16:59:59 »
Ik kon nog geen film vinden of andere informatie over de ideale schudmethode met een combiplan.
Lees wel veel over problemen met een korte ontwikkel-tijd & de lange ingiet tijd. De oplossing is dan een 'pre soak' en ontwikkeltijden >10 minuten gebruiken.
Waar ik zelf meer aan dacht is een 'dip-and-dunk processing'. Je kunt bij Blokker plastic Mepal voorraad doos kopen van 1,5 L die bijna zelfde formaat heeft als de combiplan bak. 
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2019, 17:17:27 door cmug »

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #23 Gepost op: 29 oktober 2019, 17:10:22 »
Ah !  ik heb het gevonden, De uitleg van agitatie (Op de 27e minuut beginnen te kijken)
Tevens op deze website prima samenvatting van alle optie's m.b.t. 4x5 ontwikkelen mooi bij elkaar verzameld

« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2019, 17:19:50 door cmug »

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #24 Gepost op: 29 oktober 2019, 17:14:28 »
tip: bewaar het deksel altijd los van de tank, dan blijft de vorm goed behounden en rekt ie niet op.

en als trechter kun je een lege fles gebruiken van de bio ethanol van de action. de tuit iets korter snijden en de bodem eraf. dan heb je een trechter waar heel goed een liter chemie in past. wel goed vasthouden bij het vullen, want hij wordt topzwaar, maar het vullen gaat sneller en in een keer.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #25 Gepost op: 29 oktober 2019, 17:18:36 »
Goede tip ! Bij mij ontbrak de trechter dus dit kan ik direct toepassen.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
« Reactie #26 Gepost op: 29 oktober 2019, 20:17:59 »
Ik heb zelf ook 2 Combiplan tankjes en ze gieten inderdaad wel wat traag uit.
Ik heb het eens gemeten met een stopwatch en kwam op ongeveer 25 seconden.
Met korte ontwikkelingstijden kan dit misschien problemen geven, daarom gebruik ik alleen langere ontwikkeltijden met deze tank.
Zelf gebruik ik meestal ID-11 in de verhouding 1+3 (eenmalig gebruik), dan heb ik bij HP5+ en Delta 100 een ontwikkeltijd van 20 minuten.
Bij Fomapan 100 zit je op 17 minuten. Bij deze tijden maakt het langzame uitgieten niet zo veel uit.
Een Combiplan heeft het voordeel dat je hem ook kan instellen voor 9x12 en 6,5x9 vlakfilm. En als je de zijkanten omdraait kunnen er ook glasplaten in.
Hij is dus veelzijdiger als andere tankjes.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

topsecret-dna