Auteur Topic: grafische film  (gelezen 1700 keer)

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
grafische film
« Gepost op: 14 oktober 2019, 20:07:43 »
ik ben aan een stapel grafische film gekomen, maar weet nog niet of ik er wat aan heb. sommige zijn UV gevoellig, andere juist roodgevoellig of IR gevoellig. lekker grote lappen van 40x50 en op rol. Ook zit er papier bij.

Agfa alliance contac DD (uv gevoellig) 40x50 en 30x40
Agfacontact duplicating D (uv gevoellig) 40x50
Agfa printon daylight (uv gevoellig) 40x50 en 30x40
Agfa Digidot HND (safelight darkgreen) rol 52cm

Kodak pagi-set IR rol 30.5cm (IR gevoellig)
Kodak Pagi-set RC SP69 rol 30,5cm (safelight filter 1????)
Agfa GS98IR rol 33.8cm (IR gevoellig)
Agfa Qadrimax HE-NE/RED LD film GS713HN (darkroom light: Cyan???)
Agfa IRP Infra Red Paper rol 33,8cm
Agfa HS red sensitive paper rol 33,8cm

ik ben vooral benieuwd waarmee dit te ontwikkelen is. Ik heb nog wel een tankje Agfa copyproff activator staan, maar ik heb het idee dat dit slechts een klein onderdeel is van het ontwikkel process.

Ook ben ik benieuwd of dit met "gewone" zw/w chemicalien iets doet.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
Re: grafische film
« Reactie #1 Gepost op: 14 oktober 2019, 20:33:18 »
grafische film is wel erg leuk!

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 14 oktober 2019, 21:34:44 »
Ik hoop het. het grootste formaat wat ik nu heb liggen is 50x66cm, dat zijn leuke lappen als ik daar wat mee kan doen. Nu ben ik al een tijdje bezig met een ULF camera en ik kan em natuurlijk op 50x66 maken. 't worden wel erg onhandig grote cassettes, maar het lijkt me leuk om eens te kijken of dat gaat.
--

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #3 Gepost op: 14 oktober 2019, 22:16:22 »
zelf eens een ULF camera gemaakt, (of eigenlijk samen gesteld.. ) het lastigste was (vond ik ) inderdaad de cassettes, hoe maak je ze groot en houd je ze toch licht en handelbaar.. uiteindelijk heb ik ze (net als de polaroid 55 e.d. ) van zwart karton gemaakt en ze gelamineerd zodat ze vaker gebruikt konden worden.. al met al een hele klus en ik denk uiteindelijk minder dan 10 foto's mee gemaakt, wel heel bijzonder (vind ik) al ziet de toeschouwer het er vaak niet van af...sccs! :)

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 15 oktober 2019, 08:15:00 »
ik ga ze van polystyreen plaat maken. hier in de buurt heb je de kunstofshop die het op de grote plaat heeft liggen. je lijmt het met aceton en je kunt het in diktes van 1mm kopen. maar misschien gebruik ik wel een plaat alu als achterkant of lichtschuif voor de stevigheid. daar ben ik nog niet uit. In ieder geval wil ik een extra cassette maken als matglas, dan klopt de scherpte in ieder geval.
--

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #5 Gepost op: 15 oktober 2019, 14:18:33 »
en... "dan kan het uit elkaar." Mooi!    :D

Offline Chromenose

• Vaste bezoeker
  • Je kunt beter camera’s verzamelen dan koelkasten
« Reactie #6 Gepost op: 15 oktober 2019, 22:25:45 »
Kijk of ze ipv polystyreen eens of ze Dibond 3 of 4 mm hebben. Da’s een plaat met 2 lagen alu en ertussen een kunststof. Is veel stijver dan alleen een plaatje alu.

Rob

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 16 oktober 2019, 00:05:08 »
klopt, maar ook dikker volgens mij. ik ben nooit dunner dan 5mm tegengekomen. daarbij lijmt het minder makkelijk dan polystyreen. aangezien je zo'n cassette uit meerdere lagen opbouwd, wordt het wel een dik ding ben ik bang
--

Offline Chromenose

• Vaste bezoeker
  • Je kunt beter camera’s verzamelen dan koelkasten
« Reactie #8 Gepost op: 16 oktober 2019, 20:57:35 »
Lijmen gaat prima met Polymax maar je bent inventief genoeg om een goede cassette van bordkarton te maken. Heb je al een idee hoe je een vel van 50x60 vanaf de rol gesneden nog vlak gaat krijgen?
Daar zit een krulling in waar je akelig van wordt ben ik bang.

Rob

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 16 oktober 2019, 21:44:21 »
Oh, voorlopig heb ik nog een berg vlak in een doos liggen. :-)

zal eens kijken hoe om de film op de rollen zit. emulsie binnen of buiten
--

Offline Kwibus

• Nieuw
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 1 september 2021, 22:55:09 »
Gegroet,

Hierbij enkele aanvullende info over deze materialen:

Agfa alliance contac DD (uv gevoellig) 40x50 en 30x40 --> direct positieve film die in gedempt kunstlicht kan gebruikt worden, heel lage gevoelkigheid
 en daardoor enkel in kontakt met zeer sterke lichtbron (bvb. Hogedruk kwikdamplamp), vrij hoog kontrast, erg hoog scheidend vermogen, erg grote ontwikkelspeelruimte in heel veel klassieke papierontwikkelaars, extreem onderhevig aan Schwarzschildeffekt
Agfacontact duplicating D (uv gevoellig) 40x50 --> voorloper van hogergenoemde
Agfa printon daylight (uv gevoellig) 40x50 en 30x40 --> benaming is onvolledig, kan daarom ofwel een nog vroegere voorloper van bovengenoemde zijn, ofwel een negatiefwerkende film die in gedempt kunstlicht kan gebruikt worden, heel lage gevoeligheid  en daardoor enkel in kontakt met zeer sterke lichtbron (bvb. Hogedruk kwikdamplamp), vrij hoog kontrast, erg hoog scheidend vermogen, erg grote ontwikkelspeelruimte in heel veel klassieke papierontwikkelaars, weinig onderhevig aan Schwarzschildeffekt
Agfa Digidot HND (safelight darkgreen) rol 52cm --> kontrastrijke hooggevoelige roodgevoelige film met grote belichtings- en ontwikkelspeelruimte, te ontwikkelen in klassieke (bvb. papier-)ontwikkelaars; gebruik in speciale belichtingsapparatuur voor het maken van gerasterde beelden vanuit digitale bestanden

Kodak pagi-set IR rol 30.5cm (IR gevoellig) --> kontrastrijk en uitermate hooggevoelig infroodgevoelig papier met kleine belichtings- en matige ontwikkelspeelruimte, te ontwikkelen in klassieke (bvb. papier-)ontwikkelaars; gebruik in speciale belichtingsapparatuur voor het maken van lijn- of rasterbeelden vanuit digitale bestanden
Kodak Pagi-set RC SP69 rol 30,5cm (safelight filter 1????)  --> gelijkaardig aan voorgaande maar nóg gevoeliger, ik vermoed orthochromatisch (en dus enkel donkerrood dokalicht)
Agfa GS98IR rol 33.8cm (IR gevoellig) --> gelijkaardig aan hogervermelde Digidot HND, maar den infraroodgevoelig
Agfa Qadrimax HE-NE/RED LD film GS713HN (darkroom light: Cyan???) --> gelijkaardig aan hogervermelde GS98IR
Agfa IRP Infra Red Paper rol 33,8cm  --> gelijkaardig aan hogergenoemde GS98IR, maar dan op papierbasis
Agfa HS red sensitive paper rol 33,8cm  --> gelijkaardig aan hogergenoemde Agfa IRP Infra Red Paper, maar dan roodgevoelig

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 6 september 2021, 17:53:48 »
 <:) Hee dank! dat is info waar we wat mee kunnen.
--