Auteur Topic: Uitje trage fotografie in Den Haag  (gelezen 1320 keer)

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
Re: Uitje trage fotografie in Den Haag
« Reactie #15 Gepost op: 16 oktober 2019, 16:28:44 »
Maar hoe komt het dan dat gaatjesfotografen daar zo weinig (maximaal) gebruik van maken?

Wat wil je dan doen ?
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #16 Gepost op: 16 oktober 2019, 16:37:03 »
Wat wil je dan doen ?

Ja, dat probeerde ik in mijn opvolgende mail uit te leggen. Ik bedoel heel veel diepte suggereren door middel van perspectiefoverdrijving. Het voorwerp op de voorgrond hoeft niet groot te zijn; dat wordt het vanzelf. Als het maar dichtbij is.
Een handicap is wel dat je geen nauwkeurige zoeker hebt. Een voorwerp heel dichtbij en dan recht voor het gaatje gaat hem niet worden natuurlijk.  ;)
Toni koos juist voor een opening in het midden en dan heb je dat probleem weer niet.
Datum van registratie: 5 juni 2015

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #17 Gepost op: 16 oktober 2019, 19:33:49 »
Ik wilde een foto plaatsen, maar dat lukt me dus niet.

Ben ook zo'n sukkel hiermee.  8(
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2019, 19:38:20 door Mono »

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #18 Gepost op: 16 oktober 2019, 19:34:42 »
Nou ja, ander plan.

Ik moest best nog even zoeken naar een goed voorbeeld. In de reguliere fotografie (met lenzen) voorbeelden te over, maar bij de gaatjesfotografie (waar ik het eerder zou verwachten) dus niet.

Uiteindelijk vond ik wel iets representatiefs, nota bene als lekkermakertje voor de World Pinhole Day 2019.

https://www.fstopmagazine.com/blog/2019/03/world-pinhole-day-2019-st-pauls-learning-centre-bristol/

Kan iemand die foto hier krijgen?
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2019, 19:45:39 door Mono »

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #19 Gepost op: 17 oktober 2019, 00:59:07 »
Ik maak veel pinhole foto's en probeer het wel eens maar ik krijg daar zelden een interessant beeld uit. Zelf ensceneren (zoals hier) heb ik  nog niet geprobeerd. Met een tube tandpasta en speelgoed soldaatjes kom je een heel eind zie ik wel  :D

Kan iemand die foto hier krijgen?

Jon

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 17 oktober 2019, 11:10:54 »
Bedankt, Jon!

Henk

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #21 Gepost op: 19 oktober 2019, 13:04:36 »
Toni, ik hoop dat je het niet erg vindt dat deze foto in je draad is geplaatst. Zie het als compliment!  :)

Ik maak veel pinhole foto's en probeer het wel eens maar ik krijg daar zelden een interessant beeld uit. Zelf ensceneren (zoals hier) heb ik  nog niet geprobeerd. Met een tube tandpasta en speelgoed soldaatjes kom je een heel eind zie ik wel  :D

Jon

Alhoewel ik het iedere dag gebruik heb ik verder niets met tandpasta. En nog veel minder met speelgoedsoldaatjes. Maar ik wilde laten zien hoe je de enorme scherptediepte van een gaatjescamera kunt benutten. In eerste instantie probeerde ik dat uit te leggen, maar zoals meestal zegt een beeld meer dan duizend woorden.

Het hoeft natuurlijk niet altijd, want dan wordt het ook weer vervelend. Het is alleen zo zonde om het sterkste punt van de gaatjescamera te laten liggen.

Ensceneren kan heel goed want een voorwerp op de voorgrond mag/moet klein zijn en is dus gemakkelijk te (ver)plaatsen. Het kan ook gewoon iets zijn wat er al ligt (staat, hangt), zoals een weggegooid bierblikje op straat, een afgevallen dennenappel in het bos etc. etc.

De beste stuurlui staan aan wal. Mijn laatste gaatjesfoto's dateren van drie decennia geleden en ze zijn niet meer in mijn bezit, als ze überhaupt nog bestaan. Maar het gaat mij niet om het beter weten. Ik ben een liefhebber van (analoge) fotografie en wil graag dat zoveel mogelijk mensen zoveel mogelijk mooie foto's maken. En dat proberen te stimuleren vind ik veel belangrijker dan zelf die ene prijswinnende foto maken. Ik hoop dan ook Toni's doorkijkje en mijn aanvulling daarop een inspiratie kunnen zijn voor de gaatjesfotografen die dit lezen.

Over en uit.

topsecret-dna